OSAO:n rakennusalojen integroituminen
Annala, Jukka; Pakkanen, Aaro-Matti (2024)
Annala, Jukka
Pakkanen, Aaro-Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018686
Tiivistelmä
Koulutuskuntayhtymä OSAO kouluttaa rakennusalan opiskelijoita Pohjois-Pohjanmaalla Oulussa. OSAO kouluttaa tällä hetkellä ammatillista rakennusalan perustutkintoa Haukiputaalla ja Kaukovainiolla. OSAO:n rakennusalalta valmistuu vuosittain noin 100 opiskelijaa. OSAO:ssa on käynnistynyt Kampus 2030-hanke, minkä takia rakennusalan koulutus yhdistetään Kaukovainion yksikköön elokuusta 2024 alkaen. Opetus tapahtuu jatkossa Kempeleen Pirilässä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa OSAO:n rakennusalojen nykytilanne hyvien ja huonojen käytänteiden osalta, kun OSAO:ssa kaksi rakennusalan yksikköä integroituvat yhdeksi kokonaisuudeksi Kaukovainion yksikön alle elokuusta 2024 alkaen. Integroituminen sai alkunsa OSAO:n Kampus 2030- hankkeen takia, jossa opetusaloja integroidaan samaan yksikköön.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen ja laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla ja kyselytutkimuksella, jossa käytettiin Word- pohjaista kyselylomaketta. Lisäksi apuna käytettiin opiskelijapalautteita ja havaintoja. Työn teoriaosuudessa käydään läpi rakennusalan tutkintojärjestelmä, tiimiopettajuus ja organisaation sisäinen integroituminen.
Kysely lähetettiin 15:lle OSAO:n rakennusalan henkilölle, joista 8 vastasi kyselyyn. Kahdelle kaukovainion yksikön lehtorille tehtiin puhelinhaastattelu, jolla kartoitettiin nykytilannetta Kaukovainion yksikössä. Omien kokemusten pohjalta tehtiin havaintoja nykytilanteesta Haukiputaan yksikössä. Opiskelijapalautteita käytettiin vertailussa kahden yksikön opetuksen laadusta.
Saatujen tulosten mukaan voidaan todeta, että opetus on yhtä laadukasta molemmissa OSAO:n rakennusalan yksiköissä. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotus teoriaopetuksen järjestämiseen, näyttöjen suorittamiseen ja opettajatiimien sisäiseen toimintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa OSAO:n rakennusalojen nykytilanne hyvien ja huonojen käytänteiden osalta, kun OSAO:ssa kaksi rakennusalan yksikköä integroituvat yhdeksi kokonaisuudeksi Kaukovainion yksikön alle elokuusta 2024 alkaen. Integroituminen sai alkunsa OSAO:n Kampus 2030- hankkeen takia, jossa opetusaloja integroidaan samaan yksikköön.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen ja laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla ja kyselytutkimuksella, jossa käytettiin Word- pohjaista kyselylomaketta. Lisäksi apuna käytettiin opiskelijapalautteita ja havaintoja. Työn teoriaosuudessa käydään läpi rakennusalan tutkintojärjestelmä, tiimiopettajuus ja organisaation sisäinen integroituminen.
Kysely lähetettiin 15:lle OSAO:n rakennusalan henkilölle, joista 8 vastasi kyselyyn. Kahdelle kaukovainion yksikön lehtorille tehtiin puhelinhaastattelu, jolla kartoitettiin nykytilannetta Kaukovainion yksikössä. Omien kokemusten pohjalta tehtiin havaintoja nykytilanteesta Haukiputaan yksikössä. Opiskelijapalautteita käytettiin vertailussa kahden yksikön opetuksen laadusta.
Saatujen tulosten mukaan voidaan todeta, että opetus on yhtä laadukasta molemmissa OSAO:n rakennusalan yksiköissä. Tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotus teoriaopetuksen järjestämiseen, näyttöjen suorittamiseen ja opettajatiimien sisäiseen toimintaan.