Myyntiorganisaation tehokkuus
Tuominen, Johanna (2024)
Tuominen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817256
Tiivistelmä
Yritys A on teollisuuden alalla toimiva pk-yritys. Yritys on tunnistanut muutostarpeen omassa myyntiorganisaatiossaan. Myyntityö muuttuu: B2B maailmassa ostajat vaihtuvat uuteen sukupolveen, joka on tottunut hoitamaan ostamisprosessin isolta osin itsenäisesti. Myyntityön luonne muuttuu ja digitaaliset työkalut tulevat laajempaan käyttöön. Koronapandemia omalta osaltaan nopeutti tätä prosessia, mutta edelleen tarvitaan perinteistäkin myyntityötä.
Yritys A:n myyntihenkilöstö on jakautunut kenttä- ja sisämyyntiin. Tässä opinnäytetyössä tutkin, toimiiko yrityksen myyntiorganisaatio tehokkaasti ja miten toimintaa olisi mahdollista edelleen tehostaa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista haastattelututkimusta ja haastateltavat yritykset ovat samalla alalla toimivia yrityksiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tuloksina saatiin useamman kohdan listaus tehokkuutta lisäävistä toimenpiteistä toimeksiantajalle.
Yritys A:n myyntihenkilöstö on jakautunut kenttä- ja sisämyyntiin. Tässä opinnäytetyössä tutkin, toimiiko yrityksen myyntiorganisaatio tehokkaasti ja miten toimintaa olisi mahdollista edelleen tehostaa.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista haastattelututkimusta ja haastateltavat yritykset ovat samalla alalla toimivia yrityksiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tuloksina saatiin useamman kohdan listaus tehokkuutta lisäävistä toimenpiteistä toimeksiantajalle.