Projektien ympäristövastuullisuuden tarveselvitys: infrahankkeiden hiilijalanjälkilaskenta Fore-ohjelmalla
Nevalainen, Emmi (2024)
Nevalainen, Emmi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka ympäristöalan konsulttiyritys voi tukea infra-alan asiakkaitaan hankkeiden hiilidioksidipäästöjen raportoinnissa ja vähentämisessä. Päästöjen seuranta ja niiden vähentäminen liittyy kansainvälisiin sopimuksiin, joissa Suomi on mukana. Suomi on asettanut tavoitteekseen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä ja työ päästötavoitteen eteen koskee kaikkia toimialoja. Opinnäytetyön toimeksiantaja tekee infra- ja aluesuunnittelua, joissa suunnitelmilla voi vaikuttaa hankkeessa tehtyihin ratkaisuihin ja siten niiden hiilijalanjälkeen.
Tutkimusmetodeina opinnäytetyössä käytettiin herkkyystarkastelua ja asiakaskyselyä. Herkkyystarkastelu tehtiin Fore-kustannuslaskentaohjelmalle, joka laskee myös hankkeen päästöt rakennusosille. Herkkyystarkastelussa huomioitiin ohjelman tekemän päästölaskelman määrällinen, sijainnillinen ja ajallinen aspekti. Lisäksi Fore-ohjelman päästölaskelmaa verrattiin One Click LCA -ohjelman tekemään laskelmaan. Asiakaskyselyllä kartoitettiin toimeksiantajan asiakkaiden tietoisuutta ja tarvetta hankkeiden hiilijalanjälkilaskennoille sekä tietojen raportoinnille hankkeen tilaajille.
Päästölaskelmien perusteena voi käyttää useita eri menetelmiä. Työssä verrattujen ohjelmien laskentaperusteet eroavat toisistaan, mutta niillä saatiin silti samankaltainen tulos. Molemmissa ohjelmissa rakennusosien määrällinen muutos vaikutti laskelman lopputulokseen, mutta hankkeen sijainnin vaihto ei muuttanut päästölaskelmaa. Fore-ohjelma ei laskenut päästökerrointa suunnittelutyölle tai työmaavalvonnal-le, minkä vuoksi laskentaa tulee täydentää ohjelman ulkopuolisin keinoin. Suurin osa asiakaskyselyyn
vastanneista asiakkaista oli laskenut joillekin hankkeiden osille niiden aiheuttamia päästöjä, mutta hankkeen kokonaispäästöjä ei ollut laskettu. Asiakkaiden päästöraportointi oli vastaavasti kattanut hankkeita vain osittain. Tulosten perusteella päästölaskenta ja -raportointi ei ollut vielä yleistynyt infra-alalla, mutta tulevaisuudessa sille tulee olemaan laaja tarve, kun kansainvälisesti asetetut tavoitteet vaativat käytännön toimia. Suuri vastuu päästölaskelmien yleistymiselle on hankkeiden tilaajilla, jotka voivat asettaa hankkeille päästörajoja ja niille seurantavastuuta.
Tutkimusmetodeina opinnäytetyössä käytettiin herkkyystarkastelua ja asiakaskyselyä. Herkkyystarkastelu tehtiin Fore-kustannuslaskentaohjelmalle, joka laskee myös hankkeen päästöt rakennusosille. Herkkyystarkastelussa huomioitiin ohjelman tekemän päästölaskelman määrällinen, sijainnillinen ja ajallinen aspekti. Lisäksi Fore-ohjelman päästölaskelmaa verrattiin One Click LCA -ohjelman tekemään laskelmaan. Asiakaskyselyllä kartoitettiin toimeksiantajan asiakkaiden tietoisuutta ja tarvetta hankkeiden hiilijalanjälkilaskennoille sekä tietojen raportoinnille hankkeen tilaajille.
Päästölaskelmien perusteena voi käyttää useita eri menetelmiä. Työssä verrattujen ohjelmien laskentaperusteet eroavat toisistaan, mutta niillä saatiin silti samankaltainen tulos. Molemmissa ohjelmissa rakennusosien määrällinen muutos vaikutti laskelman lopputulokseen, mutta hankkeen sijainnin vaihto ei muuttanut päästölaskelmaa. Fore-ohjelma ei laskenut päästökerrointa suunnittelutyölle tai työmaavalvonnal-le, minkä vuoksi laskentaa tulee täydentää ohjelman ulkopuolisin keinoin. Suurin osa asiakaskyselyyn
vastanneista asiakkaista oli laskenut joillekin hankkeiden osille niiden aiheuttamia päästöjä, mutta hankkeen kokonaispäästöjä ei ollut laskettu. Asiakkaiden päästöraportointi oli vastaavasti kattanut hankkeita vain osittain. Tulosten perusteella päästölaskenta ja -raportointi ei ollut vielä yleistynyt infra-alalla, mutta tulevaisuudessa sille tulee olemaan laaja tarve, kun kansainvälisesti asetetut tavoitteet vaativat käytännön toimia. Suuri vastuu päästölaskelmien yleistymiselle on hankkeiden tilaajilla, jotka voivat asettaa hankkeille päästörajoja ja niille seurantavastuuta.