Työn merkityksellisyyden johtamisen kehittäminen osana esihenkilötyötä
Kivelä, Johanna (2024)
Kivelä, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817110
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaatio Viraston esihenkilöiden kokemusta työn merkityksellisyydestä ja sen johtamisesta osana esihenkilötyötä sekä organisaatiotasolla. Tavoitteena oli lisätä Viraston johdon ja esihenkilöiden ymmärrystä työn merkityksellisyyden johtamisesta sekä löytää käytännön keinoja tukemaan esihenkilötyöskentelyä. Opinnäytetyön kautta haluttiin myös lisätä organisaation johdon ja esihenkilöiden ymmärrystä työelämässä tapahtuvista muutoksista, kuten työnantajia kohtaan kasvavista odotuksista sekä osaavista asiantuntijoista käytävän kilpailun kovenemisesta. Organisaatioiden on pystyttävä osoittamaan työtekijöille juuri kyseisen työn olevan merkityksellistä ja tekemisen arvoista.
Aiheen taustalla oli Viraston hallinnonalalla toteutettu hyvinvointia ja työoloja koskeva tutkimushanke, jossa nousi esiin kaikille virastoille yhteisinä kehittämisehdotuksina muun muassa työn voimavarojen vahvistamiseen liittyviä aiheita. Yksi aiheista oli kokemus työn tuloksista ja merkityksistä, jossa tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön kokemusta työn merkityksellisyydestä. Aihe oli organisaation johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn kannalta keskeisessä roolissa nykyisten asiantuntijoiden pitovoiman ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi, mutta myös uusien rekrytoitavien asiantuntijoiden houkuttelemiseksi.
Tietoperusta koostuu työn merkityksellisyyden käsitteestä ja sitä tutkivista teorioista, työn merkityksellisyyden eri tasoista ja lähteistä sekä esihenkilötyöstä ja johtamisesta. Esihenkilötyössä ja johtamisessa painottuivat työn merkityksellisyyden ja mielekkyyden johtaminen sekä valmentavan johtaminen. Tutkimusmenetelmiä olivat Viraston esihenkilöille suunnattu Webropol-kysely ja siihen pohjautuva ryhmäkeskustelu sekä kirjallinen aineistoanalyysi, jossa hyödynnettiin Viraston VMBaro -työtyytyväisyyskyselyä ja työpaikkaselvitystä.
Opinnäytetyön myötä saatiin lisättyä organisaation ymmärrystä työn merkityksellisyyden kokemukseen vaikuttavista asioista. Tuloksena selvisi myös, että esihenkilöt ovat toteuttaneet työn merkityksellisyyden kannalta tärkeitä asioita esihenkilötyössään valmentavan johtamisen muodossa. Lopputuloksena esihenkilöt valitsivat kolme kehittämiskohdetta työn merkityksellisyyden kokemuksen vahvistamiseksi organisaatiossa. Esihenkilötyössä tarvitaan ulkopuolisten koulutusten lisäksi myös organisaation sisäistä työskentelyä ja keskustelua esihenkilötyöskentelystä ja johtamisesta.
Aiheen taustalla oli Viraston hallinnonalalla toteutettu hyvinvointia ja työoloja koskeva tutkimushanke, jossa nousi esiin kaikille virastoille yhteisinä kehittämisehdotuksina muun muassa työn voimavarojen vahvistamiseen liittyviä aiheita. Yksi aiheista oli kokemus työn tuloksista ja merkityksistä, jossa tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön kokemusta työn merkityksellisyydestä. Aihe oli organisaation johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn kannalta keskeisessä roolissa nykyisten asiantuntijoiden pitovoiman ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi, mutta myös uusien rekrytoitavien asiantuntijoiden houkuttelemiseksi.
Tietoperusta koostuu työn merkityksellisyyden käsitteestä ja sitä tutkivista teorioista, työn merkityksellisyyden eri tasoista ja lähteistä sekä esihenkilötyöstä ja johtamisesta. Esihenkilötyössä ja johtamisessa painottuivat työn merkityksellisyyden ja mielekkyyden johtaminen sekä valmentavan johtaminen. Tutkimusmenetelmiä olivat Viraston esihenkilöille suunnattu Webropol-kysely ja siihen pohjautuva ryhmäkeskustelu sekä kirjallinen aineistoanalyysi, jossa hyödynnettiin Viraston VMBaro -työtyytyväisyyskyselyä ja työpaikkaselvitystä.
Opinnäytetyön myötä saatiin lisättyä organisaation ymmärrystä työn merkityksellisyyden kokemukseen vaikuttavista asioista. Tuloksena selvisi myös, että esihenkilöt ovat toteuttaneet työn merkityksellisyyden kannalta tärkeitä asioita esihenkilötyössään valmentavan johtamisen muodossa. Lopputuloksena esihenkilöt valitsivat kolme kehittämiskohdetta työn merkityksellisyyden kokemuksen vahvistamiseksi organisaatiossa. Esihenkilötyössä tarvitaan ulkopuolisten koulutusten lisäksi myös organisaation sisäistä työskentelyä ja keskustelua esihenkilötyöskentelystä ja johtamisesta.