Microtransaction Structures in Digital Card Games
Jussila, Aleksi (2024)
Jussila, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917902
Tiivistelmä
Digitaaliset keräilykorttipelit ovat erittäin suosittu videopeligenre, jolla on keskeinen rooli peliteollisuudessa. Niitä tukee enimmäkseen kaupallistamismalli, joka keskittyy mikrotransaktioiden tukemaan, ilmaiseksi pelattavaan kokemukseen. Jotkut pelit toimivat yhä normaalisti, mikä tarkoittaa, että niillä on yhä ostohinta, ennen kuin niitä voi pelata, vaikka niissä on mukana mikrotransaktioita.
Opinnäytetyön tavoitteena on vertailla vähintään kahden eri digitaalisen korttipelin mikrotransaktiorakenteita perustuen näiden digitaalisten keräilykorttipelien malliin, hintaan, arvoon, pelaajatyytyväisyyteen ja merkitykseen pelattavuuden kannalta. Pelattavuutta ei voi tyydyttävästi vertailla videopelien luontaisen monimutkaisuuden vuoksi. Vaikka kaikki kilpailevat samoilla markkinoilla, pelejä ei voi vertailla keskenään näillä mittapuilla, vaan niitä on arvioitava suhteessa itseensä: saavutetaanko pelillä se, mitä sillä on tarkoitus saavuttaa?
Mikrotransaktioiden osalta arvioidaan tarjottuja tuotteita, niiden hintaa ja arvoa pelaajalle ensikäden kokemuksen ja kyselyiden avulla, mikä antaa käsityksen siitä, mitä pelaajat odottavat pelin sisäisiltä ostoksilta ja miten ne vaikuttavat itse peliin sekä tarjoavatko mikromaksut selkeän edun myös pelejä pelattaessa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy digitaalisiin keräilykorttipeleihin, toki osa siitä koskettaa myös tavallisia keräilykorttipelejä. Suomen kielellä ei ole helppoa vastinetta, mutta Englannin kieliset lyhennykset näille ovat CCG ja TCG. Erona on, että CCG peleissä kortteja ei voi vaihtaa toisen pelaajien kanssa. Tietoja on kerätty lehtien, nettiartikkeleiden ja muiden kirjoitettujen töiden kautta, sekä netti kyselyistä, jotka oli suunnattu digitaalisten korttipelien pelaajille. Näkemys aiheeseen otettiin myös ensisijaisen pelikokemuksen mukaan.
Tuloksena kävi ilmi tyytymättömyyttä joitain hintoja kohtaan. Pelattavuuteen liittyen keräilykorttipelien pelaajat olivat tyytyväisiä pelien mutkikkuuteen ja sisältöön, vaikkakin peleissä oli joitain pelattavuuteen vaikuttavia vikoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on vertailla vähintään kahden eri digitaalisen korttipelin mikrotransaktiorakenteita perustuen näiden digitaalisten keräilykorttipelien malliin, hintaan, arvoon, pelaajatyytyväisyyteen ja merkitykseen pelattavuuden kannalta. Pelattavuutta ei voi tyydyttävästi vertailla videopelien luontaisen monimutkaisuuden vuoksi. Vaikka kaikki kilpailevat samoilla markkinoilla, pelejä ei voi vertailla keskenään näillä mittapuilla, vaan niitä on arvioitava suhteessa itseensä: saavutetaanko pelillä se, mitä sillä on tarkoitus saavuttaa?
Mikrotransaktioiden osalta arvioidaan tarjottuja tuotteita, niiden hintaa ja arvoa pelaajalle ensikäden kokemuksen ja kyselyiden avulla, mikä antaa käsityksen siitä, mitä pelaajat odottavat pelin sisäisiltä ostoksilta ja miten ne vaikuttavat itse peliin sekä tarjoavatko mikromaksut selkeän edun myös pelejä pelattaessa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy digitaalisiin keräilykorttipeleihin, toki osa siitä koskettaa myös tavallisia keräilykorttipelejä. Suomen kielellä ei ole helppoa vastinetta, mutta Englannin kieliset lyhennykset näille ovat CCG ja TCG. Erona on, että CCG peleissä kortteja ei voi vaihtaa toisen pelaajien kanssa. Tietoja on kerätty lehtien, nettiartikkeleiden ja muiden kirjoitettujen töiden kautta, sekä netti kyselyistä, jotka oli suunnattu digitaalisten korttipelien pelaajille. Näkemys aiheeseen otettiin myös ensisijaisen pelikokemuksen mukaan.
Tuloksena kävi ilmi tyytymättömyyttä joitain hintoja kohtaan. Pelattavuuteen liittyen keräilykorttipelien pelaajat olivat tyytyväisiä pelien mutkikkuuteen ja sisältöön, vaikkakin peleissä oli joitain pelattavuuteen vaikuttavia vikoja.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...