Kilpailija-analyysi CC-/VP-Group konsernille
Huhta, Roope (2024)
Huhta, Roope
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi konsernille, joka toimittaa ammattiravintola- ja suurkeittiölaitteita sekä valmistaa, edustaa ja myy kemianalan tuotteita ammattikäyttäjille. Toimeksiantajana oli CC-/VP- Group, joka koostuu CC-Company ja VP Service nimisistä yrityksistä. Tavoitteena oli tutkia molempien yritysten kilpailijoita markkinoilla ja tarkastella niiden sosiaalisen median käyttöä. Kilpailijoista oli tarkoitus saada ideoita, joita voidaan peilata CC-Companyn ja VP-Servicen toimintaan markkinoilla ja sosiaalisessa mediassa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin markkinoinnista viitaten etenkin b2b palveluihin ja b2b markkinointiin. Opinnäytetyön aiheen takia olennaisena mukana oli myös kilpailija-analyysi, kilpailijoiden tunnistaminen, kilpailijaseuranta, swot-analyysi, benchmarking ja Porterin viiden kilpailuvoiman malli sekä teemahaastattelu. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin tarkemmin teemahaastattelua, jossa haastateltiin molempien yritysten osastonjohtajia. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin benchmarkingia.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan pitää hyödyllisinä CC-/VP-Groupille. Tutkimuksen tulosten avulla saatiin määriteltyä konsernin molempien yrityksien kovimmat kilpailijat markkinoilla ja samalla tuotiin esille kehitysehdotuksia sosiaalista mediaa varten. Tulosten avulla molemmat yritykset voivat yrittää parantaa omaa näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa ja täten luoda itselleen kilpailuetua.
Työn teoreettinen viitekehys muodostettiin markkinoinnista viitaten etenkin b2b palveluihin ja b2b markkinointiin. Opinnäytetyön aiheen takia olennaisena mukana oli myös kilpailija-analyysi, kilpailijoiden tunnistaminen, kilpailijaseuranta, swot-analyysi, benchmarking ja Porterin viiden kilpailuvoiman malli sekä teemahaastattelu. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin tarkemmin teemahaastattelua, jossa haastateltiin molempien yritysten osastonjohtajia. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin benchmarkingia.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan pitää hyödyllisinä CC-/VP-Groupille. Tutkimuksen tulosten avulla saatiin määriteltyä konsernin molempien yrityksien kovimmat kilpailijat markkinoilla ja samalla tuotiin esille kehitysehdotuksia sosiaalista mediaa varten. Tulosten avulla molemmat yritykset voivat yrittää parantaa omaa näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa ja täten luoda itselleen kilpailuetua.