Markkinointisuunnitelma Powermaint Oy:lle
Markkula, Siri (2024)
Markkula, Siri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420622
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin markkinointisuunnitelma case yritykselle. Työ toteutettiin yhteistyössä Powermaint oy:n kanssa, jolle markkinointisuunnitelma tehtiin. Powermaint on pieni teollisuus- ja tietoliikennealan korjaukseen ja huoltoon erikoistunut yritys Saarijärveltä. Powermaintin yrittäjän, Otto Kuusimäen kanssa yhteistyössä toteutettu prosessi varmisti markkinointisuunnitelman käytännöllisyyden juuri yrityksen tarpeisiin sopivaksi.
Opinnäytetyö sisälsi teoriaosuuden, jossa perehdyttiin markkinoinnin käsitteisiin ja teoriaan erityisesti B2B-markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusosa työstä sisälsi itse markkinointisuunnitelman, jossa analysoitiin yrityksen markkinointia ja laadittiin toimenpidesuunnitelma sekä kehitysideoita kohti tuloksellisempaa markkinointia yrityksessä. Tutkimukset toteutettiin haastattelun ja brändikyselyn muodossa yrityksen johdolle ja asiakkaille.
Tarve markkinointisuunnitelmalle yrityksessä heräsi yrityksen kasvun myötä. Yritys tarvitsi johdonmukaisen suunnitelman erityisesti brändin vahvistamiseen ja uusasiakashankintaan. Aiemmin yrityksessä markkinointia ei oltu juuri suunniteltu, joten suunnitelma tuli tarpeeseen tässä vaiheessa yrityksen toimintaa. Opinnäytetyön tuloksena oli markkinointisuunnitelma, joka auttaa kehittämään Powermaint Oy:n markkinoinnin rutiineja ja vahvistamaan yrityksen brändin tunnettuutta kohdemarkkinoilla. Suunnitelma on helposti päivitettävissä yritykselle ja se auttaa erilaisissa markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelussa jatkossakin.
Opinnäytetyö sisälsi teoriaosuuden, jossa perehdyttiin markkinoinnin käsitteisiin ja teoriaan erityisesti B2B-markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusosa työstä sisälsi itse markkinointisuunnitelman, jossa analysoitiin yrityksen markkinointia ja laadittiin toimenpidesuunnitelma sekä kehitysideoita kohti tuloksellisempaa markkinointia yrityksessä. Tutkimukset toteutettiin haastattelun ja brändikyselyn muodossa yrityksen johdolle ja asiakkaille.
Tarve markkinointisuunnitelmalle yrityksessä heräsi yrityksen kasvun myötä. Yritys tarvitsi johdonmukaisen suunnitelman erityisesti brändin vahvistamiseen ja uusasiakashankintaan. Aiemmin yrityksessä markkinointia ei oltu juuri suunniteltu, joten suunnitelma tuli tarpeeseen tässä vaiheessa yrityksen toimintaa. Opinnäytetyön tuloksena oli markkinointisuunnitelma, joka auttaa kehittämään Powermaint Oy:n markkinoinnin rutiineja ja vahvistamaan yrityksen brändin tunnettuutta kohdemarkkinoilla. Suunnitelma on helposti päivitettävissä yritykselle ja se auttaa erilaisissa markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelussa jatkossakin.