Evaluating the impact of a new rewarding system : case study
Eteläkoski, Mari (2024)
Eteläkoski, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki toimeksiantaja yrityksen uuden palkitsemisjärjestelmän vaikutuksia yrityksen PPO toiminnon tuloksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten palkitsemisjärjestelmä vaikuttaa tuotannon keskeisten operatiivisten KPI-mittareiden tuloksiin ja miten sitä hyödynnetään päivittäisessä johtamisessa. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä, mukaan lukien tuottavuus-, laatu- ja 5S datan analyysia ja esimiesten kyselytutkimusta.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että palkitsemisjärjestelmä ei ole merkittävin johtamismenetelmä päivittäisessä työssä, eikä sillä ole havaittavissa suurta vaikutusta yrityksen tuottavuuteen. Kuitenkin, mikäli palkitsemisjärjestelmä on rakennettu huomioiden yrityksen toimialan erityispiirteet ja palkitsemisen heikkoudet motivointikeinona, sillä voi olla suuretkin taloudelliset hyödyt yritykselle.
Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa palkitsemisjärjestelmistä motivointikeinona ja niiden vaikutuksista yrityksen tärkeimpiin KPI-mittareihin. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia, miten palkitsemisjärjestelmän tehokkuus voisi parantua, kun sitä hyödynnetään päivittäisessä johtamisessa suuremmalla prioriteetilla. This thesis examined the effects of a commissioner company's new rewarding system. The aim of the study was to investigate how the rewarding system affects the results of key operational KPIs and how it is used in daily management. The study employed both quantitative and qualitative methods, including analysis of productivity-, quality, and 5S data and a questionnaire of managers.
The study's key findings indicate that the reward system is not a primary management method and does not significantly impact company’s KPI’s. However, if the rewarding system is tailored to fit the company's industry and addresses weaknesses in motivation, it can grant substantial financial benefits for the company.
This study offers valuable insights into reward systems as motivational tools and their effects on the company's key performance indicators. Further research could explore how the effectiveness of the rewarding system could be enhanced when given greater priority in daily management.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että palkitsemisjärjestelmä ei ole merkittävin johtamismenetelmä päivittäisessä työssä, eikä sillä ole havaittavissa suurta vaikutusta yrityksen tuottavuuteen. Kuitenkin, mikäli palkitsemisjärjestelmä on rakennettu huomioiden yrityksen toimialan erityispiirteet ja palkitsemisen heikkoudet motivointikeinona, sillä voi olla suuretkin taloudelliset hyödyt yritykselle.
Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa palkitsemisjärjestelmistä motivointikeinona ja niiden vaikutuksista yrityksen tärkeimpiin KPI-mittareihin. Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä tutkia, miten palkitsemisjärjestelmän tehokkuus voisi parantua, kun sitä hyödynnetään päivittäisessä johtamisessa suuremmalla prioriteetilla.
The study's key findings indicate that the reward system is not a primary management method and does not significantly impact company’s KPI’s. However, if the rewarding system is tailored to fit the company's industry and addresses weaknesses in motivation, it can grant substantial financial benefits for the company.
This study offers valuable insights into reward systems as motivational tools and their effects on the company's key performance indicators. Further research could explore how the effectiveness of the rewarding system could be enhanced when given greater priority in daily management.