GOAT-ravintolan brändi-identiteetin ja brändi-imagon kohtaavuus
Ojala, Mila (2024)
Ojala, Mila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320051
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan GOAT-ravintolan brändi-identiteetin ja brändi-imagon kohtaavuutta. Työn tavoitteena on tarjota kattavaa ymmärrystä siitä, miten ravintolan omaksuma brändikäsitys ja asiakkaiden muodostama mielikuva kohtaavat toisensa. GOAT-ravintola, joka avattiin vuonna 2021, yhdistää kolmen eri keittiön elementtejä luoden fuusion, joka tähtää korkealaatuiseen ruokaelämykseen. Tutkimus keskittyy analysoimaan, miten ravintolan brändi-identiteetti ja -imago kohtaavat sekä tunnistamaan ne identiteetin osa-alueet, jotka eivät ole selkeästi havaittavissa asiakaskunnan keskuudessa. Tutkimuksen kautta pyritään edistämään ymmärrystä brändi-identiteetin vahvistamisen merkityksestä ravintolan menestykselle.
Tutkimuksen metodologia perustuu kvalitatiiviseen lähestymistapaan, johon sisältyy puolistrukturoidut haastattelut ravintolan osakkaan ja ravintolapäällikön kanssa sekä kyselytutkimus, joka toteutetaan satunnaisotantamenetelmällä yrityksen Instagramissa. Haastatteluissa keskitytään tarkastelemaan GOAT-ravintolan brändi-identiteetin keskeisiä elementtejä. Kyselytutkimuksen avulla puolestaan kartoitetaan asiakkaiden näkemyksiä ravintolan brändi-imagon suhteen. Tämän kaksitahoisen lähestymistavan avulla pyritään saamaan monipuolinen kuva ravintolan brändi-identiteetistä ja siitä, miten se ilmenee julkisessa mielikuvassa
Tutkimuksen tulokset korostavat GOAT-brändin tunnettavuutta ja arvostusta, erityisesti Espoossa, missä ravintola sijaitsee. Vaikka ravintola kohtaa jonkin verran haasteita brändi-imagon ja -identiteetin selkeässä määrittelyssä, vastaajat kuvailevat ravintolan ilmapiiriä rentona ja perheystävällisenä. Tämä mielikuva heijastaa osuvasti brändin tavoittelemaa imagoa. On kuitenkin huomionarvoista, että vaikka tämä mielikuva onkin vahvasti läsnä asiakkaiden keskuudessa, se ei täysin vastaa ravintolan itsensä asettamia arvoja, kuten innovatiivisuutta ja vastuullisuutta, jotka myös muodostavat tärkeän osan brändin identiteettiä.
Työssä todetaan, että brändi-identiteetin ja imagon parempi kohtaavuus edellyttää johdonmukaista viestintää, selkeitä brändin arvoja ja näiden arvojen jatkuvaa vahvistamista niin sisäisesti kuin ulkoisesti. GOAT-ravintolan tulevaisuuden laajentumisen ja strategian kehittämisen kannalta on tärkeää, että brändi-identiteetti ja -imago vastaavat toisiaan ja että niitä kehitetään yhtenäisesti.
Opinnäytetyö suosittelee toimeksiantajalle, että GOAT-ravintolan on jatkossa kiinnitettävä enemmän huomiota brändi-identiteetin tietoiseen rakentamiseen ja sen yhdistämiseen brändi-imagoon. Työssä korostetaan myös henkilökunnan roolin merkitystä brändi-identiteetin ilmentäjänä ja edistäjänä, mikä vaatii kohdennettuja koulutuksia ja johdonmukaista brändin mukaisia toimia. Lisäksi brändi-identiteetin ja imagon välistä yhteensopivuutta tulisi seurata säännöllisesti, jotta ravintola voi jatkuvasti parantaa markkina-asemaansa ja luoda lisäarvoa asiakkaille.
Tutkimuksen metodologia perustuu kvalitatiiviseen lähestymistapaan, johon sisältyy puolistrukturoidut haastattelut ravintolan osakkaan ja ravintolapäällikön kanssa sekä kyselytutkimus, joka toteutetaan satunnaisotantamenetelmällä yrityksen Instagramissa. Haastatteluissa keskitytään tarkastelemaan GOAT-ravintolan brändi-identiteetin keskeisiä elementtejä. Kyselytutkimuksen avulla puolestaan kartoitetaan asiakkaiden näkemyksiä ravintolan brändi-imagon suhteen. Tämän kaksitahoisen lähestymistavan avulla pyritään saamaan monipuolinen kuva ravintolan brändi-identiteetistä ja siitä, miten se ilmenee julkisessa mielikuvassa
Tutkimuksen tulokset korostavat GOAT-brändin tunnettavuutta ja arvostusta, erityisesti Espoossa, missä ravintola sijaitsee. Vaikka ravintola kohtaa jonkin verran haasteita brändi-imagon ja -identiteetin selkeässä määrittelyssä, vastaajat kuvailevat ravintolan ilmapiiriä rentona ja perheystävällisenä. Tämä mielikuva heijastaa osuvasti brändin tavoittelemaa imagoa. On kuitenkin huomionarvoista, että vaikka tämä mielikuva onkin vahvasti läsnä asiakkaiden keskuudessa, se ei täysin vastaa ravintolan itsensä asettamia arvoja, kuten innovatiivisuutta ja vastuullisuutta, jotka myös muodostavat tärkeän osan brändin identiteettiä.
Työssä todetaan, että brändi-identiteetin ja imagon parempi kohtaavuus edellyttää johdonmukaista viestintää, selkeitä brändin arvoja ja näiden arvojen jatkuvaa vahvistamista niin sisäisesti kuin ulkoisesti. GOAT-ravintolan tulevaisuuden laajentumisen ja strategian kehittämisen kannalta on tärkeää, että brändi-identiteetti ja -imago vastaavat toisiaan ja että niitä kehitetään yhtenäisesti.
Opinnäytetyö suosittelee toimeksiantajalle, että GOAT-ravintolan on jatkossa kiinnitettävä enemmän huomiota brändi-identiteetin tietoiseen rakentamiseen ja sen yhdistämiseen brändi-imagoon. Työssä korostetaan myös henkilökunnan roolin merkitystä brändi-identiteetin ilmentäjänä ja edistäjänä, mikä vaatii kohdennettuja koulutuksia ja johdonmukaista brändin mukaisia toimia. Lisäksi brändi-identiteetin ja imagon välistä yhteensopivuutta tulisi seurata säännöllisesti, jotta ravintola voi jatkuvasti parantaa markkina-asemaansa ja luoda lisäarvoa asiakkaille.