Hankinnan kehittäminen rakennustarvike kaupassa : b2b verkkokauppa opas
Juntunen, Ville; Juntunen, Ville (2024)
Juntunen, Ville
Juntunen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä rakennusalan ammattilaisille hankinnan kehittymistä rakennustarvikkeiden kaupassa B2B verkkokauppaan ja kertoa sen hyödyistä. Lisäksi tavoitteena oli opastaa yritysasiakasta käyttämään B2B verkkokauppaa lisäpalveluna sekä siirtämään rautakaupan varastosta hankittavien tuotteiden hankinta verkkokauppaan, jotta kivijalkakauppojen myyjille jäisi enemmän aikaa muulle selvitystyölle.
Työ tehtiin käsittelemällä K-Rauta Pro brändiä sekä K-RautaPRO.fi verkkopalvelua. Tietoa työhön hankittiin esittelemällä asiakkaille verkkokaupan ominaisuuksia ja pyytämällä verkkokaupasta palautetta. Tätä palautetta käytettiin hyödyksi opinnäytetyössä. Lisäksi käytetiin hyödyksi omaa tietoa ja kahdentoista vuoden työkokemusta ammattiasiakasmyynnistä rautakauppa-alalla. Työn aineistossa käytettiin kuvakaappauksia verkkokaupasta, joissa havainnoitiin ostamisen eri vaiheet ja verkkokaupan ominaisuudet
Tavoitteena ei ollut poistaa kivijalkakauppojen tai myyjien merkitystä, vaan työssä oli tarkoituksena tehdä verkkokauppaopas rakennusalan ammattilaisille, että he voisivat käyttää verkkokauppaa monena eri työkaluna, kuten saatavuustietojen tarkastelussa tai tarjousten tekemisessä. Opinnäytetyö tehtiin, koska tällaista verkkokauppaopasta ei ollut kyseiseen verkkokauppaan, ja tavoitteena oli kertoa verkkokaupan hyödyistä hankintakanavana ja mahdollisista toimenpiteistä verkkokaupasta hankittaessa. Toinen tavoite työssä oli vähän ravistella alaa, koska rakennusalan ammattilaiset suhtautuvat negatiivisimmin digitalisoitumiseen muihin aloihin verrattaessa. Rakennusalalla raskaan rakentamisen puolella on huomattu arkuutta tilata materiaalia suoraan verkkokaupan kautta suurempia eriä, ja olkoon tämä työ antamassa rohkeutta tulevaisuudessa tilata tuotteet suoraan verkkokaupan puolelta.
Työ tehtiin käsittelemällä K-Rauta Pro brändiä sekä K-RautaPRO.fi verkkopalvelua. Tietoa työhön hankittiin esittelemällä asiakkaille verkkokaupan ominaisuuksia ja pyytämällä verkkokaupasta palautetta. Tätä palautetta käytettiin hyödyksi opinnäytetyössä. Lisäksi käytetiin hyödyksi omaa tietoa ja kahdentoista vuoden työkokemusta ammattiasiakasmyynnistä rautakauppa-alalla. Työn aineistossa käytettiin kuvakaappauksia verkkokaupasta, joissa havainnoitiin ostamisen eri vaiheet ja verkkokaupan ominaisuudet
Tavoitteena ei ollut poistaa kivijalkakauppojen tai myyjien merkitystä, vaan työssä oli tarkoituksena tehdä verkkokauppaopas rakennusalan ammattilaisille, että he voisivat käyttää verkkokauppaa monena eri työkaluna, kuten saatavuustietojen tarkastelussa tai tarjousten tekemisessä. Opinnäytetyö tehtiin, koska tällaista verkkokauppaopasta ei ollut kyseiseen verkkokauppaan, ja tavoitteena oli kertoa verkkokaupan hyödyistä hankintakanavana ja mahdollisista toimenpiteistä verkkokaupasta hankittaessa. Toinen tavoite työssä oli vähän ravistella alaa, koska rakennusalan ammattilaiset suhtautuvat negatiivisimmin digitalisoitumiseen muihin aloihin verrattaessa. Rakennusalalla raskaan rakentamisen puolella on huomattu arkuutta tilata materiaalia suoraan verkkokaupan kautta suurempia eriä, ja olkoon tämä työ antamassa rohkeutta tulevaisuudessa tilata tuotteet suoraan verkkokaupan puolelta.