Takuuprosessin kehittäminen Autokeskus Oy Tampereen Ford-merkkihuollossa
Raudaskoski, Lauri (2020)
Raudaskoski, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli takuuprosessin kehittäminen Ford-merkkihuollossa. Toimeksiantajana toimi Autokeskus Oy Tampere, jossa oli havaittu kehittämisen tarvetta takuutöiden suorittamisessa ja käsittelyssä. Takuunalaiset työt ovat iso osa huollon toimintaa, ja niiden tuottavuus tulisi pitää mahdollisimman korkealla tasolla.
Työn tavoitteena oli takuuprosessin kehittäminen nykyistä tuottavammaksi ja selkeämmäksi, jotta takuutöiden ylimääräinen jälkiselvitystyö jäisi kokonaan pois. Työhön
kuului ongelmakohtien selvitys huollon toiminnassa ja takuuprosessin nykytilan tarkastelu. Lopuksi selvityksen pohjalta luodut kehitysehdotukset tulisi esitellä henkilökunnalle. Tavoitteena oli jokaisen työntekijän sitouttaminen uusiin toimintatapoihin, jotta huollon tuottavuus saataisiin kasvamaan.
Opinnäytetyö oli laadultaan kehittämistutkimus, jossa kerättiin työntekijöiden kokemuksia ja kehitysideoita heidän omasta työstään. Työssä käytettiin kvalitatiivista
tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kohdennetuilla kyselyillä sekä mekaanikoille että työnjohtajille. Kyselyjen kysymykset liittyivät työmääräyksiin, takuutöiden suorittamiseen ja yhteistyösuhteisiin.
Kyselytulosten pohjalta selvisi, että suurimmat ongelmakohdat prosessissa liittyivät työmääräysten laatimiseen ja takuutöiden valokuvaamiseen. Tulosten avulla luotiin huollon toimintaa parantavia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksista tärkeimmät olivat
työmääräysten täyttäminen entistä tarkemmin, henkilökunnan koulutuksen lisääminen ja takuutöiden valokuvaamiseen liittyvä selkeämpi yhtenäinen ohjeistus. The topic of the thesis was the development of the warranty process in Ford service. The client was Autokeskus Oy Tampere, where the need for development in the performing
and processing warranty work had been identified. Warranty work is a big part of the maintenance operations and their productivity should be kept as high as possible.
The aim of the work was to develop the warranty process to be more productive and clearer, so that all the extra work considering the warranty work would be completely
eliminated. The work included the study of the problem areas in the maintenance operations, as well as the review of the current state of the warranty process. Finally, the development proposals created on the basis of the study should be presented to the staff. The goal was to commit each employee to new ways of working to increase productivity.
The quality of the thesis was developmental research, in which employees' experiences and development ideas related to their own work were collected. The work used a
qualitative research method, which was carried out with targeted surveys for both mechanics and foremen. The questions in the surveys were related to work regulations,
the performing of warranty work and co-operation relationships.
The results of the survey revealed that the main problems in the process were related to the filling of work orders and the photographing of warranty work. Based on the results of the surveys, development proposals were created for maintenance operations. The most important of the development proposals was a more detailed filling of the work regulations, increased staff training and clearer guidelines for the photographing of the warranty work.
Työn tavoitteena oli takuuprosessin kehittäminen nykyistä tuottavammaksi ja selkeämmäksi, jotta takuutöiden ylimääräinen jälkiselvitystyö jäisi kokonaan pois. Työhön
kuului ongelmakohtien selvitys huollon toiminnassa ja takuuprosessin nykytilan tarkastelu. Lopuksi selvityksen pohjalta luodut kehitysehdotukset tulisi esitellä henkilökunnalle. Tavoitteena oli jokaisen työntekijän sitouttaminen uusiin toimintatapoihin, jotta huollon tuottavuus saataisiin kasvamaan.
Opinnäytetyö oli laadultaan kehittämistutkimus, jossa kerättiin työntekijöiden kokemuksia ja kehitysideoita heidän omasta työstään. Työssä käytettiin kvalitatiivista
tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin kohdennetuilla kyselyillä sekä mekaanikoille että työnjohtajille. Kyselyjen kysymykset liittyivät työmääräyksiin, takuutöiden suorittamiseen ja yhteistyösuhteisiin.
Kyselytulosten pohjalta selvisi, että suurimmat ongelmakohdat prosessissa liittyivät työmääräysten laatimiseen ja takuutöiden valokuvaamiseen. Tulosten avulla luotiin huollon toimintaa parantavia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksista tärkeimmät olivat
työmääräysten täyttäminen entistä tarkemmin, henkilökunnan koulutuksen lisääminen ja takuutöiden valokuvaamiseen liittyvä selkeämpi yhtenäinen ohjeistus.
and processing warranty work had been identified. Warranty work is a big part of the maintenance operations and their productivity should be kept as high as possible.
The aim of the work was to develop the warranty process to be more productive and clearer, so that all the extra work considering the warranty work would be completely
eliminated. The work included the study of the problem areas in the maintenance operations, as well as the review of the current state of the warranty process. Finally, the development proposals created on the basis of the study should be presented to the staff. The goal was to commit each employee to new ways of working to increase productivity.
The quality of the thesis was developmental research, in which employees' experiences and development ideas related to their own work were collected. The work used a
qualitative research method, which was carried out with targeted surveys for both mechanics and foremen. The questions in the surveys were related to work regulations,
the performing of warranty work and co-operation relationships.
The results of the survey revealed that the main problems in the process were related to the filling of work orders and the photographing of warranty work. Based on the results of the surveys, development proposals were created for maintenance operations. The most important of the development proposals was a more detailed filling of the work regulations, increased staff training and clearer guidelines for the photographing of the warranty work.