Yhdistyksen ja yrityksen kulttuurillisen tapahtumatoiminnan kehittäminen
Suihkonen, Heli (2020)
Suihkonen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018415
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Haapavedellä sijaitsevan yhdistyksen ja yrityksen kulttuurillisen tapahtumatoiminnan kehittämistä. Työn toimeksiantajina toimivat Hintan Soitto ry ja Kulttuurikartano Pekan Pirtit. Järjestäjien tarkoituksena oli uudistaa ja laajentaa nykyisiä tapahtumia sekä saada toiminnalle lisää näkyvyyttä. Tämän työn tavoitteena oli löytää toiminnalle sellaiset kehitysehdotukset, jotka mahdollistaisivat toimeksiantajien tulevien tavoitteiden saavuttamisen.
Työn tietoperustan kahdessa pääluvussa käsitteltiin kunnallista kulttuuritoimintaa ja tapahtumaprosessia. Kulttuuritoiminnassa syvennyttiin sille asetettuihin tehtäviin ja sen rooliin kunnan tapahtumien tarjoajana. Tapahtumaprosessissa keskityttiin suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheisiin, ja tämän jälkeen onnistuneen tapahtuman tekijöihin sekä markkinointiin. Työn kolmannessa pääluvussa suoritettiin haastattelututkimus neljälle Pohjois-Pohjanmaan alueella työskentelevälle sen hetken kuntien kulttuuritoiminnasta vastaaville henkilöille. Tavoitteena oli kartoittaa ja saada yksityiskohtaisempaa tietoa kyseisten kuntien kulttuuritoiminnasta ja hyödyntää saatua tietoa yhdistyksen ja yrityksen kehittämistyössä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin teema-analyysiä käyttäen. Työn viimeisessä osassa keskityttiin Hintan Soitto ry:n ja Kulttuurikartano Pekan Pirttien kulttuurisen tapahtumatoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyön suunnittelun alussa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jossa määriteltiin tapahtumatoiminnan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Kehittämistyössä hyödynnettiin käytettyä lähdeaineistoa sekä haastattelututkimuksesta saatuja vastauksia.
Hintan Soitto ry:n ja Kulttuurikartano Pekan Pirttien tapahtumatoiminnalle määriteltiin kehitysehdotukset. Keskeisimmät kehitettävät kohteet liittyivät erityisesti organisaatiorakenteeseen, markkinointiin, rahoitukseen sekä suunnittelu- ja jälkimarkkinointiin. Töiden jakaminen ja vastuualueiden uudelleen organisointi, sosiaalisen median kehittäminen markkinoinnissa sekä rahoituspohjan laajentaminen olivat keskeisiä. Jälkimarkkinoinnissa tehtyjen toimenpiteiden arviointi on jatkossa tärkeää, sillä niistä saadut tiedot antavat tietoa toiminnan etenemisestä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää paitsi Pohjois-Pohjanmaan alueen kulttuurin kehittämistyöhön, myös vastaavanlaisen tapahtumatoiminnan suunnittelu- ja kehittämistyöhön. This thesis deals with the development of cultural events for an association and a company both located in Haapavesi. The work was commissioned by Hintan Soitto ry and Kulttuurikartano Pekan Pirtit. The aim of the organizers was to renew and expand existing events and increase the visibility of activities. The purpose of this work was to find development proposals for a mission that would enable the achievement of future goals.
The two main chapters of the knowledge base of the thesis dealt with municipal cultural activities and the event process. In cultural activities, the tasks assigned to it and its role as a provider of municipal events were deepened. The event process firstly concentrated on the design, implementation, and re-marketing, and secondly on the authors and marketing of a successful event. In the third chapter of the thesis, a survey was conducted with four people working in the Northern Ostrobothnia region. These people were responsible for the cultural activities of the municipalities at the time of the survey. The aim was to map and obtain more detailed information on the cultural activities of the municipalities in question and to use the information obtained in the development work of the association and the company. The study was conducted through a thematic interview and analyzed by thematic analysis. The last part of the work focused on the development of the cultural event activities of Hintan Soitto ry and Kulttuurikartano Pekan Pirtti. At the beginning of planning the development work, a SWOT analysis was conducted, which defined the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the event activities. The development work utilized the source material used and the answers obtained from the interview research.
Development proposals were defined for the event activities of Hintan Soitto ry and Kulttuurikartano Pekan Pirtit. The main areas to be developed related in particular to the organizational structure, marketing, financing, planning, and re-marketing. The division of labor and reorganization of responsibilities, the development of social media marketing, and the expansion of the financial base were the key factors. The evaluation of after-sales measures is important for the future, as the information obtained from these provides information on the progress of operations.
The results of the research can be utilized not only in the cultural development work of Northern Ostrobothnia but also in the planning and development of similar events.
Työn tietoperustan kahdessa pääluvussa käsitteltiin kunnallista kulttuuritoimintaa ja tapahtumaprosessia. Kulttuuritoiminnassa syvennyttiin sille asetettuihin tehtäviin ja sen rooliin kunnan tapahtumien tarjoajana. Tapahtumaprosessissa keskityttiin suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheisiin, ja tämän jälkeen onnistuneen tapahtuman tekijöihin sekä markkinointiin. Työn kolmannessa pääluvussa suoritettiin haastattelututkimus neljälle Pohjois-Pohjanmaan alueella työskentelevälle sen hetken kuntien kulttuuritoiminnasta vastaaville henkilöille. Tavoitteena oli kartoittaa ja saada yksityiskohtaisempaa tietoa kyseisten kuntien kulttuuritoiminnasta ja hyödyntää saatua tietoa yhdistyksen ja yrityksen kehittämistyössä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin teema-analyysiä käyttäen. Työn viimeisessä osassa keskityttiin Hintan Soitto ry:n ja Kulttuurikartano Pekan Pirttien kulttuurisen tapahtumatoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyön suunnittelun alussa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, jossa määriteltiin tapahtumatoiminnan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Kehittämistyössä hyödynnettiin käytettyä lähdeaineistoa sekä haastattelututkimuksesta saatuja vastauksia.
Hintan Soitto ry:n ja Kulttuurikartano Pekan Pirttien tapahtumatoiminnalle määriteltiin kehitysehdotukset. Keskeisimmät kehitettävät kohteet liittyivät erityisesti organisaatiorakenteeseen, markkinointiin, rahoitukseen sekä suunnittelu- ja jälkimarkkinointiin. Töiden jakaminen ja vastuualueiden uudelleen organisointi, sosiaalisen median kehittäminen markkinoinnissa sekä rahoituspohjan laajentaminen olivat keskeisiä. Jälkimarkkinoinnissa tehtyjen toimenpiteiden arviointi on jatkossa tärkeää, sillä niistä saadut tiedot antavat tietoa toiminnan etenemisestä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää paitsi Pohjois-Pohjanmaan alueen kulttuurin kehittämistyöhön, myös vastaavanlaisen tapahtumatoiminnan suunnittelu- ja kehittämistyöhön.
The two main chapters of the knowledge base of the thesis dealt with municipal cultural activities and the event process. In cultural activities, the tasks assigned to it and its role as a provider of municipal events were deepened. The event process firstly concentrated on the design, implementation, and re-marketing, and secondly on the authors and marketing of a successful event. In the third chapter of the thesis, a survey was conducted with four people working in the Northern Ostrobothnia region. These people were responsible for the cultural activities of the municipalities at the time of the survey. The aim was to map and obtain more detailed information on the cultural activities of the municipalities in question and to use the information obtained in the development work of the association and the company. The study was conducted through a thematic interview and analyzed by thematic analysis. The last part of the work focused on the development of the cultural event activities of Hintan Soitto ry and Kulttuurikartano Pekan Pirtti. At the beginning of planning the development work, a SWOT analysis was conducted, which defined the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the event activities. The development work utilized the source material used and the answers obtained from the interview research.
Development proposals were defined for the event activities of Hintan Soitto ry and Kulttuurikartano Pekan Pirtit. The main areas to be developed related in particular to the organizational structure, marketing, financing, planning, and re-marketing. The division of labor and reorganization of responsibilities, the development of social media marketing, and the expansion of the financial base were the key factors. The evaluation of after-sales measures is important for the future, as the information obtained from these provides information on the progress of operations.
The results of the research can be utilized not only in the cultural development work of Northern Ostrobothnia but also in the planning and development of similar events.