Kiinteistöpalvelualan koulutusohjelmien markkinointiviestinnän kehittäminen
Melekhova, Alexandra (2024)
Melekhova, Alexandra
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420866
Tiivistelmä
Kiinteistöpalvelut ovat kiinteistöjen kuntoon ja arvon säilymiseen liittyviä hoito- ja ylläpitopalveluita. Näitä palveluja ovat esimerkiksi kiinteistöhuolto, tekniset palvelut, energianhallintapalvelut, siivous ja ulkoalueiden hoito. Kun kiinteistöpalvelut on hoidettu hyvin, niitä ei edes huomaa. Kiinteistöpalvelualalla on rooli elinympäristön toimivuuden turvaajana ja myös monien muiden toimialojen toiminnan mahdollistajana pitämällä kunnossa tiloja, joissa toimintaa harjoitetaan.
Yksityinen kiinteistöpalveluala työllistää Suomessa yli 100 000 henkilöä. Palveluja voidaan tuottaa vain paikallisesti, joten ala tarvitsee jatkuvasti koulutettua työvoimaa. Kiinteistöt muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti teknisesti monimutkaisemmiksi ja sen myötä henkilöstölle asetetut osaamisvaatimukset kasvavat.
Alalla toimii useita koulutuspalveluiden tuottajia, joiden tavoitteena on tukea kiinteistöpalvelualaa henkilöstön rekrytointi- ja koulutustarpeissa. Remma Nordic Oy on alalla toimiva tuore yritys, joka palvelee alan yrityksiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa Remma Nordic Oy:n kiinteistöpalvelualan koulutusohjelmien markkinointiviestinnän nykytilan kehittämiskohteet sekä sen sisällön kehittämistarpeet. Työssä selvitettiin koulutusohjelmiin osallistuvien motiiveja ja verrattiin saatua tietoa koulutusohjelman nykyiseen markkinointiviestintään sekä kilpailijoiden markkinointiviestintään. Työssä pyrittiin tunnistamaan viestinnän sisällön kehittämistarpeet.
Yksityinen kiinteistöpalveluala työllistää Suomessa yli 100 000 henkilöä. Palveluja voidaan tuottaa vain paikallisesti, joten ala tarvitsee jatkuvasti koulutettua työvoimaa. Kiinteistöt muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti teknisesti monimutkaisemmiksi ja sen myötä henkilöstölle asetetut osaamisvaatimukset kasvavat.
Alalla toimii useita koulutuspalveluiden tuottajia, joiden tavoitteena on tukea kiinteistöpalvelualaa henkilöstön rekrytointi- ja koulutustarpeissa. Remma Nordic Oy on alalla toimiva tuore yritys, joka palvelee alan yrityksiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa Remma Nordic Oy:n kiinteistöpalvelualan koulutusohjelmien markkinointiviestinnän nykytilan kehittämiskohteet sekä sen sisällön kehittämistarpeet. Työssä selvitettiin koulutusohjelmiin osallistuvien motiiveja ja verrattiin saatua tietoa koulutusohjelman nykyiseen markkinointiviestintään sekä kilpailijoiden markkinointiviestintään. Työssä pyrittiin tunnistamaan viestinnän sisällön kehittämistarpeet.