Generatiivisten tekoälytyökalujen merkitys markkinointiviestinnän työtehtäviin : miten työn tekeminen ja työntekijäkokemus on muuttunut Sector Alarmin markkinoinnin työtehtävissä
Potila, Outi (2024)
Potila, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Generatiivisten tekoälytyökalujen merkitystä markkinointiviestinnän työtehtäviin Sector Alarmin organisaatiossa. Tutkimuksen keskiössä on selvittää, miten tekoälyn integroiminen päivittäisiin työrutiineihin on muuttanut työntekijöiden työskentelytapoja, tehokkuutta, luovuutta ja työtyytyväisyyttä. Toimeksiantajana toimii Sector Alarm, jonka työntekijät, johto ja esimiehet hyötyvät tämän opinnäytetyön tuloksista.
Kehittämistehtävänä on tarjota Sector Alarmille konkreettisia kehitysehdotuksia tekoälytyökalujen käytön tehokkuuden ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, jossa hyödynnetään autoetnografiaa ja teemahaastatteluja aineiston keräämiseen ja analysointiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään työntekijäkokemuksen määrittelyä ja perusteluita sen kehittämiselle, ja organisaatiokulttuurin vaikutusta uuden teknologian käyttöön ottoon. Tietoperustassa esitellään myös tekoälytyökalujen vaikutusta työhön ja työntekijään, ja tekoälytyökalujen strategista hyödyntämistä.
Tulosten arvioinnissa havaittiin, että tekoälyn integroiminen markkinointiviestinnän työtehtäviin Sector Alarmin organisaatiossa on tuonut merkittäviä muutoksia työskentelytapoihin ja työntekijäkokemukseen. Työntekijät kokivat tekoälytyökalujen lisäävän työn tehokkuutta ja nopeuttavan prosesseja, mutta samalla niiden käyttöön liittyi myös haasteita, kuten tarve jatkuvasti päivittää osaamistaan ja sopeutua uusiin työkaluihin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset keskittyvät tekoälytyökalujen vaikutuksiin markkinointitiimin työhön, työntekijäkokemukseen ja organisaation toimintaan. Tulosten perusteella annetaan suosituksia tekoälyn entistä tehokkaammasta hyödyntämisestä tukemalla työntekijöiden oppimista, uuden tekoälyteknologian omaksumista, hyvinvointia ja urakehitystä.
Johtopäätöksissä korostetaan tekoälyn potentiaalia tukea luovaa työtä ja päätöksentekoa mark- kinointiviestinnässä. Jatkokehittämisehdotuksina esitetään muun muassa syvempää perehtymistä organisaatiokulttuurin muokkaamiseen tekoälyn käyttöä varten sekä työtehtävien tarkempaa analysointia, joissa tekoälyä ei vielä juurikaan hyödynnetä. Lisäksi ehdotetaan jatkotutkimusta liittyen tekoälyn eettisiin näkökulmiin markkinointiviestinnässä.
Asiasanat: generatiivinen tekoäly, työntekijäkokemus, markkinointi
Kehittämistehtävänä on tarjota Sector Alarmille konkreettisia kehitysehdotuksia tekoälytyökalujen käytön tehokkuuden ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, jossa hyödynnetään autoetnografiaa ja teemahaastatteluja aineiston keräämiseen ja analysointiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään työntekijäkokemuksen määrittelyä ja perusteluita sen kehittämiselle, ja organisaatiokulttuurin vaikutusta uuden teknologian käyttöön ottoon. Tietoperustassa esitellään myös tekoälytyökalujen vaikutusta työhön ja työntekijään, ja tekoälytyökalujen strategista hyödyntämistä.
Tulosten arvioinnissa havaittiin, että tekoälyn integroiminen markkinointiviestinnän työtehtäviin Sector Alarmin organisaatiossa on tuonut merkittäviä muutoksia työskentelytapoihin ja työntekijäkokemukseen. Työntekijät kokivat tekoälytyökalujen lisäävän työn tehokkuutta ja nopeuttavan prosesseja, mutta samalla niiden käyttöön liittyi myös haasteita, kuten tarve jatkuvasti päivittää osaamistaan ja sopeutua uusiin työkaluihin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset keskittyvät tekoälytyökalujen vaikutuksiin markkinointitiimin työhön, työntekijäkokemukseen ja organisaation toimintaan. Tulosten perusteella annetaan suosituksia tekoälyn entistä tehokkaammasta hyödyntämisestä tukemalla työntekijöiden oppimista, uuden tekoälyteknologian omaksumista, hyvinvointia ja urakehitystä.
Johtopäätöksissä korostetaan tekoälyn potentiaalia tukea luovaa työtä ja päätöksentekoa mark- kinointiviestinnässä. Jatkokehittämisehdotuksina esitetään muun muassa syvempää perehtymistä organisaatiokulttuurin muokkaamiseen tekoälyn käyttöä varten sekä työtehtävien tarkempaa analysointia, joissa tekoälyä ei vielä juurikaan hyödynnetä. Lisäksi ehdotetaan jatkotutkimusta liittyen tekoälyn eettisiin näkökulmiin markkinointiviestinnässä.
Asiasanat: generatiivinen tekoäly, työntekijäkokemus, markkinointi