Kaniinin realistinen animointi
Sirén, Noora (2024)
Sirén, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917843
Tiivistelmä
Vaikka kaniini liikkuu pääosin jollain tavoin loikkien, liikkeessä voi nähdä paljon vaihtelua. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia animaattorin näkökulmasta eroja kehon avainasennoissa ja askelten ajoituksissa eri tavoin liikkuvilla kaniineilla. Tutkimukseen käytettiin internetistä löytyvää kaneista kuvattua videomateriaalia.
Opinnäytetyössä on jaettu jonkinlaiseksi loikaksi luokiteltava lokomotorinen liike karkeasti neljään kategoriaan: "pintaloikkaan", "puolikävelyyn", "pyrähdykseen" sekä "nopeaan loikkaan". Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään kaniinin harvemmin hyödyntämää “varvaskävelyä”. Opinnäytetyössä tutkitaan miten liikkeen nopeus, muutokset liikkeen suunnassa sekä tilanne, missä eläin liikkuu vaikuttavat kaniinin liikkeeseen.
Videomateriaalia tutkittiin tekemällä taulukoita, jotka näyttävät tutkittavan videon tai siitä valitun aikavälin aikajanana freimeissä. Näihin taulukoihin merkittiin ajoitukset jalkojen kontaktivaiheille, lantion ja pään korkeimmille ja matalimmille kohdille sekä niille ajoille, jolloin selkä koukistuu tai ojentuu liikesyklin aikana eniten. Aikajanoista etsittiin näiden vaiheiden ajoitukselle toistuvaa kuviota jakamalla aikajana mahdollisimman samankaltaisiin osiin. Näiden pohjalta tehtiin kullekin liikkeelle taulukko tyypillisestä syklistä, jota käytettiin mallina Maya-animaatioiden ajoitukselle. Videomateriaalin pohjalta tehtiin myös selän ja jalkojen asentoja kuvaavaa yksinkertaista grafiikkaa, jota käytettiin mallina Maya-animaatiossa kaniinirigiä posettaessa.
Lopputuloksena saatiin jokaisesta tutkitusta liikkeestä animaatiosyklit ja syklien liikkeiden ajoituksia kuvaavat taulukot. Lisäksi yhdestä videoreferenssistä tutkittiin tarkemmin liikkeen suunnan muutosten ja hyppyjen vaikutusta “pyrähdyksessä”. Myös maaston vaikutusta liikkeeseen tutkittiin “nopeassa loikassa”. Työssä käy ilmi, mitä asioita animaattorin pitää tutkia ja ottaa huomioon realistista eläintä animoidessa.
Opinnäytetyössä on jaettu jonkinlaiseksi loikaksi luokiteltava lokomotorinen liike karkeasti neljään kategoriaan: "pintaloikkaan", "puolikävelyyn", "pyrähdykseen" sekä "nopeaan loikkaan". Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään kaniinin harvemmin hyödyntämää “varvaskävelyä”. Opinnäytetyössä tutkitaan miten liikkeen nopeus, muutokset liikkeen suunnassa sekä tilanne, missä eläin liikkuu vaikuttavat kaniinin liikkeeseen.
Videomateriaalia tutkittiin tekemällä taulukoita, jotka näyttävät tutkittavan videon tai siitä valitun aikavälin aikajanana freimeissä. Näihin taulukoihin merkittiin ajoitukset jalkojen kontaktivaiheille, lantion ja pään korkeimmille ja matalimmille kohdille sekä niille ajoille, jolloin selkä koukistuu tai ojentuu liikesyklin aikana eniten. Aikajanoista etsittiin näiden vaiheiden ajoitukselle toistuvaa kuviota jakamalla aikajana mahdollisimman samankaltaisiin osiin. Näiden pohjalta tehtiin kullekin liikkeelle taulukko tyypillisestä syklistä, jota käytettiin mallina Maya-animaatioiden ajoitukselle. Videomateriaalin pohjalta tehtiin myös selän ja jalkojen asentoja kuvaavaa yksinkertaista grafiikkaa, jota käytettiin mallina Maya-animaatiossa kaniinirigiä posettaessa.
Lopputuloksena saatiin jokaisesta tutkitusta liikkeestä animaatiosyklit ja syklien liikkeiden ajoituksia kuvaavat taulukot. Lisäksi yhdestä videoreferenssistä tutkittiin tarkemmin liikkeen suunnan muutosten ja hyppyjen vaikutusta “pyrähdyksessä”. Myös maaston vaikutusta liikkeeseen tutkittiin “nopeassa loikassa”. Työssä käy ilmi, mitä asioita animaattorin pitää tutkia ja ottaa huomioon realistista eläintä animoidessa.