Liiketoimintasuunnitelma osana julkaisuprosessin kehittämistä
Papinaho, Johanna; Saloranta, Asmo (2024)
Papinaho, Johanna
Saloranta, Asmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi liiketoimintasuunnitelman laatimiseen videopelien julkaisuun keskittyneelle Bonus Stage Oy:lle. Yrityksellä ei ollut aiemmin kirjallista liiketoimintasuunnitelmaa, joten tämän työn laatiminen oli sekä tarpeellinen että ajankohtainen. Bonus Stage Oy aloitti toimintansa pelialan konsulttitoimistona, mutta pivotoinnin jälkeen muuntui videopelijulkaisijaksi julkaisten ensimmäisen pelinsä vuonna 2021. Muutoksen myötä tuli ajankohtaiseksi selkeyttää yrityksen toimintaperiaatteet liiketoimintasuunnitelman avulla.
Työn tavoitteena oli luoda kattava liiketoimintasuunnitelma, joka selkeyttää yrityksen toimintaa ja auttaa kohdentamaan resurssit tehokkaasti. Lisäksi kehitettiin selkeä, tehokas ja toistettava julkaisuprosessi, joka mahdollistaa useampien pelien julkaisun vuosittain. Julkaisuprosessin kehittäminen perustui aiempien julkaisujen analyysiin, josta tunnistettiin tehokkaat ja tehottomat toimenpiteet.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyitä ja Salorannan kokemuksia. Aineistona olivat tehdyt toimenpiteet useiden pelien julkaisun eteen. Analyysin tuloksena syntyi julkaisuprosessi, joka toimii yrityksen standardina kaikkien tulevien pelien julkaisuissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että systemaattinen ja hyvin suunniteltu julkaisuprosessi yhdessä kattavan liiketoimintasuunnitelman kanssa voi merkittävästi tehostaa toimintaa ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. Tämä uusi prosessi vähensi työn ja resurssien hukkaa, paransi julkaisujen laatua ja lisäsi asiakastyytyväisyyttä. Johtopäätöksenä oli, että vastaavanlaisia prosesseja voidaan kehittää ja soveltaa laajemmin pelialalla, mikä tarjoaa arvokasta tietoa myös muille yrityksille. Jatkossa suositellaan prosessien jatkuvaa arviointia ja parantamista, jotta voidaan vastata muuttuvan pelialan haasteisiin.
Työn tavoitteena oli luoda kattava liiketoimintasuunnitelma, joka selkeyttää yrityksen toimintaa ja auttaa kohdentamaan resurssit tehokkaasti. Lisäksi kehitettiin selkeä, tehokas ja toistettava julkaisuprosessi, joka mahdollistaa useampien pelien julkaisun vuosittain. Julkaisuprosessin kehittäminen perustui aiempien julkaisujen analyysiin, josta tunnistettiin tehokkaat ja tehottomat toimenpiteet.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyitä ja Salorannan kokemuksia. Aineistona olivat tehdyt toimenpiteet useiden pelien julkaisun eteen. Analyysin tuloksena syntyi julkaisuprosessi, joka toimii yrityksen standardina kaikkien tulevien pelien julkaisuissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että systemaattinen ja hyvin suunniteltu julkaisuprosessi yhdessä kattavan liiketoimintasuunnitelman kanssa voi merkittävästi tehostaa toimintaa ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. Tämä uusi prosessi vähensi työn ja resurssien hukkaa, paransi julkaisujen laatua ja lisäsi asiakastyytyväisyyttä. Johtopäätöksenä oli, että vastaavanlaisia prosesseja voidaan kehittää ja soveltaa laajemmin pelialalla, mikä tarjoaa arvokasta tietoa myös muille yrityksille. Jatkossa suositellaan prosessien jatkuvaa arviointia ja parantamista, jotta voidaan vastata muuttuvan pelialan haasteisiin.