Sanattomia lauluja ja tanssimusiikkia
Hirvelä, Hannu-Tapani (2020)
Hirvelä, Hannu-Tapani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018643
Tiivistelmä
Tämä hankkeistettu opinnäytetyö on tehty Oulun konservatorion tilauksesta. Sen tarkoituksena on tutkia rytmimusiikin käyttämistä osana klassisen pianonsoiton opetusta ja tuottaa uutta opetusmateriaalia tekemällä erilaisista soolopianosovituksia rock- ja popmusiikkikappaleista. Työssä kuvataan myös lyhyesti populaarimusiikin historiaa ja musiikkityylin suhdetta taidemusiikkiin erityisesti musiikkioppilaitosten klassisen musiikin pedagogisen perinteen näkökulmasta. Samassa yhteydessä analysoidaan myös taidemusiikin ja kevyen musiikin yli sadan vuoden mittaista rinnakkaiseloa
Työssä esitellään myös opetussuunnitelman perusteisiin 1990-luvun jälkeen tulleita muutoksia ja niiden opetukselle asettamia uusia vaatimuksia. Nämä opiskelijan omaan musiikin tuottamiseen liittyvät taidot toimivat usein luontevimmin populaarimusiikin parissa, ja tästä syytä taidemusiikin ulkopuolelta löytyviä musiikillisia ilmiöitä olisi aiheellista tuoda myös osaksi perinteistä pianonsoiton opetusta.
Sovitusten tekemiseen liittyvän työprosessin kuvauksessa on hyödynnetty populaarimusiikin teoreettisia analyysimenetelmiä ja kaupallisiin tarkoituksiin tehtyjen sovitusten analyysiä. Jo olemassa olevien sovitusten olemusta ja mahdollisia puutteita on tutkittu sekä klassisen pianopedagogiikan että vapaan säestyksen opetusmenetelmien näkökulmasta niitä myös taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin peilaten. Sovituksellisia ratkaisuja ja niiden pianopedagogisia perusteita valaistaan nuottiesimerkein ja erilaisia pianoteknisiä kirjoitustapoja vertaillen
Tämän työn päätulos on 58-sivuinen nuottivihko, jossa on erilaisia populaarimusiikin tyylejä edustavia kappaleita sovitettuna eritasoisille klassisen pianonsoiton oppilaille. Näillä sovituksilla pyritään tuottamaan opetusmateriaalia, jossa erilaisia erityisesti klassiseen pianonsoittoon liittyviä taitoja harjoitellaan populaarimusiikista peräisin olevilla sävellyksillä.
Tämä nuottimateriaali on seuraavassa vaiheessa tarkoitus jakaa valikoidulle ryhmälle pianopedagogeja musiikkioppilaitoksissa testattavaksi. Tästä kertyneitä kokemuksia on tarkoitus kerätä kyselytutkimuksella, jonka tuloksia ja niiden analyysiä tulen hyödyntämään YAMK-tutkintoon kuuluvassa opinnäytetyössä. This project thesis has been commissioned by the Oulu Conservatory. Its purpose is to study the use of popular music as a part of the teaching of classical piano playing and to produce new teaching material by making various solo piano arrangements of rock and pop music songs. In this work the history of popular music and its difficult relations to art music are also briefly described, especially from the perspective of the pedagogical tradition of classical music in music schools. In the same context, the coexistence of art music and popular music for more than a hundred years is also analyzed.
The work also presents the changes that have taken place in the Core curriculum since the end of the 20th century and the new requirements and challenges they place on piano pedagogues. New skills like improvising and composing work often most naturally with popular music, and for this reason it would be appropriate to include music from other genres as part of traditional teaching of classical piano.
In describing the process of writing the arrangements and transcriptions, the theoretical analysis methods of popular music and the analysis of transcriptions made for commercial purposes have been utilized. The nature and possible shortcomings of the already existing arrangements have been studied from the perspective of both classical piano pedagogy and the teaching methods of keyboard harmony, also mirroring them to the Core curriculum. The solutions made in the transcriptions and their pedagogical goals are explained with note examples.
The main result of this work is a 58-page notebook with songs representing different styles and periods of popular music. The transcriptions are adapted for students in different phases of their studies. The aim of these arrangements is to teach skills needed in classical piano playing with compositions derived from the world of popular music.
This sheet music is to be distributed to selected group of classically trained piano educators for testing with music school pupils. The results from this are to be collected through a questionnaire, the results of which and their analysis will be utilized in Master’s degree.
Työssä esitellään myös opetussuunnitelman perusteisiin 1990-luvun jälkeen tulleita muutoksia ja niiden opetukselle asettamia uusia vaatimuksia. Nämä opiskelijan omaan musiikin tuottamiseen liittyvät taidot toimivat usein luontevimmin populaarimusiikin parissa, ja tästä syytä taidemusiikin ulkopuolelta löytyviä musiikillisia ilmiöitä olisi aiheellista tuoda myös osaksi perinteistä pianonsoiton opetusta.
Sovitusten tekemiseen liittyvän työprosessin kuvauksessa on hyödynnetty populaarimusiikin teoreettisia analyysimenetelmiä ja kaupallisiin tarkoituksiin tehtyjen sovitusten analyysiä. Jo olemassa olevien sovitusten olemusta ja mahdollisia puutteita on tutkittu sekä klassisen pianopedagogiikan että vapaan säestyksen opetusmenetelmien näkökulmasta niitä myös taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin peilaten. Sovituksellisia ratkaisuja ja niiden pianopedagogisia perusteita valaistaan nuottiesimerkein ja erilaisia pianoteknisiä kirjoitustapoja vertaillen
Tämän työn päätulos on 58-sivuinen nuottivihko, jossa on erilaisia populaarimusiikin tyylejä edustavia kappaleita sovitettuna eritasoisille klassisen pianonsoiton oppilaille. Näillä sovituksilla pyritään tuottamaan opetusmateriaalia, jossa erilaisia erityisesti klassiseen pianonsoittoon liittyviä taitoja harjoitellaan populaarimusiikista peräisin olevilla sävellyksillä.
Tämä nuottimateriaali on seuraavassa vaiheessa tarkoitus jakaa valikoidulle ryhmälle pianopedagogeja musiikkioppilaitoksissa testattavaksi. Tästä kertyneitä kokemuksia on tarkoitus kerätä kyselytutkimuksella, jonka tuloksia ja niiden analyysiä tulen hyödyntämään YAMK-tutkintoon kuuluvassa opinnäytetyössä.
The work also presents the changes that have taken place in the Core curriculum since the end of the 20th century and the new requirements and challenges they place on piano pedagogues. New skills like improvising and composing work often most naturally with popular music, and for this reason it would be appropriate to include music from other genres as part of traditional teaching of classical piano.
In describing the process of writing the arrangements and transcriptions, the theoretical analysis methods of popular music and the analysis of transcriptions made for commercial purposes have been utilized. The nature and possible shortcomings of the already existing arrangements have been studied from the perspective of both classical piano pedagogy and the teaching methods of keyboard harmony, also mirroring them to the Core curriculum. The solutions made in the transcriptions and their pedagogical goals are explained with note examples.
The main result of this work is a 58-page notebook with songs representing different styles and periods of popular music. The transcriptions are adapted for students in different phases of their studies. The aim of these arrangements is to teach skills needed in classical piano playing with compositions derived from the world of popular music.
This sheet music is to be distributed to selected group of classically trained piano educators for testing with music school pupils. The results from this are to be collected through a questionnaire, the results of which and their analysis will be utilized in Master’s degree.