Dieselmoottorin kunnonvalvontajärjestelmän käytettävyysselvitys
Heikkilä, Susanna (2019)
Heikkilä, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716178
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisena selvitystyönä Bluefield AMS Oy:lle. Työssä perehdyttiin dieselmoottorin ennakoivaan kunnossapitoon ja kunnonvalvontaan sekä tutkittiin dieselmoottorin kunnonvalvontajärjestelmän markkinapotentiaalia.
Työ tehtiin selvitystyönä, johon sisällytettiin teoreettinen osuus ja kannattavuusselvitys. Teoriaosuudessa kuvataan dieselmoottorin polttonestejärjestelmää, koska siltä osin se eroaa suuresti ottomoottorista. Teoriaosioon kuuluvat olennaisena osana dieselmoottorin huoltotoimenpiteet ja vianmääritys. Esimerkkimoottoreina on käytetty auto- ja kuljetusalan dieselmoottoreita, esimerkiksi henkilöautoja. Moottorin mekaanista kuntoa analysoidaan eri tavoin, aistinvaraisesti tai erilaisia testereitä käyttämällä. Käytönaikainen kunnonvalvonta vaatii usein laajoja ja tarkkoja mittauksia. Tässä opinnäytetyssä on käytetty Boschin kirjallisuusmateriaalia ja mahdollisimman paljon eri lähteitä. Työn kannalta merkittävää oli havaita, että kunnonvalvontajärjestelmien toimittajia oli jo markkinoilla.
Asiakaskyselyn avulla selvitettiin mahdollista markkinapotentiaalia 1 - 1 000 kW:n dieselmoottorin kunnonvalvontajärjestelmälle. Asiakaskysely suoritettiin puhelimitse ja sähköpostilla jo ennalta muotoiltujen kysymysten perusteella. Kyselyllä selvisi, että kunnonvalvonnan järjestelmiä oli jo käytössä, mutta selvästi etävalvontajärjestelmiin suhtauduttiin kiinnostuneesti. Tulokset olisivat olleet sitä luotettavampia, mitä useammalle asiakasyritykselle kyselyn olisi suorittanut. Tämän työn otanta lienee kuitenkin riittävä ja työn tuloksia voidaan pitää suuntaa-antavina. Työ on hyvä tuki mahdollisen liikeidean syntymiselle tai sen täytäntöönpanolle. The thesis was written for Bluefield AMS Oy. The work focused on the preventive maintenance and condition monitoring of the diesel engine and the market potential of the diesel engine condition monitoring system.
The work was carried out as a study, including a theoretical part and a feasibility study. The theoretical part describes the diesel engine fuel system because it differs greatly from a positive-ignition engine in that respect. An integral part of the theory section is diesel engine maintenance and troubleshooting. Diesel engines in the automotive and transportation industries, such as passenger cars, have been used as a prime mover. The mechanical condition of the engine is analyzed in different ways, organoleptically or using different testers. In-service condition monitoring often requires extensive and accurate measurements. This thesis uses Bo-Sch's literary material and as many different sources as possible. From the work's point of view, it was noteworthy that there were already suppliers of condition monitoring systems on the market.
A customer survey was conducted to determine the potential market potential for a 1 - 1000 kW diesel engine condition monitoring system. The customer survey was conducted by telephone and email based on pre-formulated questions. The survey revealed that condition monitoring systems were already in place, but clearly there was interest in remote monitoring systems. The results would have been more reliable the more customer companies the survey would have conducted. However, sampling of this work is likely to be sufficient and the results of the work can be considered as indicative. Work is a good support for the creation or implementation of a potential business idea.
Työ tehtiin selvitystyönä, johon sisällytettiin teoreettinen osuus ja kannattavuusselvitys. Teoriaosuudessa kuvataan dieselmoottorin polttonestejärjestelmää, koska siltä osin se eroaa suuresti ottomoottorista. Teoriaosioon kuuluvat olennaisena osana dieselmoottorin huoltotoimenpiteet ja vianmääritys. Esimerkkimoottoreina on käytetty auto- ja kuljetusalan dieselmoottoreita, esimerkiksi henkilöautoja. Moottorin mekaanista kuntoa analysoidaan eri tavoin, aistinvaraisesti tai erilaisia testereitä käyttämällä. Käytönaikainen kunnonvalvonta vaatii usein laajoja ja tarkkoja mittauksia. Tässä opinnäytetyssä on käytetty Boschin kirjallisuusmateriaalia ja mahdollisimman paljon eri lähteitä. Työn kannalta merkittävää oli havaita, että kunnonvalvontajärjestelmien toimittajia oli jo markkinoilla.
Asiakaskyselyn avulla selvitettiin mahdollista markkinapotentiaalia 1 - 1 000 kW:n dieselmoottorin kunnonvalvontajärjestelmälle. Asiakaskysely suoritettiin puhelimitse ja sähköpostilla jo ennalta muotoiltujen kysymysten perusteella. Kyselyllä selvisi, että kunnonvalvonnan järjestelmiä oli jo käytössä, mutta selvästi etävalvontajärjestelmiin suhtauduttiin kiinnostuneesti. Tulokset olisivat olleet sitä luotettavampia, mitä useammalle asiakasyritykselle kyselyn olisi suorittanut. Tämän työn otanta lienee kuitenkin riittävä ja työn tuloksia voidaan pitää suuntaa-antavina. Työ on hyvä tuki mahdollisen liikeidean syntymiselle tai sen täytäntöönpanolle.
The work was carried out as a study, including a theoretical part and a feasibility study. The theoretical part describes the diesel engine fuel system because it differs greatly from a positive-ignition engine in that respect. An integral part of the theory section is diesel engine maintenance and troubleshooting. Diesel engines in the automotive and transportation industries, such as passenger cars, have been used as a prime mover. The mechanical condition of the engine is analyzed in different ways, organoleptically or using different testers. In-service condition monitoring often requires extensive and accurate measurements. This thesis uses Bo-Sch's literary material and as many different sources as possible. From the work's point of view, it was noteworthy that there were already suppliers of condition monitoring systems on the market.
A customer survey was conducted to determine the potential market potential for a 1 - 1000 kW diesel engine condition monitoring system. The customer survey was conducted by telephone and email based on pre-formulated questions. The survey revealed that condition monitoring systems were already in place, but clearly there was interest in remote monitoring systems. The results would have been more reliable the more customer companies the survey would have conducted. However, sampling of this work is likely to be sufficient and the results of the work can be considered as indicative. Work is a good support for the creation or implementation of a potential business idea.