Palveluliiketoiminnan kehittäminen IT-alan yrityksessä
Keränen, Juha (2024)
Keränen, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816940
Tiivistelmä
Yritysten digitaalinen työympäristö muuttuu jatkuvasti ja entistä nopeammin. Sen aiheuttamat haasteen luovat IT-järjestelmien ylläpidolle paljon töitä ja uhkakuvia, mutta myös mahdollisuuksia luoda kannattavaa IT-palveluliiketoimintaa. Jotta voidaan toimia asiakkaan palveluliiketoimintakumppanina, täytyy tuotekeskeisestä toiminnasta siirtyä entistä enemmän palvelukeskeiseen toimintaan. Globaalit markkinat luovat asiakkaille mahdollisuuden ostaa tuotteita ja palveluita mistä tahansa. Tähän on suomalaisten Pk-yritysten pyrittävä vastaamaan hankintakanavia ja logistiikkaa kehittämällä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli MicroVisio Oy:n palveluliiketoiminnan kehittäminen tutkimuksellisen kehittämistyön keinoin. Työssä tarkasteltiin ja kartoitettiin kohdeyrityksen IT-alan tilannetta ja etsittiin palveluliiketoimintaan siirtymisen kehityskohteita strategian, asiakassuhteiden johtamisen sekä markkinoinnin avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palveluliiketoimintaan siirtymistä IT-liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä. Kirjallisuuden avulla syvennyttiin tutkimaan palveluliiketoimintaan siirtymisen eri vaiheita. Työssä tutkittiin tarpeita mahdollisiin tuleviin strategia muutoksiin, kehityspolkua asiakkuuksien johtamiseen sekä kanavia markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin toimintatutkimuksena, koska haluttiin saada käytännönongelmiin samanaikaisesti muutosta. Primääristä tietoa oli tarjolla paljon, sitä hyödynnettiin tutkimuksessa eri analyyseihin. Analyysien avulla saatiin tuloksena uutta tietoa nykyhetken tilanteesta ja tarvittavista kehitysratkaisusta.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä yrityksen IT-palveluliiketoiminnan nykytila ja tarvittavat strategiset muutostarpeet, joiden ansiosta yritys voi kasvattaa palveluliiketoimintaa entisestään. Yrityksen IT-palveluliiketoiminta on hyvässä kunnossa, uusia palveluita ja palvelupaketteja kehittämällä saadaan muutos pysymään oikea suuntaisena. Asiakashallintaan tarvitaan säännöllinen lähestymistapa. Asiakashallinnan kehittämisen kärkihankkeena on asiakashallintaohjelmiston hankinta ja markkinoinnissa täytyy tehdä digitaalista kohdemarkkinointia eri medioissa.
Lopputuloksena saatiin uusi tapa tehdä strategiapäivityksiä ja selkeät mittarit nykytilan analysoitiin. Asiakashallintaan ja markkinointiin täytyy vielä jatkokehittää omat mittarit, joilla voidaan seurata asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja markkinoinnin tehokkuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli MicroVisio Oy:n palveluliiketoiminnan kehittäminen tutkimuksellisen kehittämistyön keinoin. Työssä tarkasteltiin ja kartoitettiin kohdeyrityksen IT-alan tilannetta ja etsittiin palveluliiketoimintaan siirtymisen kehityskohteita strategian, asiakassuhteiden johtamisen sekä markkinoinnin avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palveluliiketoimintaan siirtymistä IT-liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä. Kirjallisuuden avulla syvennyttiin tutkimaan palveluliiketoimintaan siirtymisen eri vaiheita. Työssä tutkittiin tarpeita mahdollisiin tuleviin strategia muutoksiin, kehityspolkua asiakkuuksien johtamiseen sekä kanavia markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin toimintatutkimuksena, koska haluttiin saada käytännönongelmiin samanaikaisesti muutosta. Primääristä tietoa oli tarjolla paljon, sitä hyödynnettiin tutkimuksessa eri analyyseihin. Analyysien avulla saatiin tuloksena uutta tietoa nykyhetken tilanteesta ja tarvittavista kehitysratkaisusta.
Työn tuloksena saatiin selvitettyä yrityksen IT-palveluliiketoiminnan nykytila ja tarvittavat strategiset muutostarpeet, joiden ansiosta yritys voi kasvattaa palveluliiketoimintaa entisestään. Yrityksen IT-palveluliiketoiminta on hyvässä kunnossa, uusia palveluita ja palvelupaketteja kehittämällä saadaan muutos pysymään oikea suuntaisena. Asiakashallintaan tarvitaan säännöllinen lähestymistapa. Asiakashallinnan kehittämisen kärkihankkeena on asiakashallintaohjelmiston hankinta ja markkinoinnissa täytyy tehdä digitaalista kohdemarkkinointia eri medioissa.
Lopputuloksena saatiin uusi tapa tehdä strategiapäivityksiä ja selkeät mittarit nykytilan analysoitiin. Asiakashallintaan ja markkinointiin täytyy vielä jatkokehittää omat mittarit, joilla voidaan seurata asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja markkinoinnin tehokkuutta.