Koulutusmalli yritys X:n juniorkonsulttien osaamisen kehittämisen tueksi
Puskala, Minttu (2024)
Puskala, Minttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa koulutusmalli konsultointipalveluita tarjoavan yrityksen X juniorkonsulteille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi konsultointipalveluita tarjoava yritys. Koulutusmallin keskeisenä tavoitteena oli, että se sisältää koulutuspolun, joka toimii mallina uransa alussa olevan konsultin osaamis- ja urakehitykselle. Koulutusmalli on rakennettu tutkimalla osaamisen kehittämisen keinoja ja käytäntöjä sekä sovellettu niistä parhaimmat käytänteet yritys X:n tarkoitukseen.
Teoreettisen osuuden tavoitteena oli antaa ensin yleiskuva osaamisen kehittämisestä sekä organisaation että työntekijän näkökulmasta ja sen hyödyistä. Toisessa luvussa käsitellään osaamisen kehittämiseen kuuluvia työnantajan velvoitteita sekä osaamisen kehittämisen suunnittelua ja tapoja kerryttää osaamista. Viimeisessä luvussa käsitellään konsultin työn edellytyksiä, ydinosaamista ja työelämätaitoja sekä tulevaisuuden työelämätaitoja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina valituissa kohderyhmissä. Teemahaastattelun teemat olivat: nykyiset koulutuskäytännöt, olemassa oleva osaaminen ja osaamistarpeiden arviointi. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallinen tuotos oli koulutusmalli juniorkonsulteille. Koulutusmalli sisältää tavoitteen määrittelyn, 70–20–10-mallin, käytännöt ja menetelmät osaamisen kehittämiselle, listan konsultin tärkeimmistä taidoista sekä aikajanan, joka muodostaa juniorkonsultin koulutuspolun.
Yritys X pystyy hyödyntämään koulutusmallia toiminnassaan ja koulutusmalli vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin. Koulutusmalli vaatii päivitystä ajan kuluessa, sillä liiketoimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa.
Teoreettisen osuuden tavoitteena oli antaa ensin yleiskuva osaamisen kehittämisestä sekä organisaation että työntekijän näkökulmasta ja sen hyödyistä. Toisessa luvussa käsitellään osaamisen kehittämiseen kuuluvia työnantajan velvoitteita sekä osaamisen kehittämisen suunnittelua ja tapoja kerryttää osaamista. Viimeisessä luvussa käsitellään konsultin työn edellytyksiä, ydinosaamista ja työelämätaitoja sekä tulevaisuuden työelämätaitoja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina valituissa kohderyhmissä. Teemahaastattelun teemat olivat: nykyiset koulutuskäytännöt, olemassa oleva osaaminen ja osaamistarpeiden arviointi. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallinen tuotos oli koulutusmalli juniorkonsulteille. Koulutusmalli sisältää tavoitteen määrittelyn, 70–20–10-mallin, käytännöt ja menetelmät osaamisen kehittämiselle, listan konsultin tärkeimmistä taidoista sekä aikajanan, joka muodostaa juniorkonsultin koulutuspolun.
Yritys X pystyy hyödyntämään koulutusmallia toiminnassaan ja koulutusmalli vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin. Koulutusmalli vaatii päivitystä ajan kuluessa, sillä liiketoimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa.