Huonekaluyrityksen asiakasymmärryksen kasvattaminen
Ylirönni, Tanja (2024)
Ylirönni, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918104
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kotimaiselle huonekaluja valmistavalle yritykselle. Yritys myy tuotteensa jälleenmyyntikanavissa, joten heillä oli hyvin vähän tietoa asiakkaistaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa yrityksen asiakasymmärrystä sekä kartoittaa sopivat markkinointikanavat ja yrityksen tunnettuutta.
Työmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin asiakaskyselyä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-työkalun avulla. Kysely lähetettiin huonekalujen jälleenmyyntiliikkeen asiakasrekisterille sähköpostilla sekä jaettiin yrityksen Instagramissa ja Facebookissa. Kyselyyn saatiin 2073 vastausta.
Asiakaskyselystä nousi yllättäviä tuloksia, kuten sisustuslehtien jatkuva suosio, rahoitus- ja maksuvaihtoehtojen vähäinen vaikutus ostopäätökseen ja että asiakkaat asioivat edelleen ensisijaisesti huonekaluliikkeissä, eivätkä verkkokaupassa, sohvaa hankkiessaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin kasvatettua yrityksen asiakasymmärrystä kyselystä saatujen merkittävien tietojen avulla. Asiakaskyselyn vastauksien pohjalta yritykselle saatiin luotua myös kaksi erilaista asiakasprofiilia.
Työmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin asiakaskyselyä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-työkalun avulla. Kysely lähetettiin huonekalujen jälleenmyyntiliikkeen asiakasrekisterille sähköpostilla sekä jaettiin yrityksen Instagramissa ja Facebookissa. Kyselyyn saatiin 2073 vastausta.
Asiakaskyselystä nousi yllättäviä tuloksia, kuten sisustuslehtien jatkuva suosio, rahoitus- ja maksuvaihtoehtojen vähäinen vaikutus ostopäätökseen ja että asiakkaat asioivat edelleen ensisijaisesti huonekaluliikkeissä, eivätkä verkkokaupassa, sohvaa hankkiessaan.
Opinnäytetyön avulla saatiin kasvatettua yrityksen asiakasymmärrystä kyselystä saatujen merkittävien tietojen avulla. Asiakaskyselyn vastauksien pohjalta yritykselle saatiin luotua myös kaksi erilaista asiakasprofiilia.