Digiturvataidot haltuun : toiminnallinen ohjaustapahtuma esikouluryhmälle
Sassi, Emilia; Laurila, Ella; Hannuksela, Ellen (2024)
Sassi, Emilia
Laurila, Ella
Hannuksela, Ellen
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119125
Tiivistelmä
Digiturvataidot ovat taitoja käyttää digilaitteita turvallisesti ja oikeaoppisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa interaktiivinen ohjaustapahtuma digiturvataidoista esikouluikäisille lapsille. Nykypäivänä digilaitteiden käyttö on lisääntynyt esikouluikäisillä, minkä vuoksi aihe on hyvinkin ajankohtainen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja sen tavoitteena oli lisätä tietoa esikouluikäisten lasten digilaitteiden käytöstä ja digiturvataidoista sekä lisätä tietoisuutta internetissä liikkuvista haasteista ja mahdollisuuksista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi yksityinen liikuntapainotteinen päiväkoti ja kohderyhmänä toimi kyseisen päiväkodin esikouluikäiset lapset.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi interaktiivinen ohjaustapahtuma digiturvataidoista. Ohjaustapahtuma järjestettiin päiväkodin tiloissa kahdelle esikouluryhmälle. Ohjauksessa huomioitiin kohderyhmän ikätaso. Kohderyhmän aktivointi toteutui erilaisten tehtävien ja leikkien avulla.
Maailman nopean digitalisoitumisen myötä alle kouluikäisten lasten mediakasvatukseen on alettu kiinnittämään aikaisempaa enemmän huomiota. Esiopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluu kasvun ja kehityksen tukeminen yhdessä vanhempien kanssa sekä digimaailmaan tutustuminen. Esikoulun opetussuunnitelmaan kuuluu myös tunne- ja turvataitokasvatus, joka käsittää myös digiturvataitojen opettelua.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi olla varhaiskasvatuksen opettajien ja ohjaajien lisäkoulutusmahdollisuus digiturvataitojen opettamisesta. Myös yhtenäiset ohjeet mediakasvatukseen liittyen voisi tukea varhaiskasvatuksen työtekijöitä kyseisten asioiden opettamisessa. Digiturvataitojen opettaminen on hyvinkin ajankohtainen asia jo esikouluikäisten lasten kohdalla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja sen tavoitteena oli lisätä tietoa esikouluikäisten lasten digilaitteiden käytöstä ja digiturvataidoista sekä lisätä tietoisuutta internetissä liikkuvista haasteista ja mahdollisuuksista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi yksityinen liikuntapainotteinen päiväkoti ja kohderyhmänä toimi kyseisen päiväkodin esikouluikäiset lapset.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi interaktiivinen ohjaustapahtuma digiturvataidoista. Ohjaustapahtuma järjestettiin päiväkodin tiloissa kahdelle esikouluryhmälle. Ohjauksessa huomioitiin kohderyhmän ikätaso. Kohderyhmän aktivointi toteutui erilaisten tehtävien ja leikkien avulla.
Maailman nopean digitalisoitumisen myötä alle kouluikäisten lasten mediakasvatukseen on alettu kiinnittämään aikaisempaa enemmän huomiota. Esiopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluu kasvun ja kehityksen tukeminen yhdessä vanhempien kanssa sekä digimaailmaan tutustuminen. Esikoulun opetussuunnitelmaan kuuluu myös tunne- ja turvataitokasvatus, joka käsittää myös digiturvataitojen opettelua.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi olla varhaiskasvatuksen opettajien ja ohjaajien lisäkoulutusmahdollisuus digiturvataitojen opettamisesta. Myös yhtenäiset ohjeet mediakasvatukseen liittyen voisi tukea varhaiskasvatuksen työtekijöitä kyseisten asioiden opettamisessa. Digiturvataitojen opettaminen on hyvinkin ajankohtainen asia jo esikouluikäisten lasten kohdalla.