Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Liiketoimintasuunnitelma osana julkaisuprosessin kehittämistä

Papinaho, Johanna; Saloranta, Asmo (2024)

 
Avaa tiedosto
Papinaho_Johanna_Saloranta_Asmo.pdf (2.015Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Papinaho, Johanna
Saloranta, Asmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi liiketoimintasuunnitelman laatimiseen videopelien julkaisuun keskittyneelle Bonus Stage Oy:lle. Yrityksellä ei ollut aiemmin kirjallista liiketoimintasuunnitelmaa, joten tämän työn laatiminen oli sekä tarpeellinen että ajankohtainen. Bonus Stage Oy aloitti toimintansa pelialan konsulttitoimistona, mutta pivotoinnin jälkeen muuntui videopelijulkaisijaksi julkaisten ensimmäisen pelinsä vuonna 2021. Muutoksen myötä tuli ajankohtaiseksi selkeyttää yrityksen toimintaperiaatteet liiketoimintasuunnitelman avulla.

Työn tavoitteena oli luoda kattava liiketoimintasuunnitelma, joka selkeyttää yrityksen toimintaa ja auttaa kohdentamaan resurssit tehokkaasti. Lisäksi kehitettiin selkeä, tehokas ja toistettava julkaisuprosessi, joka mahdollistaa useampien pelien julkaisun vuosittain. Julkaisuprosessin kehittäminen perustui aiempien julkaisujen analyysiin, josta tunnistettiin tehokkaat ja tehottomat toimenpiteet.

Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyitä ja Salorannan kokemuksia. Aineistona olivat tehdyt toimenpiteet useiden pelien julkaisun eteen. Analyysin tuloksena syntyi julkaisuprosessi, joka toimii yrityksen standardina kaikkien tulevien pelien julkaisuissa.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että systemaattinen ja hyvin suunniteltu julkaisuprosessi yhdessä kattavan liiketoimintasuunnitelman kanssa voi merkittävästi tehostaa toimintaa ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. Tämä uusi prosessi vähensi työn ja resurssien hukkaa, paransi julkaisujen laatua ja lisäsi asiakastyytyväisyyttä. Johtopäätöksenä oli, että vastaavanlaisia prosesseja voidaan kehittää ja soveltaa laajemmin pelialalla, mikä tarjoaa arvokasta tietoa myös muille yrityksille. Jatkossa suositellaan prosessien jatkuvaa arviointia ja parantamista, jotta voidaan vastata muuttuvan pelialan haasteisiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste