Tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma SHH Siivouspalvelut Oy:lle
Rökman, Roosa (2024)
Rökman, Roosa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119383
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, johon sisältyi myös kaksi haastattelua tiedonhankinnan tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa konkreettinen tuotos, joka on markkinointiviestintäsuunnitelma. Tämä työ toteutettiin kahdelle kotisiivousalan kevytyrittäjää, joiden toiminta muutettiin työn ohella osakeyhtiön muotoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestintään sekä suunnitelma prosessin eri vaiheisiin. Yrittäjillä ei ole aiempaa kokemusta markkinointiviestinnästä ja heidän toiveensa oli toteuttaa suunnitelma mahdollisimman alhaisilla kustannuksilla, jonka takia erityisen tärkeäksi piirteeksi työssä nousi tehokkuus. Sen takia tietoperustaan perehdyttäessä pyritäänkin löytämään tehokkaita keinoja, joiden avulla voidaan toteuttaa mahdollisimman tuottavaa markkinointiviestintää kohdistaen resurssit oikeisiin paikkoihin.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointiviestintää ja sen tärkeyttä yritykselle, digitaalista markkinointia sekä suunnitelman eri vaiheita. Suunnitelmassa tullaan käyttämään myös SWOT- sekä kilpailija-analyysiä nykytilanteen kartoittamiseen ja tavoitteiden asettamiseen 5S sekä SMART-malleja, jotta työstä saadaan mahdollisimman palveleva toimeksiantajalle. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön ohella toteutetaan myös verkkosivut sekä sisältöstrategia ja aikataulut sosiaalisen median kanavien markkinointiviestinnälle. Opinnäytetyön keskeisin kysymys oli, miten tuottaa tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on määritelty selkeästi konkreettiset tavoitteet, kohderyhmät ja ostajapersoonat, viestintäkanavat sekä keinot. Toteutimme myös yksinkertaiset verkkosivut, jotka tullaan julkistamaan kesäkuun alussa yrityksen muuttuessa virallisesti osakeyhtiöksi. Teimme alustavan suunnitelman sosiaalisen median kanaville, joita yritys voi hyödyntää sisällöntuottamisessa jatkossa. SWOT- sekä kilpailija-analyysistä saimme paljon hyvää tietoa, jonka avulla yritys voi erottautua markkinoilla sekä verkossa. Teorian perusteella löytyi todella paljon tehokkaita keinoja, joista tärkeimmät yritykselle tällä hetkellä ovat jatkuva analysointi sisäisesti ja ulkoisesti, jatkuva reagointi ja tiedonkeruu, rohkea kokeilu ja ideointi, ei liian monen asian haltuunottoa kerralla sekä mittaustyökalujen tunteminen ja tuloksista tulleen datan käytön osaaminen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointiviestintää ja sen tärkeyttä yritykselle, digitaalista markkinointia sekä suunnitelman eri vaiheita. Suunnitelmassa tullaan käyttämään myös SWOT- sekä kilpailija-analyysiä nykytilanteen kartoittamiseen ja tavoitteiden asettamiseen 5S sekä SMART-malleja, jotta työstä saadaan mahdollisimman palveleva toimeksiantajalle. Toimeksiantajan toiveesta opinnäytetyön ohella toteutetaan myös verkkosivut sekä sisältöstrategia ja aikataulut sosiaalisen median kanavien markkinointiviestinnälle. Opinnäytetyön keskeisin kysymys oli, miten tuottaa tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa on määritelty selkeästi konkreettiset tavoitteet, kohderyhmät ja ostajapersoonat, viestintäkanavat sekä keinot. Toteutimme myös yksinkertaiset verkkosivut, jotka tullaan julkistamaan kesäkuun alussa yrityksen muuttuessa virallisesti osakeyhtiöksi. Teimme alustavan suunnitelman sosiaalisen median kanaville, joita yritys voi hyödyntää sisällöntuottamisessa jatkossa. SWOT- sekä kilpailija-analyysistä saimme paljon hyvää tietoa, jonka avulla yritys voi erottautua markkinoilla sekä verkossa. Teorian perusteella löytyi todella paljon tehokkaita keinoja, joista tärkeimmät yritykselle tällä hetkellä ovat jatkuva analysointi sisäisesti ja ulkoisesti, jatkuva reagointi ja tiedonkeruu, rohkea kokeilu ja ideointi, ei liian monen asian haltuunottoa kerralla sekä mittaustyökalujen tunteminen ja tuloksista tulleen datan käytön osaaminen.