Raaka-ainetietouden lisääminen kosmetologin ammatillisiin opintoihin
Lampinen, Emmi (2024)
Lampinen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816717
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämisprojektityö, jonka tarkoituksena oli parantaa Hyrian ensimmäisen ja toisen vuoden kosmetologiopiskelijoiden osaamista kosmetiikan raaka-aineista. Raaka-ainetietouden lisäämisellä opintoihin tavoiteltiin opiskelijoiden laajempaa ammatillista tietotaitoa sekä mahdollisuuksia soveltaa osaamistaan sekä myyntiin että hoitolatyöhön. Opiskelijoita varten luotua opetusmateriaalia, eli seitsemää eri diaesitystä käytiin ohjaamassa Hyriassa neljänä eri opetuskertana.
Opetusmateriaalin tietoperustana olivat erilaiset tutkimusartikkelit, EU:n kosmetiikka-asetus sekä kirjat opetusmateriaalissa käsiteltävistä raaka-aineista. Keskiössä olivat esimerkiksi pinta-aktiiviset aineet, hajusteet, säilöntäaineet sekä valikoidut aktiiviaineet. Opetusmateriaalia varten tehtiin taustakartoitus vuonna 2024 pinnalla olevista raaka-aineista. Kyselyn tulosten perusteella materiaaliin valittiin A- ja C-vitamiinit, centella, salisyylihappo, etanalima sekä peptidit. Toimeksiantajan kanssa yhteistyössä päätetyt raaka-aineet olivat AHA-hapot sekä UV-suoja-aineet.
Koska opetusmateriaalia päästiin käytännössä testaamaan, voitiin testaukseen osallistuneilta oppilailta ja opettajilta kerätä suora, mutta kuitenkin anonyymi palaute siitä, miten onnistunut kokonaisuus oli ja miten hyvin tavoitteisiin päästiin. Ohjauksen edetessä päästiin näkemään, millaisia kysymyksiä aiheet herättivät opiskelijoissa ja opettajissa. Palautteen perusteella opiskelijat kokivat opetusmateriaalin ja sen sisällyttämisen kosmetologiopintoihin tarpeellisena ja hyödyllisenä heidän omalle ammatilliselle kehitykselleen. Materiaali opetti uutta ja lisäsi valmiuksia toimia alalla monipuolisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Opetusmateriaali lisättiin kosmetologien kasvohoitopalvelut -opintojakson tehtävä- ja materiaalialustalle
Opetusmateriaalin tietoperustana olivat erilaiset tutkimusartikkelit, EU:n kosmetiikka-asetus sekä kirjat opetusmateriaalissa käsiteltävistä raaka-aineista. Keskiössä olivat esimerkiksi pinta-aktiiviset aineet, hajusteet, säilöntäaineet sekä valikoidut aktiiviaineet. Opetusmateriaalia varten tehtiin taustakartoitus vuonna 2024 pinnalla olevista raaka-aineista. Kyselyn tulosten perusteella materiaaliin valittiin A- ja C-vitamiinit, centella, salisyylihappo, etanalima sekä peptidit. Toimeksiantajan kanssa yhteistyössä päätetyt raaka-aineet olivat AHA-hapot sekä UV-suoja-aineet.
Koska opetusmateriaalia päästiin käytännössä testaamaan, voitiin testaukseen osallistuneilta oppilailta ja opettajilta kerätä suora, mutta kuitenkin anonyymi palaute siitä, miten onnistunut kokonaisuus oli ja miten hyvin tavoitteisiin päästiin. Ohjauksen edetessä päästiin näkemään, millaisia kysymyksiä aiheet herättivät opiskelijoissa ja opettajissa. Palautteen perusteella opiskelijat kokivat opetusmateriaalin ja sen sisällyttämisen kosmetologiopintoihin tarpeellisena ja hyödyllisenä heidän omalle ammatilliselle kehitykselleen. Materiaali opetti uutta ja lisäsi valmiuksia toimia alalla monipuolisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Opetusmateriaali lisättiin kosmetologien kasvohoitopalvelut -opintojakson tehtävä- ja materiaalialustalle