Yrityksen autojen sisäänottoprosessin kehitys ja sen vaikutukset yrityksen tulokseen : case J.Rinta-Jouppi Oy
Peltokorpi, Eevert (2024)
Peltokorpi, Eevert
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918119
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kaikkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat autojen sisäänottoprosessiin ja sitä kautta tunnuslukuihin. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti, tavoitteena kehittää nykyistä sisäänottoprosessia niin, että mahdolliset jälkikulut minimoituvat. Toimeksiantajana toimii J. Rinta-Jouppi, tarkemmin Oulun myyntipiste.
Tietoperustana opinnäytetyössä hyödynnetään kehitystyössä yleisesti käytettyjä malleja, kuten lean-ajattelua, Lean Six Sigmaa, PDCA-mallia ja asiakkaan palveluprosessia. Tietoperustan lähteet ovat pääosin verkkolähteitä, jotka ovat luotettavia.
Tutkimus toteutettiin soveltavan tutkimusmenetelmän avulla, ja aineisto analysoitiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista analyysimenetelmää. Aineistosta löydettiin uusia kehitysideoita ja saatiin vahvistusta jo olemassa oleville kehityssuunnitelmille. Aineisto jaettiin kolmeen tärkeään teemaan: tarkastusprosessin haasteet, asiakaspalaute ja prosessin kehitysehdotukset.
Tutkimuksen perusteella yritys voi ottaa käyttöön esitetyt kehitysideat ja lähteä jatkossa kehittämään toimintaansa käyttäen Lean-menetelmää, PDCA-mallia tai Lean Six Sigma -mallia. Näiden jatkuvan parantamisen mallien hyödyntäminen tulevaisuuden kehitysprojekteissa voi auttaa parantamaan yrityksen tulosta entisestään.
Tietoperustana opinnäytetyössä hyödynnetään kehitystyössä yleisesti käytettyjä malleja, kuten lean-ajattelua, Lean Six Sigmaa, PDCA-mallia ja asiakkaan palveluprosessia. Tietoperustan lähteet ovat pääosin verkkolähteitä, jotka ovat luotettavia.
Tutkimus toteutettiin soveltavan tutkimusmenetelmän avulla, ja aineisto analysoitiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista analyysimenetelmää. Aineistosta löydettiin uusia kehitysideoita ja saatiin vahvistusta jo olemassa oleville kehityssuunnitelmille. Aineisto jaettiin kolmeen tärkeään teemaan: tarkastusprosessin haasteet, asiakaspalaute ja prosessin kehitysehdotukset.
Tutkimuksen perusteella yritys voi ottaa käyttöön esitetyt kehitysideat ja lähteä jatkossa kehittämään toimintaansa käyttäen Lean-menetelmää, PDCA-mallia tai Lean Six Sigma -mallia. Näiden jatkuvan parantamisen mallien hyödyntäminen tulevaisuuden kehitysprojekteissa voi auttaa parantamaan yrityksen tulosta entisestään.