Lean SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n rekrytointiprosessissa
Kaltakari, Fanni (2020)
Kaltakari, Fanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018224
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on henkilöstönvuokrausyritys SOL Henkilöstöpalvelut Oy, jonka kanssa yhteistyössä päädyimme aiheen valintaan. SOL Henkilöstöpalvelut Oy näki tarpeen lean- johtamisfilosofian hyödyntämiseen rekrytointiprosessissaan. Työn tavoite on kehittää toimeksianta-jayrityksen rekrytointiprosessia Lean-johtamisfilosofian periaatteita ja työkaluja hyödyntäen.
Tietoperustan päälähde on Torkkolan teos Lean asiantuntijatyön johtamisessa, joka oli opinnäytetyön aineiston keruun aikaan parhaiten työtä tukeva suomenkielinen teos. Torkkolan teoksen lisäksi muun muassa Liker & Convisin teos Toyotan tapa Lean-johtamiseen sekä Tuomisen teos Lean – kohti täydellisyyttä yhdessä muiden näitä tukevien lähteiden kanssa koostivat tietoperustan. Taustatiedot työhön on kerätty toimeksiantajayritykseltä opinnäytetyön tekijän harjoittelujakson aikana tekemällä itse kehitettävässä prosessissa päivittäistä työtä.
Työllä saavutettiin hyvä pohjatieto Lean-johtamisesta ja sen perusteella luotiin toimintamalli toimeksiantajayrityksen käytettäväksi. Opinnäytetyön pohjalta jokainen toimeksiantajayrityksen työntekijä voi helposti tutustua Leaniin ja ottaa toimintamallin työtavat omaan päivittäiseen työhönsä. Opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa esimerkiksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöksi soveltamalla toimintamallia käytäntöön ja raportoimalla sen tuloksia, mittaamalla prosessia syvemmin ja tuomalla nämä tulokset toimeksiantajayrityksen yhteisiksi toimintatavoiksi saakka. This thesis’ aim is to develop an operation model of Lean in recruitment process for its principal SOL Henkilöstöpalvelut Oy. The subject originated from the thesis’ author’s internship in the principal company. SOL Henkilöstöpalvelut Oy saw a need for Lean in their recruitment process.
The thesis consists of five parts: the principal company, recruitment process in a staffing service, Lean, the operation model and finally the overview.
The frame of reference’s main source is Torkkola’s book Lean in management of specialist work, which was the best suited source for the thesis at the time of data collecting. Other important sources are Liker & Convis’s work The Toyota way to Lean and Tuominen’s book Lean – to the perfection.
In the result of the thesis there is an operation model for the principal company in chapter five. In the operation model there are a few Lean tools described from SOL Henkilöstöpalvelut Oy’s point of view. There are some development ideas for different parts of the recruitment process.
With the help of this thesis, the personnel of SOL Henkilöstöpalvelut Oy can easily get to know Lean and take influences from it to their own work.
Tietoperustan päälähde on Torkkolan teos Lean asiantuntijatyön johtamisessa, joka oli opinnäytetyön aineiston keruun aikaan parhaiten työtä tukeva suomenkielinen teos. Torkkolan teoksen lisäksi muun muassa Liker & Convisin teos Toyotan tapa Lean-johtamiseen sekä Tuomisen teos Lean – kohti täydellisyyttä yhdessä muiden näitä tukevien lähteiden kanssa koostivat tietoperustan. Taustatiedot työhön on kerätty toimeksiantajayritykseltä opinnäytetyön tekijän harjoittelujakson aikana tekemällä itse kehitettävässä prosessissa päivittäistä työtä.
Työllä saavutettiin hyvä pohjatieto Lean-johtamisesta ja sen perusteella luotiin toimintamalli toimeksiantajayrityksen käytettäväksi. Opinnäytetyön pohjalta jokainen toimeksiantajayrityksen työntekijä voi helposti tutustua Leaniin ja ottaa toimintamallin työtavat omaan päivittäiseen työhönsä. Opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa esimerkiksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyöksi soveltamalla toimintamallia käytäntöön ja raportoimalla sen tuloksia, mittaamalla prosessia syvemmin ja tuomalla nämä tulokset toimeksiantajayrityksen yhteisiksi toimintatavoiksi saakka.
The thesis consists of five parts: the principal company, recruitment process in a staffing service, Lean, the operation model and finally the overview.
The frame of reference’s main source is Torkkola’s book Lean in management of specialist work, which was the best suited source for the thesis at the time of data collecting. Other important sources are Liker & Convis’s work The Toyota way to Lean and Tuominen’s book Lean – to the perfection.
In the result of the thesis there is an operation model for the principal company in chapter five. In the operation model there are a few Lean tools described from SOL Henkilöstöpalvelut Oy’s point of view. There are some development ideas for different parts of the recruitment process.
With the help of this thesis, the personnel of SOL Henkilöstöpalvelut Oy can easily get to know Lean and take influences from it to their own work.