Tiimin pelisäännöt : itseohjautuvaa tiimityötä pedagogisessa ympäristössä
Syvänen, Satu (2024)
Syvänen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917859
Tiivistelmä
Palveluorganisaatioissa tiimityön merkitys korostuu yhä enemmän. Tiimityö on ajankohtainen aihe, koska se lisääntyy työelämässä ja näkyy yhä enemmän myös opettajan työssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Tampereen seudun ammattiopiston, Santalahden kampuksella työskentelevälle Café Eevin tiimille pelisäännöt. Nämä säännöt toisivat yhtenäisyyttä opetukseen ja ohjaukseen. Tavoitteena vahvistaa kahdesta opettajasta ja neljästä ohjaajasta koostuvaa tiimiä ja lisätä sen rohkeutta ottaa vastuuta omasta toiminnastaan itseohjautuvuuden kautta.
Teoreettinen viitekehys rakentuu tiimityön, tiiminmuodostuksen ja itseohjautuvuuden ympärille. Työssä sovellettiin Tuckmannin tiimityön mallia, lisäksi huomioitiin toimintaympäristö eli pedagogisen ympäristön vaatimukset. Positiivinen pedagogiikka antaa tukea oppimiseen sekä luo ympärilleen osaamista vahvistavaa toimintaa. Café Eevissä toimi tutkimuksen aikaan kahdesta opettajasta ja neljästä ohjaajasta koostunut tiimi. Opinnäytetyössä sovellettiin laadullista tutkimusotetta, jossa mukana määrällistä tiedon hankintaa. Tiimin pelisääntöjen tarvetta, Café Eevin tiimityön laatua ja tarvetta kehittää tiimin sisäistä viestintää tutkit-tiin. Kyselyllä selvitettiin tiimin nykytilaa ja sitä, miten tiimiläiset kokevat roolinsa, työnsä laadun ja osaamisen tason. Tutkimusaihetta syvennettiin yhteiskehittämisen ideariihellä, jossa hyödynnettiin kyselyn vastauksia.
Tutkimus osoitti, että tiimi on kokenut muutoksia kuluneen puolen vuoden aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet tiimin kehitykseen. Opettajat ja ohjaajat kokevat muutokset haastavina. Tulosten perusteella voidaan todeta, että viestinnän pitää olla avoimempaan. Lisätutkimusaiheena voisi luoda vastaavanlaiset opiskelijoiden pelisäännöt, jotka voitaisiin laatia positiivisuuden kautta.
Teoreettinen viitekehys rakentuu tiimityön, tiiminmuodostuksen ja itseohjautuvuuden ympärille. Työssä sovellettiin Tuckmannin tiimityön mallia, lisäksi huomioitiin toimintaympäristö eli pedagogisen ympäristön vaatimukset. Positiivinen pedagogiikka antaa tukea oppimiseen sekä luo ympärilleen osaamista vahvistavaa toimintaa. Café Eevissä toimi tutkimuksen aikaan kahdesta opettajasta ja neljästä ohjaajasta koostunut tiimi. Opinnäytetyössä sovellettiin laadullista tutkimusotetta, jossa mukana määrällistä tiedon hankintaa. Tiimin pelisääntöjen tarvetta, Café Eevin tiimityön laatua ja tarvetta kehittää tiimin sisäistä viestintää tutkit-tiin. Kyselyllä selvitettiin tiimin nykytilaa ja sitä, miten tiimiläiset kokevat roolinsa, työnsä laadun ja osaamisen tason. Tutkimusaihetta syvennettiin yhteiskehittämisen ideariihellä, jossa hyödynnettiin kyselyn vastauksia.
Tutkimus osoitti, että tiimi on kokenut muutoksia kuluneen puolen vuoden aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet tiimin kehitykseen. Opettajat ja ohjaajat kokevat muutokset haastavina. Tulosten perusteella voidaan todeta, että viestinnän pitää olla avoimempaan. Lisätutkimusaiheena voisi luoda vastaavanlaiset opiskelijoiden pelisäännöt, jotka voitaisiin laatia positiivisuuden kautta.