Rivien välistä elokuvassa : kuvitteellinen ekskursio alitajunnan edustajien liikkeistä tietoisesta mielestä kollektiiviseen piilotajuntaan
Taikina, Sanna (2024)
Taikina, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018309
Tiivistelmä
Metafora leijailee käden ulottuvilla, mutta kun siihen tarttuu ei siitä saakaan otetta. Se on sukua idealle ja erilaisille tajunnan tiloille. Tässä opinnäytetyössä otetaan tarkastelun kohteeksi alitajunnan ja tietoisuuden yhteistyö. Työn tavoitteena oli ymmärtää paremmin metaforien ja ideoiden häilyvää olemusta – niiden alkuperää ja muodostumista. Kiinnostuksen kohteena oli, miten taiteessa ja erityisesti elokuvassa idea tai metafora välitetään katsojalle. Tutkittavana oli myös, mikä voi olla esteenä metaforien välittämisessä katsojalle.
Metaforat luovat elokuvaan uusia taso ja nyansseja, joiden yhteen nivoutumisen intensiivisyys muun aineiston kanssa riippuu tekijästään. Ajatuksena oli seurata metaforan matkaa sen muodostumisesta tekijänsä mielessä ja liikkeelle lähdöstä elokuvallisessa prosessissa. Se muodostuu valmiiksi ideaksi ja toteutetaan elokuvan muotoon. Metafora on nyt matkalla kohti toista mieltä, katsojaa, sen vastaanottajaa, jos se vain pääsee hänen mekanismeistaan läpi. Näin se palaa takaisin osaksi jotakin alitajuntaa ja kollektiivista mieltä. Joskus matkalla on myös muita esteitä, kuten yhteiskunnallinen tilanne. Metaforat ovat monesti niin hienovaraisia, että ne menevät monelta katsojalta ohi. Ne saattavat päästä kuitenkin heidän alitajuntaansa, tietoisuuden ohi, jolloin ne jatkavat taas muodonmuutostaan.
Kirjallisen opinnäytetyön lähteinä on käytetty Carl Jungin teorioita ja psykologin haastattelua. Tutkielma sisältää lähteenä myös hypnotistin näkemyksiä ja kertomuksia sensuurien maailmasta. Opinnäytetyö on vahvistanut tekijyyttäni metaforan ja alitajunnan näkökulmista. Se on myös lisännyt niiden hahmottamista uusista näkökulmista eri tieteiden saroilta. Metaforien tutkiminen on vahvistanut näkemystäni niiden voimasta salamyhkäisinä, hienovaraisina ja voimakkaina tiedon välittäjinä.
Metaforat luovat elokuvaan uusia taso ja nyansseja, joiden yhteen nivoutumisen intensiivisyys muun aineiston kanssa riippuu tekijästään. Ajatuksena oli seurata metaforan matkaa sen muodostumisesta tekijänsä mielessä ja liikkeelle lähdöstä elokuvallisessa prosessissa. Se muodostuu valmiiksi ideaksi ja toteutetaan elokuvan muotoon. Metafora on nyt matkalla kohti toista mieltä, katsojaa, sen vastaanottajaa, jos se vain pääsee hänen mekanismeistaan läpi. Näin se palaa takaisin osaksi jotakin alitajuntaa ja kollektiivista mieltä. Joskus matkalla on myös muita esteitä, kuten yhteiskunnallinen tilanne. Metaforat ovat monesti niin hienovaraisia, että ne menevät monelta katsojalta ohi. Ne saattavat päästä kuitenkin heidän alitajuntaansa, tietoisuuden ohi, jolloin ne jatkavat taas muodonmuutostaan.
Kirjallisen opinnäytetyön lähteinä on käytetty Carl Jungin teorioita ja psykologin haastattelua. Tutkielma sisältää lähteenä myös hypnotistin näkemyksiä ja kertomuksia sensuurien maailmasta. Opinnäytetyö on vahvistanut tekijyyttäni metaforan ja alitajunnan näkökulmista. Se on myös lisännyt niiden hahmottamista uusista näkökulmista eri tieteiden saroilta. Metaforien tutkiminen on vahvistanut näkemystäni niiden voimasta salamyhkäisinä, hienovaraisina ja voimakkaina tiedon välittäjinä.