Laatutekijät palvelumuotoilussa
Nurmi, Rosalina (2024)
Nurmi, Rosalina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018589
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona energia-alan kohdeyritykselle. Työn pääasiallisena tavoitteena on ollut kehittää ja selkeyttää osissa kiinnitettäviin sähkönhankintamalleihin suunnattua Salkunhallinta-palvelua. Työ on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä sekä osittain toiminnallisena. Se vastaa tutkimuskysymykseen, miten olemassa olevasta palvelusta saadaan laadukkaampi palvelumuotoilun tekniikoita hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu salattuna toimeksiantajan toiveesta sekä työn luonteen takia.
Opinnäytetyössä on tutkittu palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä palvelumuotoilun kautta. Lisäksi työtä varten on kohdeyrityksessä toteutettu kysely, jolla on selvitetty palvelun nykytilaa. Tuloksia on hyödynnetty lopullisessa palvelun muotoilussa.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui asiakaslähtöinen ja selkeytetty salkunhallintapalvelu, joka on mahdollista jakaa palvelun sisällön mukaan useampaan eri tasoon. Työ tuo lisäarvoa toimiksiantajan palvelun tarjontaan ja sen näkökulmia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muiden palveluiden palvelumuotoissa. The thesis was carried out as an assignment for a target company in the energy sector. The main focus of the thesis was on developing and refining the process for an additional service in electricity procurement. The additional service, Salkunhallintapalvelu, is mainly targeted towards customers who have a contract to purchase their electricity in parts. The research method employed in the thesis is qualitative, addressing the research question of how to enhance the quality of the service using service design techniques. At the request of the target company, the thesis will not be fully published.
The thesis explores factors that impact service quality with the aid of service design. To deepen understanding of the topic and assess the current state of the service, a small team from the target company responded to a survey focused on the subject. As an outcome of the thesis, a service was developed that emphasizes customer orientation and clarity compared to its previous state.
Opinnäytetyössä on tutkittu palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä palvelumuotoilun kautta. Lisäksi työtä varten on kohdeyrityksessä toteutettu kysely, jolla on selvitetty palvelun nykytilaa. Tuloksia on hyödynnetty lopullisessa palvelun muotoilussa.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui asiakaslähtöinen ja selkeytetty salkunhallintapalvelu, joka on mahdollista jakaa palvelun sisällön mukaan useampaan eri tasoon. Työ tuo lisäarvoa toimiksiantajan palvelun tarjontaan ja sen näkökulmia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muiden palveluiden palvelumuotoissa.
The thesis explores factors that impact service quality with the aid of service design. To deepen understanding of the topic and assess the current state of the service, a small team from the target company responded to a survey focused on the subject. As an outcome of the thesis, a service was developed that emphasizes customer orientation and clarity compared to its previous state.