Liikeidean jalostaminen kehitettävän mallin avulla : case: Homebook – kurkkaa kotiin
Halonen, Teija (2024)
Halonen, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018177
Tiivistelmä
Uusia yritysideoita syntyy kaiken aikaa erilaisissa asia- ja tilanneyhteyksissä. Monet yritysideoista syntyvät arjessa, kun ihmiset huomaavat jonkin palvelu- tai tuotetarpeen, johon ei löydy olemassa olevaa ratkaisua markkinoilta. Tämän seurauksena aletaan miettimään, kannattaisiko luoda tähän tarpeeseen tuote tai palvelu. Usein ajatukset jäävät pelkästään ajatusten tasolle. Mitä sitten, kun halutaankin lähteä tunnustelemaan, että voisiko tästä ideasta olla liiketoiminnaksi? Voisiko tämä yritysidea olla tuottava ja kannattava? Mitkä ovat ne ensimmäiset ja tärkeimmät menetelmät, joilla ideaa kannattaa jalostaa ja miksi juuri niillä?
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoite oli kaksijakoinen: kehittää malli liikeidean jalostamiseen ja testata Case -liikeideaa, Homebookia, kehitetyn mallin avulla. Homebook -kurkkaa kotiin liikeidea on opinnäytetyön kirjoittajan oma liikeidea, joka liittyy ihmisten kiinnostukseen esitellä ja toisaalta vierailla asutuissa, ei myynnissä olevissa kodeissa sisutus-, remontointi- ja rakennusideoiden saamiseksi.
Lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta liikeidean jalostamisen mallin luomiseksi, sekä menetelminä palvelumuotoilua ja valittuja liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä. Palvelumuotoilusta hyödynnettiin erityisesti tuplatimanttimallia niin, että sen vaiheiden pohjalta rakennetiin liikeidean jalostamisen malli. Tiedonhankinta perustui tuplatimantin eri vaiheissa tapahtuvaan tiedonhankintaan ideoinnin ja haastattelujen avulla. Tuplatimantin vaiheiden aikana täydennettiin myös Business Model Canvas, SWOT- ja PESTEL-analyysit liikeidean jalostamiseksi ja sen menestymismahdollisuuksien arvioimiseksi.
Kehittämistyön lopputulemana syntyi kirjoittajalle käsitys siitä, lähteekö hän edistämään Homebook – kurkkaa kotiin liikeideaansa eteenpäin kohti liiketoiminnan lanseerausta. Oli vastaus kumpi tahansa, toisena lopputuotteena syntyi myös liikeidean jalostamisen malli, jolla tutkija tai kuka muu tahansa voi testata muun liikeidean toteuttamiskelpoisuutta.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoite oli kaksijakoinen: kehittää malli liikeidean jalostamiseen ja testata Case -liikeideaa, Homebookia, kehitetyn mallin avulla. Homebook -kurkkaa kotiin liikeidea on opinnäytetyön kirjoittajan oma liikeidea, joka liittyy ihmisten kiinnostukseen esitellä ja toisaalta vierailla asutuissa, ei myynnissä olevissa kodeissa sisutus-, remontointi- ja rakennusideoiden saamiseksi.
Lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta liikeidean jalostamisen mallin luomiseksi, sekä menetelminä palvelumuotoilua ja valittuja liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä. Palvelumuotoilusta hyödynnettiin erityisesti tuplatimanttimallia niin, että sen vaiheiden pohjalta rakennetiin liikeidean jalostamisen malli. Tiedonhankinta perustui tuplatimantin eri vaiheissa tapahtuvaan tiedonhankintaan ideoinnin ja haastattelujen avulla. Tuplatimantin vaiheiden aikana täydennettiin myös Business Model Canvas, SWOT- ja PESTEL-analyysit liikeidean jalostamiseksi ja sen menestymismahdollisuuksien arvioimiseksi.
Kehittämistyön lopputulemana syntyi kirjoittajalle käsitys siitä, lähteekö hän edistämään Homebook – kurkkaa kotiin liikeideaansa eteenpäin kohti liiketoiminnan lanseerausta. Oli vastaus kumpi tahansa, toisena lopputuotteena syntyi myös liikeidean jalostamisen malli, jolla tutkija tai kuka muu tahansa voi testata muun liikeidean toteuttamiskelpoisuutta.