Näytä suppeat kuvailutiedot

Kaniinin realistinen animointi

Sirén, Noora (2024)

dc.contributor.authorSirén, Noora
dc.date.accessioned2024-05-30T05:44:05Z
dc.date.available2024-05-30T05:44:05Z
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/860509
dc.description.abstractVaikka kaniini liikkuu pääosin jollain tavoin loikkien, liikkeessä voi nähdä paljon vaihtelua. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia animaattorin näkökulmasta eroja kehon avainasennoissa ja askelten ajoituksissa eri tavoin liikkuvilla kaniineilla. Tutkimukseen käytettiin internetistä löytyvää kaneista kuvattua videomateriaalia. Opinnäytetyössä on jaettu jonkinlaiseksi loikaksi luokiteltava lokomotorinen liike karkeasti neljään kategoriaan: "pintaloikkaan", "puolikävelyyn", "pyrähdykseen" sekä "nopeaan loikkaan". Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään kaniinin harvemmin hyödyntämää “varvaskävelyä”. Opinnäytetyössä tutkitaan miten liikkeen nopeus, muutokset liikkeen suunnassa sekä tilanne, missä eläin liikkuu vaikuttavat kaniinin liikkeeseen. Videomateriaalia tutkittiin tekemällä taulukoita, jotka näyttävät tutkittavan videon tai siitä valitun aikavälin aikajanana freimeissä. Näihin taulukoihin merkittiin ajoitukset jalkojen kontaktivaiheille, lantion ja pään korkeimmille ja matalimmille kohdille sekä niille ajoille, jolloin selkä koukistuu tai ojentuu liikesyklin aikana eniten. Aikajanoista etsittiin näiden vaiheiden ajoitukselle toistuvaa kuviota jakamalla aikajana mahdollisimman samankaltaisiin osiin. Näiden pohjalta tehtiin kullekin liikkeelle taulukko tyypillisestä syklistä, jota käytettiin mallina Maya-animaatioiden ajoitukselle. Videomateriaalin pohjalta tehtiin myös selän ja jalkojen asentoja kuvaavaa yksinkertaista grafiikkaa, jota käytettiin mallina Maya-animaatiossa kaniinirigiä posettaessa. Lopputuloksena saatiin jokaisesta tutkitusta liikkeestä animaatiosyklit ja syklien liikkeiden ajoituksia kuvaavat taulukot. Lisäksi yhdestä videoreferenssistä tutkittiin tarkemmin liikkeen suunnan muutosten ja hyppyjen vaikutusta “pyrähdyksessä”. Myös maaston vaikutusta liikkeeseen tutkittiin “nopeassa loikassa”. Työssä käy ilmi, mitä asioita animaattorin pitää tutkia ja ottaa huomioon realistista eläintä animoidessa.fi
dc.description.abstractRabbits move mostly by hopping in one way or another. Despite this, a lot of variation can be seen in the locomotion. The aim of the thesis is to study the differences in key positions of the body and the timing of the steps in different ways of rabbit locomotion from an animator's perspective. The footage of rabbits used for the research was found on the internet. In the thesis, all of the bounding type of locomotion is roughly divided into four categories: “surface hopping”, “half-walking”, “sprinting” and “quick leaping”. The less frequently occurring rabbit locomotion, “tiptoeing”, is also discussed in the thesis. The thesis examines how the speed, changes in the direction and the situation in which the locomotion is utilized affect key poses and their timing. For the thesis, tables were created to show the timelines of the videos or the shorter clips chosen from them. The timing for the contact phases of the feet, the highest and lowest points of the pelvis and head, and the times when the back bends or stretches out the most during the movement cycle were marked in these tables. Based on these tables, a table of typical cycles was made for each type of movement, which were used as references for the timing of the Maya animations. The footage was also used to create graphics depicting the postures of the back and legs, which was used as a reference in the animation when posing the rig. The end result was animation cycles and tables depicting their movements for the studied types of movement. In addition, one video reference was studied in more detail for the effect of jumps and changes in the direction of movement on the "sprinting" locomotion. The effect of terrain on the "quick leap" was also studied. The work shows what an animator needs to study and take into account when animating a realistic animal.en
dc.language.isofin-
dc.rightsCC BY-ND 4.0-
dc.titleKaniinin realistinen animointi-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.description.notificationLiite 1: kooste opinnäytetyötä varten tehdyistä animaatioista Liite 2: verkkovideoiden pohjalta tehtyä tutkimusta kaniinin liikkeestä-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2024052917843-
dc.subject.specialization3D-animaatio ja visualisointi-
dc.subject.degreeprogramfi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media|-
dc.subject.ysoopinnäytteet-
dc.subject.ysokani-
dc.subject.ysoliike-
dc.subject.ysoeläimet-
dc.subject.ysoanimaatio-
dc.subject.ysojuoksu-
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut-
dc.subject.disciplineViestinnän tutkinto-ohjelma-
dc.description.duration1
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p38073|http://www.yso.fi/onto/yso/p11788|http://www.yso.fi/onto/yso/p706|http://www.yso.fi/onto/yso/p13757|http://www.yso.fi/onto/yso/p4005|http://www.yso.fi/onto/yso/p13637|http://www.yso.fi/onto/yso/p8368|http://www.yso.fi/onto/yso/p2023fi
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p8368|http://www.yso.fi/onto/yso/p2445|http://www.yso.fi/onto/yso/p24954|http://www.yso.fi/onto/yso/p15212|http://www.yso.fi/onto/yso/p11955|http://www.yso.fi/onto/yso/p6640|http://www.yso.fi/onto/yso/p13207|http://www.yso.fi/onto/yso/p1882|http://www.yso.fi/onto/yso/p5696|http://www.yso.fi/onto/yso/p26886fi


Tiedostot

Thumbnail
No Thumbnail [100%x300]
Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot