Hävikkikosmetiikan kuluttaja-asenteet
Kiili, Helmi-Maria (2024)
Kiili, Helmi-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hävikkikosmetiikkaa ja sen kuluttaja-asenteita, sekä asenteisiin vaikuttavia tekijöitä kuten trendejä ja ostokäyttäytymistä. Kohderyhmänä olivat eri-ikäiset kosmetiikasta kiinnostuneet henkilöt, pääosin naiset, joilla oli erilaisia koulutus- ja työtaustoja. Kyselyn tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen kuva kuluttajien suhtautumisesta hävikkikosmetiikkaa kohtaan ja tarjota toimeksiantajalle tietoa kuluttajien asenteista liiketoiminnan kehittämiseksi. Työn toimeksiantajana toimi COSSA, hävikkikosmetiikan verkkokauppa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tutkimuskysymyksinä kuluttajien tietoisuutta hävikkikosmetiikasta, kuluttajien asenteita hävikkikosmetiikkaa kohtaan sekä ehdotuksia COSSA:n liiketoiminnan parantamiseksi. Kyselylomake rakennettiin tutkimuskysymysten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja julkaistiin kahdessa kauneuteen liittyvässä Facebook-ryhmässä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin Exceliä, Google Sheetsiä ja ristiintaulukointia. Kyselyä analysoidaan määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että kuluttajat ovat kiinnostuneita hävikkikosmetiikasta ja suhtautuvat siihen positiivisesti. Vastuullisuuden, ekologisuuden ja eettisyyden trendit, hinta, laatu sekä tuotetietous ovat keskeisiä tekijöitä ostopäätöksissä. Opinnäytetyön tulosten perusteella COSSA voi suunnitella markkinointiviestintää vastaamaan paremmin kuluttajien tarpeita ja odotuksia kestävän kulutuksen edistämiseksi kosmetiikka-alalla. Työn tuloksia voidaan hyödyntää COSSA:n markkinoinnissa julkaisemalla sosiaalisessa mediassa informatiivista sisältöä, joka lisää tietoisuutta hävikkikosmetiikasta. Tällainen sisältö vastaisi paremmin kuluttajien tarpeita ja tietoisuuden lisääminen voi kehittää COSSA:n liiketoimintaa.
Asiasanat: Hävikkikosmetiikka, asenteet, ostokäyttäytyminen, markkinointi
Opinnäytetyössä käsiteltiin tutkimuskysymyksinä kuluttajien tietoisuutta hävikkikosmetiikasta, kuluttajien asenteita hävikkikosmetiikkaa kohtaan sekä ehdotuksia COSSA:n liiketoiminnan parantamiseksi. Kyselylomake rakennettiin tutkimuskysymysten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja julkaistiin kahdessa kauneuteen liittyvässä Facebook-ryhmässä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin Exceliä, Google Sheetsiä ja ristiintaulukointia. Kyselyä analysoidaan määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että kuluttajat ovat kiinnostuneita hävikkikosmetiikasta ja suhtautuvat siihen positiivisesti. Vastuullisuuden, ekologisuuden ja eettisyyden trendit, hinta, laatu sekä tuotetietous ovat keskeisiä tekijöitä ostopäätöksissä. Opinnäytetyön tulosten perusteella COSSA voi suunnitella markkinointiviestintää vastaamaan paremmin kuluttajien tarpeita ja odotuksia kestävän kulutuksen edistämiseksi kosmetiikka-alalla. Työn tuloksia voidaan hyödyntää COSSA:n markkinoinnissa julkaisemalla sosiaalisessa mediassa informatiivista sisältöä, joka lisää tietoisuutta hävikkikosmetiikasta. Tällainen sisältö vastaisi paremmin kuluttajien tarpeita ja tietoisuuden lisääminen voi kehittää COSSA:n liiketoimintaa.
Asiasanat: Hävikkikosmetiikka, asenteet, ostokäyttäytyminen, markkinointi