Perehdytys rahoitusalan asiakaspalveluun : yritys X ja yritys Y
Kulmala, Laura (2024)
Kulmala, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817131
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki kahden rahoitusalan yrityksen asiakaspalvelun perehdytysprosesseja työntekijän näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin empiiristä laadullista tutkimusta. Empiirisen tutkimuksen tulokset pohjautuvat työntekijän kokemukseen ja havainnointiin. Tuloksena voitiin todeta, että onnistuneella ja yksilön huomioivalla perehdytyksellä voidaan saavuttaa parempi perehdytyskokemus ja parantaa työntekijän pysyvyyttä.
Rekrytointi ja perehdytys ovat itsenäisiä prosesseja, mutta nojaavat vahvasti toisiinsa. Perehdytyksen tavoitteena on sitouttaa työntekijä osaksi työyhteisöä, opettaa työyhteisön yleiset toimintatavat ja työtehtävään liittyvä osaaminen. Rekrytointiprosessissa yritys hakee uusia työntekijöitä. Onnistuneella perehdytyksellä rekrytointi tuottaa toivotun tuloksen ja työntekijä jää osaksi työyhteisöä.
Teoriaosuus on alan kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja verkkoaineistoon pohjautuva kirjallisuuskatsaus. Teoriaosuudessa kuvattiin perehdytyksen suunnitteluun ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Rekrytoinnin prosessia kuvattiin toteutuksen ja yritykselle aiheutuvien kustannusten näkökulmasta. Molempiin prosesseihin liittyvä lainsäädäntö on kuvattuna, jotta yritysten ja työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet voidaan tunnistaa toimintatavoista.
Rekrytointi ja perehdytys ovat itsenäisiä prosesseja, mutta nojaavat vahvasti toisiinsa. Perehdytyksen tavoitteena on sitouttaa työntekijä osaksi työyhteisöä, opettaa työyhteisön yleiset toimintatavat ja työtehtävään liittyvä osaaminen. Rekrytointiprosessissa yritys hakee uusia työntekijöitä. Onnistuneella perehdytyksellä rekrytointi tuottaa toivotun tuloksen ja työntekijä jää osaksi työyhteisöä.
Teoriaosuus on alan kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja verkkoaineistoon pohjautuva kirjallisuuskatsaus. Teoriaosuudessa kuvattiin perehdytyksen suunnitteluun ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Rekrytoinnin prosessia kuvattiin toteutuksen ja yritykselle aiheutuvien kustannusten näkökulmasta. Molempiin prosesseihin liittyvä lainsäädäntö on kuvattuna, jotta yritysten ja työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet voidaan tunnistaa toimintatavoista.