Prosessimallin luominen Joutsenmerkin uusintaan Yritys X:lle
Rasmus, Janika (2024)
Rasmus, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219721
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda prosessimalli sekä prosessiohjeistus toimeksiantajayritykselle Joutsenmerkin uusimiseen. Prosessimallin sekä -ohjeistuksen tarkoituksena on kehittää Joutsenmerkin uusintaprosessia resurssitehokkaammaksi ja mielekkäämmäksi tavaksi toimia. Kehittämistyöllä halutaan myös osoittaa toimeksiantajalle prosessin hallinnan hyödyt liiketoiminnassa.
Kehittämistyön viitekehykseen etsittiin tietoa prosessien hallinnasta ja kehityksestä, vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä, arvon yhteisluomisesta sekä palvelulähtöisestä ajattelusta sekä matkailualan tyypillisimmistä ympäristömerkeistä. Viitekehyksen avulla kartoitettiin kehittämistyön ilmiötä sekä keskeisimpiä käsitteitä ja luotiin ymmärrystä kontekstista, jossa ilmiö esiintyy.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä lähestyttiin palvelumuotoilun kautta. Prosessimallin kehityksen eri vaiheissa hyödynnettiin prosessin hallinnan viitekehystä, koska kyseessä oli prosessin luominen ja sen hallinta myös tulevaisuudessa. Prosessimallin muotoilussa käytettiin muotoiluajatteluprosessia ja prosessin eri vaiheissa hyödynnettiin palvelumuotoilulle tyypillisiä työkaluja, kuten haastatteluja, persoonia, palvelupolkuja ja arvolupauksia. Prototypoinnissa käytettiin palvelumallin kuvausta (service blue print).
Kehittämistyön tuotoksena toimeksiantajan käyttöön on luovutettu kehitetty prosessimalli sekä prosessiohjeistus Joutsenmerkin uusintaan. Prosessimalli sekä -ohjeistus otetaan Yritys X:ssä käyttöön vuonna 2025, kun Joutsenmerkin uusiminen on hotelliketjussa seuraavan kerran ajankohtaista. Toimeksiantajalle on luovutettu täydet oikeudet prosessimallin sekä -ohjeistuksen muokkaamiseen. Opinnäytetyöntekijä sekä toimeksiantaja ovat tyytyväisiä kehitettyyn prosessimalliin sekä prosessiohjeistukseen.
Kehittämistyön viitekehykseen etsittiin tietoa prosessien hallinnasta ja kehityksestä, vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä, arvon yhteisluomisesta sekä palvelulähtöisestä ajattelusta sekä matkailualan tyypillisimmistä ympäristömerkeistä. Viitekehyksen avulla kartoitettiin kehittämistyön ilmiötä sekä keskeisimpiä käsitteitä ja luotiin ymmärrystä kontekstista, jossa ilmiö esiintyy.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä lähestyttiin palvelumuotoilun kautta. Prosessimallin kehityksen eri vaiheissa hyödynnettiin prosessin hallinnan viitekehystä, koska kyseessä oli prosessin luominen ja sen hallinta myös tulevaisuudessa. Prosessimallin muotoilussa käytettiin muotoiluajatteluprosessia ja prosessin eri vaiheissa hyödynnettiin palvelumuotoilulle tyypillisiä työkaluja, kuten haastatteluja, persoonia, palvelupolkuja ja arvolupauksia. Prototypoinnissa käytettiin palvelumallin kuvausta (service blue print).
Kehittämistyön tuotoksena toimeksiantajan käyttöön on luovutettu kehitetty prosessimalli sekä prosessiohjeistus Joutsenmerkin uusintaan. Prosessimalli sekä -ohjeistus otetaan Yritys X:ssä käyttöön vuonna 2025, kun Joutsenmerkin uusiminen on hotelliketjussa seuraavan kerran ajankohtaista. Toimeksiantajalle on luovutettu täydet oikeudet prosessimallin sekä -ohjeistuksen muokkaamiseen. Opinnäytetyöntekijä sekä toimeksiantaja ovat tyytyväisiä kehitettyyn prosessimalliin sekä prosessiohjeistukseen.