Sisältöstrategia koruyrityksen Instagramiin
Reko, Annika (2024)
Reko, Annika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda koruyritys Coruulle sisältösuunnitelma ja kuukausikohtainen sisältökalenteri Instagramiin. Toimeksiantajayritys on suomalainen korubrändi, joka myy pääasiallisesti silikonisia korvakoruja omassa verkkokaupassaan sekä jälleenmyyjien kautta. Opinnäytetyö sai alkunsa koruyrityksen tarpeesta organisoidulle Instagram-sisältösuunnitelmalle.
Työ toteutettiin toimeksiantona yritykselle syksyllä 2023 ja keväällä 2024, jolloin opinnäytetyön tekijä oli myös työsuhteessa yritykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan sekä niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Sisältösuunnitelmaa varten analysoitiin Coruun kohderyhmiä, Instagramia sosiaalisen median alustana sekä alustan sisäisiä trendejä.
Lopputuloksena syntyi kattava ja helposti muokattavissa oleva Instagram-sisältöstrategia ja kuukausikohtainen sisältökalenteri. Sisältöstrategia kattaa varsinaisen sisältösuunnitelman lisäksi strategisia asioita, jotka selittävät sisältösuunnitelmaan valitut sisältöehdotukset. Sisältökalenteri on suunniteltu vuodelle 2024, mutta sitä on mahdollista uudistaa esimerkiksi vuosittain. Näiden työkalujen avulla koruyritys voi tehostaa ja uudistaa sisällöntuotantoaan Instagramissa systemaattisesti.
Työ toteutettiin toimeksiantona yritykselle syksyllä 2023 ja keväällä 2024, jolloin opinnäytetyön tekijä oli myös työsuhteessa yritykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan sekä niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Sisältösuunnitelmaa varten analysoitiin Coruun kohderyhmiä, Instagramia sosiaalisen median alustana sekä alustan sisäisiä trendejä.
Lopputuloksena syntyi kattava ja helposti muokattavissa oleva Instagram-sisältöstrategia ja kuukausikohtainen sisältökalenteri. Sisältöstrategia kattaa varsinaisen sisältösuunnitelman lisäksi strategisia asioita, jotka selittävät sisältösuunnitelmaan valitut sisältöehdotukset. Sisältökalenteri on suunniteltu vuodelle 2024, mutta sitä on mahdollista uudistaa esimerkiksi vuosittain. Näiden työkalujen avulla koruyritys voi tehostaa ja uudistaa sisällöntuotantoaan Instagramissa systemaattisesti.