Uuden työntekijän kouluttaminen asiakashankintatyöhön
Hooli, Sakari (2020)
Hooli, Sakari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018614
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden työntekijän koulutus asiakashankintatyöhön. Työn toimeksiantaja on Ideko Suomi Oy. Kohdeyritys tuottaa keittiöuudistuksia, ja tässä opinnäytetyössä käsitellään sen asiakashankintaa. Työssä tarkastellaan kohdeyritystä, asiakashankintatyötä, yrityksen koulutusjärjestelmää, koulutusmateriaalia sekä uuden työntekijän perehdyttämistä työhön. Opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa kohdeyrityksen uusien työntekijöiden oppimisprosessia ja koulutuksen sujuvuutta. Lisäksi työ pyrkii luomaan yrityksen kouluttajille selkeän toimintasuunnitelman koulutuksen pitämistä varten.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakashankintaan sekä uuden työntekijän koulutukseen liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä esille tulevat koulutukselliset kehityskohteet kerättiin työntekijähaastatteluiden kautta. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallina, jossa käytäntö ja teoria kulkevat käsi kädessä.
Tarkoituksena on, että opinnäytetyön toimeksiantaja pystyy hyödyntämään työssä esiin tulleita kehitysideoita sen asiakashankkijoiden koulutusprosessissa. Työssä perustellaan esiin tulevat kehitysideat ja ehdotetaan, miten ne voidaan ottaa käyttöön. Työn tuloksena on kohdeyrityksen uusien asiakashankkijoiden koulutusprosessin kehittyminen, joka tulee vaikuttamaan yrityksen työntekijöiden tehokkuuteen ja sitoutuneisuuteen.
Suosituksena toimeksiantajalle jatkoa ajatellen on, että opinnäytetyössä esille tulleet koulutukseen liittyvät kehityskohteet käsitellään yrityksen sisällä ja kehitysehdotukset otetaan käyttöön. Kun se on tehty, koulutusprosessissa tehtyjen muutosten tuloksia pystytään arvioimaan toteuttamalla esimerkiksi uusi työntekijähaastattelu. The subject of this study is the training of a new employee in customer acquisition call center. The study was commissioned by Ideko Suomi Oy. The target company produces kitchen reforms. This study examines the target company’s customer acquisition work, the training system, the training material and the induction process of a new employee. The aim of the study is to facilitate the learning process and training of new employees of the target company. In addition, this study aims to create a clear action plan for the company’s trainers.
The theoretical part of the study deals with concepts related to customer acquisition and training of new employees. The development areas of training were collected through employee interviews. This thesis was carried out with a zipper model in which practice and theory go hand in hand.
The intention is that, the commissioner of the thesis, will be able to utilize the development ideas that have emerged in this work in the training process of its customer acquisition agents. The study shows justified development ideas as well as how they can be implemented. The result of the study is the development of the training process of the target company's new acquisition agents, which will improve the efficiency and commitment of the employees.
The study recommends that the development issues that have emerged in this thesis will be discussed within the company and the development proposals will be implemented. Once the changes have been implemented, the results of the changes made in the training process can be evaluated, for example, by conducting a new employee interview.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakashankintaan sekä uuden työntekijän koulutukseen liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä esille tulevat koulutukselliset kehityskohteet kerättiin työntekijähaastatteluiden kautta. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallina, jossa käytäntö ja teoria kulkevat käsi kädessä.
Tarkoituksena on, että opinnäytetyön toimeksiantaja pystyy hyödyntämään työssä esiin tulleita kehitysideoita sen asiakashankkijoiden koulutusprosessissa. Työssä perustellaan esiin tulevat kehitysideat ja ehdotetaan, miten ne voidaan ottaa käyttöön. Työn tuloksena on kohdeyrityksen uusien asiakashankkijoiden koulutusprosessin kehittyminen, joka tulee vaikuttamaan yrityksen työntekijöiden tehokkuuteen ja sitoutuneisuuteen.
Suosituksena toimeksiantajalle jatkoa ajatellen on, että opinnäytetyössä esille tulleet koulutukseen liittyvät kehityskohteet käsitellään yrityksen sisällä ja kehitysehdotukset otetaan käyttöön. Kun se on tehty, koulutusprosessissa tehtyjen muutosten tuloksia pystytään arvioimaan toteuttamalla esimerkiksi uusi työntekijähaastattelu.
The theoretical part of the study deals with concepts related to customer acquisition and training of new employees. The development areas of training were collected through employee interviews. This thesis was carried out with a zipper model in which practice and theory go hand in hand.
The intention is that, the commissioner of the thesis, will be able to utilize the development ideas that have emerged in this work in the training process of its customer acquisition agents. The study shows justified development ideas as well as how they can be implemented. The result of the study is the development of the training process of the target company's new acquisition agents, which will improve the efficiency and commitment of the employees.
The study recommends that the development issues that have emerged in this thesis will be discussed within the company and the development proposals will be implemented. Once the changes have been implemented, the results of the changes made in the training process can be evaluated, for example, by conducting a new employee interview.