Yksityisen terveyspalveluyrityksen tuotehallintaprosessin kehittäminen
Hortling, Kati (2024)
Hortling, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816971
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin toimeksiantajayrityksen tuotehallinnan nykytilaan henkilökuntaa osallistavien menetelmien avulla. Työn tavoitteena oli kirkastaa yhteistä ymmärrystä yrityksen tuotehallinnasta ja sen tämänhetkisestä toimivuudesta. Kehittämistyön tarkoituksena oli muodostaa yhteinen määritelmä toimeksiantajayrityksen tuotehallinnasta, kuvata se prosessikartan muotoon sekä löytää kehitysaihioita, joilla prosessia saadaan toimivammaksi eri toimintojen ja yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa on tarkasteltu tuotteen ja tuotehallinnan käsitteitä. Tuotteeseen liittyvän yksilöivän tiedon ylläpidosta ja organisoinnista käytetään kirjallisuudessa tuotehallinnan käsitteen rinnalla useita muitakin käsitteitä. Näistä yleisimpiä on pyritty tietoperustassa avaamaan sekä pohdittu näiden suhdetta toisiinsa.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavien otanta toteutettiin harkinnanvaraisena otantana, jotta aineisto saataisiin kattamaan laajasti yrityksen eri toimintojen näkemystä. Haastatteluja toteutettiin 12 kappaletta. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä eli induktiivisella analyysillä. Haastatteluaineisto muodosti analyysin jälkeen pohjan kahdelle työpajalle, joissa yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen työstettiin yritykselle keskeisten käsitteiden määritelmät, muodostettiin prosessikuvausta sekä hahmoteltiin prosessin kehitystoimenpiteitä.
Keskeisenä tuloksena aineistosta nousi käsitteiden yhteisten määritelmien, prosessin sekä vastuuhenkilöiden määrittelyn puute, joka aiheuttaa tehottomuutta tuotehallinnan prosessissa ja sen parissa toimivien henkilöiden työskentelyssä. Tutkimukseen osallistuneet toivat esille yhteisen ymmärryksen kirkastamisen hyödyllisyyden työntehokkuuden lisäämiseksi. Työpajoissa päädyttiin rajaamaan aihe koskemaan yhdessä järjestelmässä ylläpidettävien tuotteiden tietoja.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle tuotettiin aiheen rajauksen mukaisen tuotehallinnan nykytilan prosessikuvaus, uuden tuotteen perustamisen työohje ja tuotehallinnan prosessin kehittämiseen tähtäävien toimenpiteiden listaus.
Asiasanat: tuote, tuotehallinta, tuotetiedon hallinta, terveydenhuolto
Opinnäytetyön tietoperustassa on tarkasteltu tuotteen ja tuotehallinnan käsitteitä. Tuotteeseen liittyvän yksilöivän tiedon ylläpidosta ja organisoinnista käytetään kirjallisuudessa tuotehallinnan käsitteen rinnalla useita muitakin käsitteitä. Näistä yleisimpiä on pyritty tietoperustassa avaamaan sekä pohdittu näiden suhdetta toisiinsa.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavien otanta toteutettiin harkinnanvaraisena otantana, jotta aineisto saataisiin kattamaan laajasti yrityksen eri toimintojen näkemystä. Haastatteluja toteutettiin 12 kappaletta. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä eli induktiivisella analyysillä. Haastatteluaineisto muodosti analyysin jälkeen pohjan kahdelle työpajalle, joissa yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen työstettiin yritykselle keskeisten käsitteiden määritelmät, muodostettiin prosessikuvausta sekä hahmoteltiin prosessin kehitystoimenpiteitä.
Keskeisenä tuloksena aineistosta nousi käsitteiden yhteisten määritelmien, prosessin sekä vastuuhenkilöiden määrittelyn puute, joka aiheuttaa tehottomuutta tuotehallinnan prosessissa ja sen parissa toimivien henkilöiden työskentelyssä. Tutkimukseen osallistuneet toivat esille yhteisen ymmärryksen kirkastamisen hyödyllisyyden työntehokkuuden lisäämiseksi. Työpajoissa päädyttiin rajaamaan aihe koskemaan yhdessä järjestelmässä ylläpidettävien tuotteiden tietoja.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle tuotettiin aiheen rajauksen mukaisen tuotehallinnan nykytilan prosessikuvaus, uuden tuotteen perustamisen työohje ja tuotehallinnan prosessin kehittämiseen tähtäävien toimenpiteiden listaus.
Asiasanat: tuote, tuotehallinta, tuotetiedon hallinta, terveydenhuolto