"Ookko nää Limingasta, alakko nää leikkii?" : Leikin pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksessa
Backman, Tuija; Hänninen, Reetta; Korhonen, Maaria (2020)
Backman, Tuija
Hänninen, Reetta
Korhonen, Maaria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917576
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme syntyi uudistuneiden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden esille tuomasta tarpeesta kehittää pedagogisen dokumentoinnin käytäntöjä varhaiskasvatuksen arjessa. Toimeksiantajaksi saimme Limingan kunnan varhaiskasvatuksen, jonka kanssa yhteistyössä toteutimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden, leikin pedagogisen dokumentoinnin oppaan.
Tavoitteena oli valmistaa selkeä, käytännönläheinen ja helppokäyttöinen opas, jonka tekemisessä huomioidaan varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeet. Tarkoitus on, että opas tulee jokapäiväiseen käyttöön varhaiskasvatuksessa ja on henkilökunnan tukena työn suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tietoperustassa on käsitelty pedagogista dokumentointia ja leikkiä varhaiskasvatuksessa ajankohtaisen kirjallisuuden ja tutkimusten, sekä toimintaa ohjaavien asiakirjojen ja varhaiskasvatuslain avulla. Keskeisiksi käsitteiksi nousivat leikki ja leikin havainnointi, pedagoginen dokumentointi sekä varhaiskasvatus. Tietoperustassa on nostettu esille myös leikinhavainnointimenetelmä RALLA, joka perustuu laajasti tutkittuun tietoon. Oppaan ideointivaiheessa keskustelimme yhteistyökumppanin kanssa selvittääksemme heidän toiveensa. Keräsimme keskustelussa esille tulleet ajatukset yhteen ja toteutimme oppaan näiden pohjalta.
Projektin tuloksena valmistui Leikin pedagoginen dokumentointi -opas varhaiskasvattajille. Oppaassa käsitellään lyhyesti pedagogisen dokumentoinnin ja leikin teoriaa, jonka jälkeen pedagogisen dokumentoinnin prosessia avataan teorian ja esimerkkitapauksen avulla. Oppaaseen laadittiin myös listaus erilaisista dokumentoinnin menetelmistä, sekä kaavake pedagogisen dokumentoinnin prosessin toteuttamista varten. Lisäksi oppaassa otetaan kantaa tietosuojaan liittyviin kysymyksiin.
Opas soveltuu sellaisenaan käytettäväksi osana varhaiskasvatuksen työtä. Opas tulee auttamaan henkilökuntaa leikin pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisessa, sekä myös muissa pedagogisen dokumentoinnin osa-alueissa. Muiden pedagogisen dokumentoinnin osa-alueiden tutkiminen ja oppaan laatiminen niihin olisi luonteva jatkokehitysidea. Jatkossa voisi tutkia myös mikä vaikutus tällä oppaalla on ollut Limingan kunnan varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin käytännön toteuttamisessa. Our thesis is based on a National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care which highlights the need to develop pedagogical documentation practices in early childhood education. Our thesis was commissioned by the municipality of Liminka. We worked together with the municipal daycare center and implemented the functional part of the thesis, pedagogical documentation guide for children´s play in practice.
The aim of the thesis was to make a guide which is explicit, practical and easy to use and which considers the needs of employees. The intention is that the guide will be used daily in early childhood education and will support employees in planning, implementing, evaluating and developing their work.
The theory of the thesis deals pedagogical documentation and children´s play at early childhood education. It uses relevant literature, researches, documents and law of early childhood education. Children´s play and it´s observation, pedagogical documentation and early childhood education became main concepts. Also RALLA – the observation-based assessment tool for play skills based on widely researched information, has been included to theory. During the brainstorming phase of the guide, we discussed with our commissioner to find out what they wanted. We gathered the ideas emerged from the discussion and implemented a guide based on them.
As a result of the project, a pedagogical documentation guide for early childhood educators was completed. The guide briefly addresses the theory of pedagogical documentation and play and then opens the process of pedagogical documentation with a theory and case study. The guide also included a list of different methods of documentation and a form for implementing the pedagogical documentation process. In addition, the guide addresses issues related to privacy protection.
The guide is suitable for early childhood education. The guide assists the employees in implementing pedagogical documentation of play as well as in other areas of pedagogical documentation. Developing a guide for other areas of pedagogical documentation would be a natural follow-up idea. In the future, the impact of this guide on the early implementation of pedagogical documentary in the municipality of Liminka could also be studied.
Tavoitteena oli valmistaa selkeä, käytännönläheinen ja helppokäyttöinen opas, jonka tekemisessä huomioidaan varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeet. Tarkoitus on, että opas tulee jokapäiväiseen käyttöön varhaiskasvatuksessa ja on henkilökunnan tukena työn suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tietoperustassa on käsitelty pedagogista dokumentointia ja leikkiä varhaiskasvatuksessa ajankohtaisen kirjallisuuden ja tutkimusten, sekä toimintaa ohjaavien asiakirjojen ja varhaiskasvatuslain avulla. Keskeisiksi käsitteiksi nousivat leikki ja leikin havainnointi, pedagoginen dokumentointi sekä varhaiskasvatus. Tietoperustassa on nostettu esille myös leikinhavainnointimenetelmä RALLA, joka perustuu laajasti tutkittuun tietoon. Oppaan ideointivaiheessa keskustelimme yhteistyökumppanin kanssa selvittääksemme heidän toiveensa. Keräsimme keskustelussa esille tulleet ajatukset yhteen ja toteutimme oppaan näiden pohjalta.
Projektin tuloksena valmistui Leikin pedagoginen dokumentointi -opas varhaiskasvattajille. Oppaassa käsitellään lyhyesti pedagogisen dokumentoinnin ja leikin teoriaa, jonka jälkeen pedagogisen dokumentoinnin prosessia avataan teorian ja esimerkkitapauksen avulla. Oppaaseen laadittiin myös listaus erilaisista dokumentoinnin menetelmistä, sekä kaavake pedagogisen dokumentoinnin prosessin toteuttamista varten. Lisäksi oppaassa otetaan kantaa tietosuojaan liittyviin kysymyksiin.
Opas soveltuu sellaisenaan käytettäväksi osana varhaiskasvatuksen työtä. Opas tulee auttamaan henkilökuntaa leikin pedagogisen dokumentoinnin toteuttamisessa, sekä myös muissa pedagogisen dokumentoinnin osa-alueissa. Muiden pedagogisen dokumentoinnin osa-alueiden tutkiminen ja oppaan laatiminen niihin olisi luonteva jatkokehitysidea. Jatkossa voisi tutkia myös mikä vaikutus tällä oppaalla on ollut Limingan kunnan varhaiskasvatuksessa pedagogisen dokumentoinnin käytännön toteuttamisessa.
The aim of the thesis was to make a guide which is explicit, practical and easy to use and which considers the needs of employees. The intention is that the guide will be used daily in early childhood education and will support employees in planning, implementing, evaluating and developing their work.
The theory of the thesis deals pedagogical documentation and children´s play at early childhood education. It uses relevant literature, researches, documents and law of early childhood education. Children´s play and it´s observation, pedagogical documentation and early childhood education became main concepts. Also RALLA – the observation-based assessment tool for play skills based on widely researched information, has been included to theory. During the brainstorming phase of the guide, we discussed with our commissioner to find out what they wanted. We gathered the ideas emerged from the discussion and implemented a guide based on them.
As a result of the project, a pedagogical documentation guide for early childhood educators was completed. The guide briefly addresses the theory of pedagogical documentation and play and then opens the process of pedagogical documentation with a theory and case study. The guide also included a list of different methods of documentation and a form for implementing the pedagogical documentation process. In addition, the guide addresses issues related to privacy protection.
The guide is suitable for early childhood education. The guide assists the employees in implementing pedagogical documentation of play as well as in other areas of pedagogical documentation. Developing a guide for other areas of pedagogical documentation would be a natural follow-up idea. In the future, the impact of this guide on the early implementation of pedagogical documentary in the municipality of Liminka could also be studied.