Opiskelijalähettilyys osana korkeakoulun markkinointia
Kallanto, Riina (2024)
Kallanto, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420897
Tiivistelmä
Oppilaitoksilla on käytössään erilaisia opiskelijamarkkinoinnin keinoja, joilla pyritään tavoittamaan potentiaaliset uudet opiskelijat. Yksi opiskelijamarkkinoinnin keinoista on opiskelijalähettiläiden käyttäminen osana markkinointia. Opiskelijalähettiläällä tarkoitetaan oppilaitoksen nykyistä opiskelijaa, joka kertoo omasta oppilaitoksestaan ja opiskelustaan esimerkiksi oppilaitosvierailuilla tai opiskelijatarinalla oppilaitoksen verkkosivuilla. Yrityksillä on käytössään työntekijälähettiläitä, jotka viestivät sosiaalisessa mediassa positiivisesti työnantajastaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli yhdistää opiskelijalähettilyyden ja työntekijälähettilyyden parhaita käytänteitä ja luoda niiden pohjalta työn toimeksiantajalle Savonia-ammattikorkeakoululle toimenpidesuositus opiskelijalähettiläiden käyttämisestä YAMK-tutkinto-ohjelmien opiskelijamarkkinoinnin tukena.
Tutkimus toteutettiin toimialan benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyössä vertailtiin yhteensä viiden eri oppilaitoksen opiskelijalähettilyyskäytänteitä. Mukana oli kaksi kansainvälistä tunnettua yliopistoa, kaksi kotimaista ammattikorkeakoulua, joilla molemmilla on myös YAMK-tutkinto-ohjelmia, sekä Savonia-ammattikorkeakoulun somemarkkinointiin keskittynyt #savoniavaikuttaja -malli. Tulokset analysoitiin teemoittamalla, minkä pohjalta rakennettiin toimenpidesuositus: Savonia Master School -lähettiläs.
Tuloksista ilmeni, että eri oppilaitokset olivat ottaneet opiskelijalähettiläitä käyttöön kukin hieman omanlaisellaan konseptilla. Pienen otannan perusteella näyttää, että kansainvälisesti toiminta on vähän pidemmällä kuin Suomessa ja että ulkomailla opiskelijalähettiläiden paikoista jopa kilpaillaan. Kaikissa vertailluissa oppilaitoksissa oli nähtävissä, että toimintaan voi osallistua juuri sen verran, kuin se oman aikataulun puitteissa on mahdollista ja järkevää. Opiskelijalähettiläiden sitouttamisessa ja palkitsemisessa korostettiin arvokasta työ- ja esiintymiskokemusta, verkostoitumisen mahdollisuuksia sekä joukkoon kuuluvuuden tunteen lisääntymistä. Tulosten pohjalta myös Savonia Master School -lähettilästoiminnan keskiössä tulisi olla kokemuksen ja oman asiantuntijuuden kasvattaminen sekä verkostoituminen.
Tutkimus toteutettiin toimialan benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyössä vertailtiin yhteensä viiden eri oppilaitoksen opiskelijalähettilyyskäytänteitä. Mukana oli kaksi kansainvälistä tunnettua yliopistoa, kaksi kotimaista ammattikorkeakoulua, joilla molemmilla on myös YAMK-tutkinto-ohjelmia, sekä Savonia-ammattikorkeakoulun somemarkkinointiin keskittynyt #savoniavaikuttaja -malli. Tulokset analysoitiin teemoittamalla, minkä pohjalta rakennettiin toimenpidesuositus: Savonia Master School -lähettiläs.
Tuloksista ilmeni, että eri oppilaitokset olivat ottaneet opiskelijalähettiläitä käyttöön kukin hieman omanlaisellaan konseptilla. Pienen otannan perusteella näyttää, että kansainvälisesti toiminta on vähän pidemmällä kuin Suomessa ja että ulkomailla opiskelijalähettiläiden paikoista jopa kilpaillaan. Kaikissa vertailluissa oppilaitoksissa oli nähtävissä, että toimintaan voi osallistua juuri sen verran, kuin se oman aikataulun puitteissa on mahdollista ja järkevää. Opiskelijalähettiläiden sitouttamisessa ja palkitsemisessa korostettiin arvokasta työ- ja esiintymiskokemusta, verkostoitumisen mahdollisuuksia sekä joukkoon kuuluvuuden tunteen lisääntymistä. Tulosten pohjalta myös Savonia Master School -lähettilästoiminnan keskiössä tulisi olla kokemuksen ja oman asiantuntijuuden kasvattaminen sekä verkostoituminen.