Facebook -julkaisukalenteri Limingan Osuusmeijerille
Inkeroinen, Katja (2019)
Inkeroinen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Limingan Osuusmeijeri, joka on Limingassa toimiva hankintameijeri. Työn tarkoituksena oli tuottaa yrityksen käyttöön Facebook markkinointiin suunnitelma eli julkaisukalenteri, joka antaa työkaluja aktiiviseen sosiaalisen median hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa ja samalla lisää tunnettavuutta yrityksen kohderyhmissä. Yrityksellä on tällä hetkellä omat Facebook sivut, joilla se julkaisee satunnaisesti julkaisuja.
Työn tavoitteena oli luoda yrityksen käyttöön Facebook julkaisukalenteri, joka antaa yrityksen avainhenkilöille selkeät ohjeet, miten ja mitä sen kannattaisi julkaista omilla sivuillaan, jotta sen toiminta sosiaalisessa mediassa olisi aktiivista. Tavoitteena oli luoda selkeä kalenteri, jonka avulla julkaisujen tekeminen olisi mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa, eikä julkaisujen sisältöjä välttämättä tarvitsisi erikseen juurikaan miettiä. Näin yrityksen käytettävissä olevat resurssit saataisiin kokonaisuudessaan käyttöön, eikä aikaa menisi suunnitteluun.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty erilaista alan kirjallisuutta, niin painetussa kuin digitaalisessa muodossa, sekä erilaisia alan julkaisuja ja oppaita. Aineistot keskittyvät markkinointiin ja sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toiminnallinen tutkimus, koska tarkoituksena oli lopputuotteena tuottaa julkaisukalenteri/ sosiaalisen median julkaisuopas.
Päätuotoksena opinnäytetyössä on julkaisukalenteri, johon on kirjattu jokaiselle viikolle oma sosiaalisen median julkaisu aihe, sekä muita mahdollisia vinkkejä julkaisuun. Kalenterissa on pyritty huomioimaan mahdollisimman laajasti vuodenaikojen ja juhlapyhien vaikutukset, sekä yrityksen tunnettavuuden lisääminen. Lisäksi julkaisukalenterissa on pyritty tuomaan yrityksen pitkää ja monipuolista historiaa esille. Julkaisuissa sekä kalenterissa on pyritty huomioimaan myös yrityksen maidontuottajat, joille on varattu jokaiselle oma esittelynsä. Kalenteri on rakennettu sillä silmällä, että kun se otetaan käyttöön, saadaan laajennettua yrityksen näkyvyyttä ja monipuolistettua sen sosiaalisen median markkinointi.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön on tarkoitus olla sellainen, että se on yrityksellä hyödynnettäessä sen jokapäiväisessä toiminnassa ja siinä esitellään niin kehitysideoita, että annetaan valmiina vinkkejä sosiaalisen median markkinointiin. Jatkossa olisikin ajatuksena, että yritys voi ottaa julkaisukalenterin käyttöön heti vuoden 2020 alusta saakka.
Työn tavoitteena oli luoda yrityksen käyttöön Facebook julkaisukalenteri, joka antaa yrityksen avainhenkilöille selkeät ohjeet, miten ja mitä sen kannattaisi julkaista omilla sivuillaan, jotta sen toiminta sosiaalisessa mediassa olisi aktiivista. Tavoitteena oli luoda selkeä kalenteri, jonka avulla julkaisujen tekeminen olisi mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa, eikä julkaisujen sisältöjä välttämättä tarvitsisi erikseen juurikaan miettiä. Näin yrityksen käytettävissä olevat resurssit saataisiin kokonaisuudessaan käyttöön, eikä aikaa menisi suunnitteluun.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty erilaista alan kirjallisuutta, niin painetussa kuin digitaalisessa muodossa, sekä erilaisia alan julkaisuja ja oppaita. Aineistot keskittyvät markkinointiin ja sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toiminnallinen tutkimus, koska tarkoituksena oli lopputuotteena tuottaa julkaisukalenteri/ sosiaalisen median julkaisuopas.
Päätuotoksena opinnäytetyössä on julkaisukalenteri, johon on kirjattu jokaiselle viikolle oma sosiaalisen median julkaisu aihe, sekä muita mahdollisia vinkkejä julkaisuun. Kalenterissa on pyritty huomioimaan mahdollisimman laajasti vuodenaikojen ja juhlapyhien vaikutukset, sekä yrityksen tunnettavuuden lisääminen. Lisäksi julkaisukalenterissa on pyritty tuomaan yrityksen pitkää ja monipuolista historiaa esille. Julkaisuissa sekä kalenterissa on pyritty huomioimaan myös yrityksen maidontuottajat, joille on varattu jokaiselle oma esittelynsä. Kalenteri on rakennettu sillä silmällä, että kun se otetaan käyttöön, saadaan laajennettua yrityksen näkyvyyttä ja monipuolistettua sen sosiaalisen median markkinointi.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön on tarkoitus olla sellainen, että se on yrityksellä hyödynnettäessä sen jokapäiväisessä toiminnassa ja siinä esitellään niin kehitysideoita, että annetaan valmiina vinkkejä sosiaalisen median markkinointiin. Jatkossa olisikin ajatuksena, että yritys voi ottaa julkaisukalenterin käyttöön heti vuoden 2020 alusta saakka.