Palkitsemismallin kehittäminen asiakasneuvojille : case X
Mälkönen, Meri (2024)
Mälkönen, Meri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716368
Tiivistelmä
Opinnäytetyö työ tehtiin optisen alan yritykselle ja tarkoituksena oli tutkia yrityksessä X työskentelevien asiakasneuvojien, sekä muiden heidän kaltaistensa työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia liittyen nykyiseen palkitsemismalliin, sekä mahdollisia kehitysehdotuksia. Lisäksi selvitettiin heidän työmotivaatioonsa ja tavoitteisiin liittyviä asioita.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista, eli sähköistä kyselymenetelmää, johon vastasi yhteensä 19 henkilöä. Tutkimusprosessin aikana perehdyttiin palkitsemisen nykytilanteeseen yrityksessä X ja yleisesti haettiin teoriapohjaa palkitsemismalleihin hyödyntäen kirjallisuutta, eli selvitettiin palkitsemisen eri keinoja, joiden pohjalta laadittiin lopullinen kysely.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kyselyyn vastanneet henkilöt ovat motivoituneita ja tavoitteellisia, mutta kuitenkin kokevat, että tämänhetkiset tavoitteet eivät ole tasapainossa tavoitettavuuden tai työnkuvan kanssa. Tuloksista voidaan päätellä, että yleiset toiveet palkitsemismallia koskien työntekijöillä ovat selkeät ja omalla työllä saavutettavissa olevat tavoitteet, roolista riippumatta. Hajontaa sen sijaan oli siinä, millaista palkitsemisen itsessään pitäisi olla, vaikka vastaukset painottuivatkin pitkälti rahallisten palkitsemiskeinojen puoleen.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista, eli sähköistä kyselymenetelmää, johon vastasi yhteensä 19 henkilöä. Tutkimusprosessin aikana perehdyttiin palkitsemisen nykytilanteeseen yrityksessä X ja yleisesti haettiin teoriapohjaa palkitsemismalleihin hyödyntäen kirjallisuutta, eli selvitettiin palkitsemisen eri keinoja, joiden pohjalta laadittiin lopullinen kysely.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kyselyyn vastanneet henkilöt ovat motivoituneita ja tavoitteellisia, mutta kuitenkin kokevat, että tämänhetkiset tavoitteet eivät ole tasapainossa tavoitettavuuden tai työnkuvan kanssa. Tuloksista voidaan päätellä, että yleiset toiveet palkitsemismallia koskien työntekijöillä ovat selkeät ja omalla työllä saavutettavissa olevat tavoitteet, roolista riippumatta. Hajontaa sen sijaan oli siinä, millaista palkitsemisen itsessään pitäisi olla, vaikka vastaukset painottuivatkin pitkälti rahallisten palkitsemiskeinojen puoleen.