Virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen turvallisuusalan perustutkinnon opetuksessa
Alatalo, Ilari (2019)
Alatalo, Ilari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä sai työnantajaltaan OSAO:lta toimeksiannon hankeasiantuntijaksi Opetushallituksen rahoittamaan ViSu-Virtuaaliset ja simuloidut oppimisympäristöt ammatillisessa koulutuksessa -hankkeeseen. Hankkeen ensisijainen tavoite on edistää paikasta riippumatonta oppimista uudella tavalla, aitoja työelämän tilanteita muistuttavissa oppimisympäristöissä.
Ammatillista koulutusta on lähdetty kehittämään nopealla aikataululla. Koulutusuudistuksen tavoitteita ovat muun muassa opiskelijan yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen ja yksilöllinen opintopolku, nopeampi valmistuminen ja siirtyminen työelämään. Yhtenä tärkeänä uudistuksena ovat monipuolisemmat oppimisympäristöt, joita tässä työssä lähdettiin selvittämään turvallisuusalan perustutkinto-opetuksessa hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää virtuaalisten ympäristöjen hyödyntämistä turvallisuusalan perustutkinnon opetuksessa. Selvityksen lähtökohdiksi otettiin kolme tutkimuskysymystä: ”Millaisia ympäristöjä ja niihin liittyviä järjestelmiä on saatavilla ja miten ne soveltuvat käyttötarkoitukseen?” ”Millaisia hyötyjä saavutetaan virtuaalisella oppimisympäristöllä?” ”Voiko virtuaalisten ympäristöjen avulla nopeuttaa opintoja, voiko opiskelija tehdä suoritteita itsenäisesti?” Selvitystyö tehdään Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) Kempeleen-Limingan turvallisuusalan koulutusyksikköön.
Tässä työssä keskitytään vartiointi- sekä pelastustoiminnan oppimisympäristöjen tarkasteluun, koska näille osaamisaloille on suurin tarve virtuaalisille ympäristöille. Työssä sivutaan turvatekniikkaan hyödynnettäviä sovellutuksia ja pohditaan niiden hyödyntämistä opetuksessa.
ViSU-hankkeen johdosta saamamme uudet oppimissovellukset ja laitteistot eli virtuaaliset ympäristöt ovat kaivattu lisä opetuksen sisältöön. Näillä suhteellisen yksinkertaisilla ja edullisilla ratkai-suilla saadaan opetukseen uutta näkökulmaa ja mielekkyyttä niin opettajalle kuin opiskelijoille. Opetusta voidaan toteuttaa helpommin uuden opetussuunnitelman ja ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteita noudattaen. The author of this thesis was commissioned by his employer, OSAO, as a project expert for the ViSu - Virtual and Simulated Learning Environments in Vocational Training project funded by the National Board of Education. The primary objective of the project is to promote non-place-based learning in a new way, in a learning environment resembling real working life situations.
Vocational training has started to develop rapidly. The goals of education reform include, among other things, enabling a student to progress individually and pursuing an individual study path, faster graduation and transition to employment. One important innovation is the more versatile learning environments that this work began to explore for use in basic security education.
The aim of this thesis was to find out how to use virtual environments in upper secondary school-safety and security education. The research was based on three research questions: "What types of environments and related systems are available and how do they fit into the needs of this education?" "What are the benefits of a virtual learning environment?" This work is carried out at the Oulu Regional Vocational College (OSAO) Kempeleen-Liminka Safety and security training unit.
This work focuses on the learning environments of security and rescue, as these areas of expertise have the greatest need for virtual environments. The thesis addresses applications that can be utilized in security technology and discusses their application in teaching.
The new learning applications and hardware we have received through the ViSU project, or virtual environments, are a much needed addition to the curriculum. These relatively simple and inexpensive solutions provide a new perspective and meaning to teaching, both for the teacher and the students. Teaching can be made easier with the goals of the new curriculum and vocational education and training reform.
Ammatillista koulutusta on lähdetty kehittämään nopealla aikataululla. Koulutusuudistuksen tavoitteita ovat muun muassa opiskelijan yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen ja yksilöllinen opintopolku, nopeampi valmistuminen ja siirtyminen työelämään. Yhtenä tärkeänä uudistuksena ovat monipuolisemmat oppimisympäristöt, joita tässä työssä lähdettiin selvittämään turvallisuusalan perustutkinto-opetuksessa hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää virtuaalisten ympäristöjen hyödyntämistä turvallisuusalan perustutkinnon opetuksessa. Selvityksen lähtökohdiksi otettiin kolme tutkimuskysymystä: ”Millaisia ympäristöjä ja niihin liittyviä järjestelmiä on saatavilla ja miten ne soveltuvat käyttötarkoitukseen?” ”Millaisia hyötyjä saavutetaan virtuaalisella oppimisympäristöllä?” ”Voiko virtuaalisten ympäristöjen avulla nopeuttaa opintoja, voiko opiskelija tehdä suoritteita itsenäisesti?” Selvitystyö tehdään Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) Kempeleen-Limingan turvallisuusalan koulutusyksikköön.
Tässä työssä keskitytään vartiointi- sekä pelastustoiminnan oppimisympäristöjen tarkasteluun, koska näille osaamisaloille on suurin tarve virtuaalisille ympäristöille. Työssä sivutaan turvatekniikkaan hyödynnettäviä sovellutuksia ja pohditaan niiden hyödyntämistä opetuksessa.
ViSU-hankkeen johdosta saamamme uudet oppimissovellukset ja laitteistot eli virtuaaliset ympäristöt ovat kaivattu lisä opetuksen sisältöön. Näillä suhteellisen yksinkertaisilla ja edullisilla ratkai-suilla saadaan opetukseen uutta näkökulmaa ja mielekkyyttä niin opettajalle kuin opiskelijoille. Opetusta voidaan toteuttaa helpommin uuden opetussuunnitelman ja ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteita noudattaen.
Vocational training has started to develop rapidly. The goals of education reform include, among other things, enabling a student to progress individually and pursuing an individual study path, faster graduation and transition to employment. One important innovation is the more versatile learning environments that this work began to explore for use in basic security education.
The aim of this thesis was to find out how to use virtual environments in upper secondary school-safety and security education. The research was based on three research questions: "What types of environments and related systems are available and how do they fit into the needs of this education?" "What are the benefits of a virtual learning environment?" This work is carried out at the Oulu Regional Vocational College (OSAO) Kempeleen-Liminka Safety and security training unit.
This work focuses on the learning environments of security and rescue, as these areas of expertise have the greatest need for virtual environments. The thesis addresses applications that can be utilized in security technology and discusses their application in teaching.
The new learning applications and hardware we have received through the ViSU project, or virtual environments, are a much needed addition to the curriculum. These relatively simple and inexpensive solutions provide a new perspective and meaning to teaching, both for the teacher and the students. Teaching can be made easier with the goals of the new curriculum and vocational education and training reform.