Markkinoinnin vuosikello Grani Golf Akatemialle
Heiska, Aleksi; Stenmans, Alina (2024)
Heiska, Aleksi
Stenmans, Alina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota Grani Golf Akatemialle selkeä suunnitelma ja johdonmukaisuutta markkinointiin. Tehtävänä oli luoda markkinoinnin vuosikello kattamaan vuoden jokainen kuukausi neljällä julkaisulla, kesällä painottaen vähäisempää julkaisumäärää. Markkinoinnin vuosikello toteutettiin perinteisellä ympyrämallilla. Lisäksi selvitettiin, miten markkinoinnin tehokkuutta arvioidaan ja mitataan. Toimeksiantaja tässä opinnäytetyössä oli Grani Golf Akatemia.
Teoreettinen osuus käsitteli yleisesti markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja sosiaalisen median markkinointia. Lisäksi siihen sisältyivät markkinoinnin mittarit, teemahaastattelu ja erilaiset markkinointikanavat. Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelun avulla kerättiin syvällisempiä näkemyksiä Grani Golf Akatemian markkinoinnista. Haastateltavana toimi Grani Golf Akatemian viisi asiakasta. Haastattelussa esitettiin hyödyllisiä ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi.
Markkinoinnin vuosikellon suunnittelun aikana nousi esiin parannusehdotuksia. Tärkeitä olivat nettisivujen päivitys asiakasystävällisemmiksi ja brändin linjan mukaisiksi, sekä erityinen panostus hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median aktiivisuuteen, erityisesti Instagramissa. Lisäksi markkinoinnin budjetointia olisi syytä harkita huolellisesti. Opinnäytetyö tuloksia voidaan soveltaa parantamaan Grani Golf Akatemian asiakaskokemuksia sekä markkinointistrategioita. Menestyksekäs markkinointi edellyttää tarkkaa suunnittelua.
Teoreettinen osuus käsitteli yleisesti markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja sosiaalisen median markkinointia. Lisäksi siihen sisältyivät markkinoinnin mittarit, teemahaastattelu ja erilaiset markkinointikanavat. Opinnäytetyössä toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelun avulla kerättiin syvällisempiä näkemyksiä Grani Golf Akatemian markkinoinnista. Haastateltavana toimi Grani Golf Akatemian viisi asiakasta. Haastattelussa esitettiin hyödyllisiä ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi.
Markkinoinnin vuosikellon suunnittelun aikana nousi esiin parannusehdotuksia. Tärkeitä olivat nettisivujen päivitys asiakasystävällisemmiksi ja brändin linjan mukaisiksi, sekä erityinen panostus hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median aktiivisuuteen, erityisesti Instagramissa. Lisäksi markkinoinnin budjetointia olisi syytä harkita huolellisesti. Opinnäytetyö tuloksia voidaan soveltaa parantamaan Grani Golf Akatemian asiakaskokemuksia sekä markkinointistrategioita. Menestyksekäs markkinointi edellyttää tarkkaa suunnittelua.