Klassinen kitara : Haastattelututkimus soittotekniikan perusteista
Juuso, Matti (2024)
Juuso, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119687
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni pyrin selvittämään kitarapedagogien näkemyksiä kitaransoiton perustason keskeisimmistä tekniikkaharjoitteista. Haastattelin neljää ammattilaista, jotka saivat etukäteen pohtia seuraavaa kysymystä: ”Mitkä ovat viisi keskeisintä tekniikkaharjoitetta kitaransoiton perustason opetuksessa?”
Haastatteluiden kesto vaihteli 30–60 minuuttia. Ne antoivat syvällisen kuvan harjoitteiden kirjosta ja tärkeimmistä taitoalueista klassisen kitaran perustasolla. Referoin haastattelut erikseen kolmannessa luvussa, jotta jokaisen haastateltavan näkemykset tulisivat mahdollisimman hyvin esille. Neljännessä luvussa käsittelen haastatteluissa esille tulleet harjoitteet ja havainnollistan niitä nuottiesimerkkien ja kuvien avulla. Tämän jälkeen perehdyin keskeisten kitarapedagogien tekniikkaoppaisiin ymmärtääkseni haastatteluissa esille tulleita asioita laajemmasta perspektiivistä. Viidennessä luvussa syvennyn erityisesti hyvän äänen tuottamiseen, jota kaikki haastateltavat pitivät keskeisenä taitona. Kuudennessa luvussa käsitellään yleisemmin opetusta ja sen haasteita.
Tämä työ tarjoaa haastatteluiden kautta hankittua tietoa kitaransoiton soittotekniikasta ja sen opettamisesta perustasolla.
Haastatteluiden kesto vaihteli 30–60 minuuttia. Ne antoivat syvällisen kuvan harjoitteiden kirjosta ja tärkeimmistä taitoalueista klassisen kitaran perustasolla. Referoin haastattelut erikseen kolmannessa luvussa, jotta jokaisen haastateltavan näkemykset tulisivat mahdollisimman hyvin esille. Neljännessä luvussa käsittelen haastatteluissa esille tulleet harjoitteet ja havainnollistan niitä nuottiesimerkkien ja kuvien avulla. Tämän jälkeen perehdyin keskeisten kitarapedagogien tekniikkaoppaisiin ymmärtääkseni haastatteluissa esille tulleita asioita laajemmasta perspektiivistä. Viidennessä luvussa syvennyn erityisesti hyvän äänen tuottamiseen, jota kaikki haastateltavat pitivät keskeisenä taitona. Kuudennessa luvussa käsitellään yleisemmin opetusta ja sen haasteita.
Tämä työ tarjoaa haastatteluiden kautta hankittua tietoa kitaransoiton soittotekniikasta ja sen opettamisesta perustasolla.