Etäjohtamisen kehittäminen yrityksessä Uudenmaan Saumauspalvelu Oy
Piirainen, Toni (2020)
Piirainen, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917662
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on kehittää Uudenmaan Saumauspalvelu Oy:n etäjohtamistaitoja. Toimeksianto tuli Uudenmaan Saumauspalvelulta, jossa oltiin tunnistettu tarve etäjohtamisen kehittämiselle. Tutkimuksen kohteena on Oulun alueen osasto.
Tutkimuksessa perehdytään etäjohtamiseen ja siihen liittyviin käsitteisiin. Tutkimus tarkastelee etäjohtamista pääosin esimiesten näkökulmista, mutta haastatteluihin on otettu mukaan myös työntekijöiden näkökulmia. Etätyö käsitteenä voi tarkoittaa montaa eri asiaa, kuten liikkuvaa työtä, ajasta ja paikasta riippumatonta työtä tai hajautettua työtä. Tässä tutkimuksessa esille tuodaan liikkuvan etätyön näkökulmaa. Teoriaosuutta käsitellään kohdeyrityksen tarpeisiin liittyvällä aineistolla. Teoriaosuus on rakennettu alan kirjallisuudesta ja siinä perehdytään etäjohtamiseen, erilaisiin käsitteisiin, viestintään, etäjohtamisen kulmakiviin ja onnistumisen edellytyksiin. Tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, johon kysymykset on valittu teoriaosuutta apuna käyttäen. Haastatteluihin osallistui 2 työnjohtajaa ja 2 työntekijää. Haastatteluista tehtiin analyysi, johon lisättiin kehittämisehdotuksia yrityksen tarpeisiin.
Tutkimustulosten analysointiosuudessa selviää useita puutteita etäjohtamisessa, mitä pitäisi kehittää parempaan suuntaan. Erityisesti viestinnän kanssa on ongelmia ja sen toteuttamisessa. Tuloksista selviää myös paljon hyviä asioita etäjohtamisen kannalta, jotka ovat kohdeyrityksessä kiitettävällä tasolla, kuten yrityksen työilmapiiri. Yleisvaikutelma etäjohtamisen nykyisestä tasosta on kohdeyrityksessä hyvällä tasolla, mutta kehityskohteitakin löytyy. Tutkimuksen analyysia voidaan jatkossa käyttää kehittämisen apuna toimeksiantajayrityksessä. Teoriaosuudesta löytyy myös paljon työkaluja etäjohtamisen kehittämiseen. The purpose of the thesis is to develop the management of remote employees in Uudenmaan Saumauspalvelu Oy. The assignment request was received from Uudenmaan Saumauspalvelu Oy as a result of recognising development need related to remote employee management. The thesis focuses on Oulu area department.
The study orients on remote resource management and general concepts related to remote management. The study primarily focuses on manager viewpoints however employee perspectives have also been included through interviews conducted. Remote working as a concept can translate to several different arrangements, such as mobile working, flexible hours or location based working or decentralised working. This thesis considers in particular remote mobile working perspective. The theoretic section of the thesis mirrors the particular needs of the assignment company and is built upon industry literature focusing on remote management, related concepts, communication, remote management key pillars and pre-requisites of success. The study has been conducted using qualitative research method. Study material has been obtained through theme-based interviews, whereby the questions have been formulated utilising the support of the theoretic literature available. The interviews included inputs from 2 managers and 2 employees. The interview results were then analysed and additional development recommendations added to support the particular needs of the company.
The research findings highlighted several skill gaps in remote management needing improvement, particularly related to communication and best methods of communicating in remote working environments. The results also clarified many positive aspects of remote management, which are seen to delivering benefits, such as the recognized excellent workplace atmosphere. Overall impression of remote management in Uudenmaan Saumauspalvelu Oy is perceived to be of a good standard, however improvements are also needed. The thesis analysis can in future be utilised in the company in fulfilling and developing the mentioned skill gaps. The theory section also provides many useful tools in improving the remote management methods in Uudenmaan Saumauspalvelu Oy.
Tutkimuksessa perehdytään etäjohtamiseen ja siihen liittyviin käsitteisiin. Tutkimus tarkastelee etäjohtamista pääosin esimiesten näkökulmista, mutta haastatteluihin on otettu mukaan myös työntekijöiden näkökulmia. Etätyö käsitteenä voi tarkoittaa montaa eri asiaa, kuten liikkuvaa työtä, ajasta ja paikasta riippumatonta työtä tai hajautettua työtä. Tässä tutkimuksessa esille tuodaan liikkuvan etätyön näkökulmaa. Teoriaosuutta käsitellään kohdeyrityksen tarpeisiin liittyvällä aineistolla. Teoriaosuus on rakennettu alan kirjallisuudesta ja siinä perehdytään etäjohtamiseen, erilaisiin käsitteisiin, viestintään, etäjohtamisen kulmakiviin ja onnistumisen edellytyksiin. Tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, johon kysymykset on valittu teoriaosuutta apuna käyttäen. Haastatteluihin osallistui 2 työnjohtajaa ja 2 työntekijää. Haastatteluista tehtiin analyysi, johon lisättiin kehittämisehdotuksia yrityksen tarpeisiin.
Tutkimustulosten analysointiosuudessa selviää useita puutteita etäjohtamisessa, mitä pitäisi kehittää parempaan suuntaan. Erityisesti viestinnän kanssa on ongelmia ja sen toteuttamisessa. Tuloksista selviää myös paljon hyviä asioita etäjohtamisen kannalta, jotka ovat kohdeyrityksessä kiitettävällä tasolla, kuten yrityksen työilmapiiri. Yleisvaikutelma etäjohtamisen nykyisestä tasosta on kohdeyrityksessä hyvällä tasolla, mutta kehityskohteitakin löytyy. Tutkimuksen analyysia voidaan jatkossa käyttää kehittämisen apuna toimeksiantajayrityksessä. Teoriaosuudesta löytyy myös paljon työkaluja etäjohtamisen kehittämiseen.
The study orients on remote resource management and general concepts related to remote management. The study primarily focuses on manager viewpoints however employee perspectives have also been included through interviews conducted. Remote working as a concept can translate to several different arrangements, such as mobile working, flexible hours or location based working or decentralised working. This thesis considers in particular remote mobile working perspective. The theoretic section of the thesis mirrors the particular needs of the assignment company and is built upon industry literature focusing on remote management, related concepts, communication, remote management key pillars and pre-requisites of success. The study has been conducted using qualitative research method. Study material has been obtained through theme-based interviews, whereby the questions have been formulated utilising the support of the theoretic literature available. The interviews included inputs from 2 managers and 2 employees. The interview results were then analysed and additional development recommendations added to support the particular needs of the company.
The research findings highlighted several skill gaps in remote management needing improvement, particularly related to communication and best methods of communicating in remote working environments. The results also clarified many positive aspects of remote management, which are seen to delivering benefits, such as the recognized excellent workplace atmosphere. Overall impression of remote management in Uudenmaan Saumauspalvelu Oy is perceived to be of a good standard, however improvements are also needed. The thesis analysis can in future be utilised in the company in fulfilling and developing the mentioned skill gaps. The theory section also provides many useful tools in improving the remote management methods in Uudenmaan Saumauspalvelu Oy.