Vuorovaikutustaidot hybridityön keskiössä
Kymäläinen, Nina (2024)
Kymäläinen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018811
Tiivistelmä
Viime vuosina hybridityöskentely on ollut ajankohtaista monilla aloilla. Koronaviruspandemialla oli merkittävä vaikutus työskentelytapojen muutokseen 2020-luvulla, kun monet yritykset ja yhteisöt siirtyivät kokonaan etätyöhön. Pandemian jälkeen hybridityöskentelystä tuli uusi normaali työpaikoissa, joissa se oli mahdollista. Etätyö asettaa uusia odotuksia työntekijöiden kommunikaatiolle verrattuna toimistolla työskentelyyn, minkä vuoksi vuorovaikutustaitojen kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rahoitusalan pieni yhtiö, ja tutkimuksen kohteena oli kahdeksan henkilön tiimi. Tiimi siirtyi pandemian jälkeen hybridityöskentelyyn, ja tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tiimin jäsenten vuorovaikutuskokemuksia hybridityön kontekstissa. Vuorovaikutustaidoilla on tärkeä rooli työhyvinvoinnin sosiaalisessa pääomassa, ja tutkimuksella selvitettiin, miten tiimin vuorovaikutus vaikuttaa työhyvinvointiin, ja miten sitä kehittämällä voidaan edistää työhyvinvointia.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautui vuorovaikutustaitoihin ja työhyvinvoinnin sosiaalisen pääoman käsitteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui kahdeksan henkilöä. Haastatteluiden teemat keskittyivät vuorovaikutuksen eri osa-alueisiin, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksella saavutettiin ymmärrys työntekijöiden vuorovaikutuskokemuksista ja siitä, kuinka vuorovaikutuksellisia tilanteita voidaan kehittää. Työntekijöiden kuuntelemisen ja empatian taidot ovat vahvoja, mikä heijastuu myönteisesti muihin vuorovaikutuksen osa-alueisiin. Positiivisten vuorovaikutuskokemusten koetaan edistävän sosiaalista työhyvinvointia. Hybridityöskentely tuo joitakin haasteita etätyön vuorovaikutuskokemuksiin, mutta niihin löydettiin kehitysehdotuksia. Kehittämisehdotukset liittyvät: tiedonkulun tehostamiseen, kameran hyödyntämiseen etäpalavereissa, häiriötekijöiden vähentämiseen lähityössä, sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäämiseen, erilaisuuden ymmärtämiseen ja rohkeampaan palautteenantoon tukemiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rahoitusalan pieni yhtiö, ja tutkimuksen kohteena oli kahdeksan henkilön tiimi. Tiimi siirtyi pandemian jälkeen hybridityöskentelyyn, ja tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tiimin jäsenten vuorovaikutuskokemuksia hybridityön kontekstissa. Vuorovaikutustaidoilla on tärkeä rooli työhyvinvoinnin sosiaalisessa pääomassa, ja tutkimuksella selvitettiin, miten tiimin vuorovaikutus vaikuttaa työhyvinvointiin, ja miten sitä kehittämällä voidaan edistää työhyvinvointia.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautui vuorovaikutustaitoihin ja työhyvinvoinnin sosiaalisen pääoman käsitteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui kahdeksan henkilöä. Haastatteluiden teemat keskittyivät vuorovaikutuksen eri osa-alueisiin, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksella saavutettiin ymmärrys työntekijöiden vuorovaikutuskokemuksista ja siitä, kuinka vuorovaikutuksellisia tilanteita voidaan kehittää. Työntekijöiden kuuntelemisen ja empatian taidot ovat vahvoja, mikä heijastuu myönteisesti muihin vuorovaikutuksen osa-alueisiin. Positiivisten vuorovaikutuskokemusten koetaan edistävän sosiaalista työhyvinvointia. Hybridityöskentely tuo joitakin haasteita etätyön vuorovaikutuskokemuksiin, mutta niihin löydettiin kehitysehdotuksia. Kehittämisehdotukset liittyvät: tiedonkulun tehostamiseen, kameran hyödyntämiseen etäpalavereissa, häiriötekijöiden vähentämiseen lähityössä, sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäämiseen, erilaisuuden ymmärtämiseen ja rohkeampaan palautteenantoon tukemiseen.