Sponsorihankinta amatööri- ja harrastejalkapallossa
Uimonen, Petteri (2024)
Uimonen, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia amatöörijalkapalloilijoiden sponsorihankintaa Pohjois-Helsingissä. Tutkimus inspiroitui aluksi omasta, lähes kolmekymmentä vuotta kestäneestä jalkapalloharrastuksesta ja kiinnostuksesta aiheeseen. Toisena motivaattorina toimi se, ettei tarkkaa tutkimustietoa ole kerätty aiheesta, tai ainakaan sitä ei ole julkisesti saatavilla. Opinnäytetyön tärkein osuus on pelaajille laadittu kyselytutkimus, joka selvittää heidän kiinnostustaan ja kokemustaan sponsoriyhteistyöstä aiemmin, nyt ja tulevaisuudessa.
Tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen ja sähköisiin julkaisuihin. Tietoperusta käsittelee ensin jalkapalloa ja sponsorointia erillisinä aiheina, yhdistäen ne lopulta aina jalkapallon amatööritasolle. Tietoa on kerätty muun muassa urheilusponsoroinnin asiantuntijoiden Eero Valangon ja Erkki Alajan kirjallisuudesta, Palloliiton kotisivuilta ja lisäksi kokemusasiantuntijoiden blogikirjoituksista ja haastatteluista. Tietoa on kerätty kriittisesti myös ulkomaisista ja kaupallisista lähteistä.
Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmäksi valikoitui amatööri- ja harrastejalkapallon pelaajat Pohjois-Helsingissä. Tutkimuskyselyyn vastasi 25 % pelaajista, jotka kuuluvat kyseiseen kohderyhmään. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksessa selvitettiin pelaajien näkemyksiä ja kokemuksia aiemmasta sponsoriyhteistyöstä sekä nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Kyselytutkimus toteutettiin anonyymisti.
Kyselyn tulokset osoittavat, että pelaajat eivät ole valmiita merkittävään sitoutumiseen sponsoriyhteistyöhön, koska henkilökohtainen hyöty jää vähäiseksi suureen työmäärään verrattuna. Piilevää potentiaalia sponsorihankintaan kuitenkin löytyy, sillä pelaajat ilmoittivat omaavansa useita mahdollisia sponsoriyhteistyökumppaneita. Mielenkiintoisemmat yhteistyömahdollisuudet sekä yksilön suurempi taloudellinen hyöty voisivat motivoida pelaajia käyttämään näitä kontaktejaan sponsorihankinnassa. Sosiaalisen median integrointi yhteistyöhön nähdään myös mahdollisuutena tehdä yhteistyöstä hedelmällisempää molemmille osapuolille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota uutta tietoa sekä jalkapalloseuroille että yrityksille sponsoriyhteistyön harkitsemisessa. Opinnäytetyö voi toimia hyödyllisenä apuna alasarjojen sponsorihankinnan kehitystyössä ja mahdollisesti myös vertailukohtana ammattijalkapalloon. Se tarjoaa ruohonjuuritason hiljaista tietoa, minkä tutkimiseen harvemmin on varaa käyttää resursseja.
Tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen ja sähköisiin julkaisuihin. Tietoperusta käsittelee ensin jalkapalloa ja sponsorointia erillisinä aiheina, yhdistäen ne lopulta aina jalkapallon amatööritasolle. Tietoa on kerätty muun muassa urheilusponsoroinnin asiantuntijoiden Eero Valangon ja Erkki Alajan kirjallisuudesta, Palloliiton kotisivuilta ja lisäksi kokemusasiantuntijoiden blogikirjoituksista ja haastatteluista. Tietoa on kerätty kriittisesti myös ulkomaisista ja kaupallisista lähteistä.
Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmäksi valikoitui amatööri- ja harrastejalkapallon pelaajat Pohjois-Helsingissä. Tutkimuskyselyyn vastasi 25 % pelaajista, jotka kuuluvat kyseiseen kohderyhmään. Kyselytutkimus sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimuksessa selvitettiin pelaajien näkemyksiä ja kokemuksia aiemmasta sponsoriyhteistyöstä sekä nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. Kyselytutkimus toteutettiin anonyymisti.
Kyselyn tulokset osoittavat, että pelaajat eivät ole valmiita merkittävään sitoutumiseen sponsoriyhteistyöhön, koska henkilökohtainen hyöty jää vähäiseksi suureen työmäärään verrattuna. Piilevää potentiaalia sponsorihankintaan kuitenkin löytyy, sillä pelaajat ilmoittivat omaavansa useita mahdollisia sponsoriyhteistyökumppaneita. Mielenkiintoisemmat yhteistyömahdollisuudet sekä yksilön suurempi taloudellinen hyöty voisivat motivoida pelaajia käyttämään näitä kontaktejaan sponsorihankinnassa. Sosiaalisen median integrointi yhteistyöhön nähdään myös mahdollisuutena tehdä yhteistyöstä hedelmällisempää molemmille osapuolille.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota uutta tietoa sekä jalkapalloseuroille että yrityksille sponsoriyhteistyön harkitsemisessa. Opinnäytetyö voi toimia hyödyllisenä apuna alasarjojen sponsorihankinnan kehitystyössä ja mahdollisesti myös vertailukohtana ammattijalkapalloon. Se tarjoaa ruohonjuuritason hiljaista tietoa, minkä tutkimiseen harvemmin on varaa käyttää resursseja.