Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö : Johtamisosaamisen kehittäminen, Case: Yritys X
Gül, Heidi (2019)
Gül, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716205
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää yritys X yksiköiden johtajien johtamisosaamisen kehittämisen tarpeita. Työskentelen itse yrityksessä kiertävänä johtajana, joka toimii uusille sekä olemassa oleville johtajille tukena erilaisissa johtajien työhön liittyvissä tehtävissä.
Opinnäytetyöni toteutin päiväkirjamuotoisen raportoinnin mukaisesti oman työni ohessa viikkojen 38-47 aikana. Tutkimusongelmina oli selvittää yksikön johtajien osaamisen taso sekä siihen liittyvät osaamiskuilut sekä ennaltaehkäistä ne jatkossa toimivan johtamisosaamisen kehittämisen mallintamisella yrityksen X käyttöön sekä oman työni tueksi.
Päiväkirjaraportoinnin tueksi opinnäytetyöni sisältää tietoperustan, johon pohjaan näkemyksiäni analysoidessani raportointia. Tietoperusta pohjautuu erilaisiin teemoihin, jotka ovat raportoinnista saamani tiedon mukaan ensisijaisia työkaluja johtajien työssä sekä huomioitavia asioita johtajien perehdytyksessä. Teemat valikoituvat päiväkirja-mallin mukaisen raportoinnin päätteeksi eri osa-alueista, jotka ovat raportoinnissa tulleet esille vahvimmin. Teemat olivat seuraavat: Päivittäisjohtaminen, työkykyjohtaminen, johtajien perehdyttäminen sekä rekrytointi, muutosjohtaminen sekä itsensä johtaminen.
Opinnäytetyöni tuloksena luonnostelin yksiköiden johtajien johtamisosaamisen kehittämiseen liittyvän mallin yritykselle X. Malli on luonnosteltu raportoinnin jälkeisen analyysin tuloksena. Osaamisen kehittämisen mallin olisi tarkoitus sopeuttaa uusien ja jo olemassa olevien johtajien osaaminen samalle tasolle ja yhtenäistää osaamisen tason seuranta koko konsernin tasolla. The aim of my diary-based thesis was to find out the needs of developing the leadership skills of the managers of company X. I work within the company as a traveling leader, supporting new and existing leaders in a variety of leadership roles.
I completed my thesis according to diary-based reporting along with my own work during weeks 38-47. The research problems were to determine the level of competence of the unit's managers and the related skills gaps. The target of this thesis was also to prevent skills gaps by modeling the future development of management skills for Company X and to support my own work.
To support diary reporting, my thesis includes a knowledge base that I base my views on when analyzing reporting. The knowledge base consisted of on a variety of themes, which, as far as I know from reporting, are the primary tools in the work of managers and the issues to be taken into account in managerial orientation. The topics were selected at the end of the diary-based reporting from the different areas that have been most prominent in the reporting. The themes are: Daily Leadership, working capacity management, Leadership Orientation and Recruitment, Change Management and Self-Leadership.
As a result of my thesis, I builder a management leadership development model for company X. The model has been sketched as a result of post-reporting analysis. The competence development model should align the skills of new and existing managers to the same level and unify the monitoring of the level of expertise across the concern.
Opinnäytetyöni toteutin päiväkirjamuotoisen raportoinnin mukaisesti oman työni ohessa viikkojen 38-47 aikana. Tutkimusongelmina oli selvittää yksikön johtajien osaamisen taso sekä siihen liittyvät osaamiskuilut sekä ennaltaehkäistä ne jatkossa toimivan johtamisosaamisen kehittämisen mallintamisella yrityksen X käyttöön sekä oman työni tueksi.
Päiväkirjaraportoinnin tueksi opinnäytetyöni sisältää tietoperustan, johon pohjaan näkemyksiäni analysoidessani raportointia. Tietoperusta pohjautuu erilaisiin teemoihin, jotka ovat raportoinnista saamani tiedon mukaan ensisijaisia työkaluja johtajien työssä sekä huomioitavia asioita johtajien perehdytyksessä. Teemat valikoituvat päiväkirja-mallin mukaisen raportoinnin päätteeksi eri osa-alueista, jotka ovat raportoinnissa tulleet esille vahvimmin. Teemat olivat seuraavat: Päivittäisjohtaminen, työkykyjohtaminen, johtajien perehdyttäminen sekä rekrytointi, muutosjohtaminen sekä itsensä johtaminen.
Opinnäytetyöni tuloksena luonnostelin yksiköiden johtajien johtamisosaamisen kehittämiseen liittyvän mallin yritykselle X. Malli on luonnosteltu raportoinnin jälkeisen analyysin tuloksena. Osaamisen kehittämisen mallin olisi tarkoitus sopeuttaa uusien ja jo olemassa olevien johtajien osaaminen samalle tasolle ja yhtenäistää osaamisen tason seuranta koko konsernin tasolla.
I completed my thesis according to diary-based reporting along with my own work during weeks 38-47. The research problems were to determine the level of competence of the unit's managers and the related skills gaps. The target of this thesis was also to prevent skills gaps by modeling the future development of management skills for Company X and to support my own work.
To support diary reporting, my thesis includes a knowledge base that I base my views on when analyzing reporting. The knowledge base consisted of on a variety of themes, which, as far as I know from reporting, are the primary tools in the work of managers and the issues to be taken into account in managerial orientation. The topics were selected at the end of the diary-based reporting from the different areas that have been most prominent in the reporting. The themes are: Daily Leadership, working capacity management, Leadership Orientation and Recruitment, Change Management and Self-Leadership.
As a result of my thesis, I builder a management leadership development model for company X. The model has been sketched as a result of post-reporting analysis. The competence development model should align the skills of new and existing managers to the same level and unify the monitoring of the level of expertise across the concern.