Työsuhde-etujen vaikutus työhyvinvointiin ja motivaatioon
Aarnio, Anna (2024)
Aarnio, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420533
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää toimeksiantajaorganisaation nykytilaa työhyvinvoinnin ja motivaation kannalta, sekä tarkastella työsuhde-etujen vaikutusta työhyvinvointiin ja motivaatioon. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavasti tietoa yrityksen henkilökunnan tyytyväisyydestä organisaation tämänhetkisiin työsuhde-etuihin, sekä kerätä tietoa niiden vaikutukseen työhyvinvoinnissa ja motivaatiossa tällä hetkellä. Opinnäytetyö toteutettiin organisaatiolle Levi`s Store Suomi, jossa kohderyhmänä toimi koko Suomen Levi`s vaatekauppojen henkilöstö. Tutkimuksen taustalla oli ajatus toimeksiantajaorganisaation henkilöstön kuuntelemisesta, sekä auttaa organisaatiota parantamaan nykytilannetta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti kolmea eri aihealuetta. Ensimmäisenä on työhyvinvointi, johon sisältyy työhyvinvoinnin osatekijät ja käsitteet, työhyvinvoinnin ilmentymät, työhyvinvoinnin kehittäminen ja johtaminen. Toiseksi tulee motivaatio, työmotivaation synty, kehittäminen, työmotivaatioon vaikuttavat tekijät, sekä johtaminen. Kolmanneksi aiheeksi opinnäytetyössä nousee henkilöstöetuudet, niiden eri muodot, sekä vaikutus työhyvin-vointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin opinnäytetyössä kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake rakennettiin pääsääntöisesti suljettujen kysymysten avulla, joiden lisäksi kyselylomakkeeseen sisällytettiin avoimia kysymyksiä tukemaan laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kysely on luotu Microsoft Formsin avulla ja sisältää 21 kysymystä, joista 6 on avointa kysymystä. Tutkimuksen pääkysymykset olivat: ” Millainen on henkilöstön työhyvinvoinnin, sekä motivaation tila tällä hetkellä ”, ” Mitkä työsuhde-edut vaikuttavat työhyvinvointiin ja motivaatioon ”, sekä ” Mitä työntekijät toivoisivat lisää työsuhde-etujen puolelta ”.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista saatiin käyttökelpoista tietoa Levi`s Store Suomen henkilökunnan mielipiteistä työsuhde-etujen vaikutuksesta työhyvinvointiin sekä motivaatioon. Kyselyn avoimien kysymysten pohjalta saatiin myös hyödyllistä tietoa yksilöiden henkilökohtaisesta mielipiteestä aihetta koskien, sekä parannusehdotuksia. Kyselyn pohjalta kävi ilmi, että työhyvinvointi yrityksessä on suhteellisen hyvällä mallilla. Avoimien kysymysten kautta saatiin arvokasta tietoa, kuinka työhyvinvointia voidaan kehittää entisestään yrityksen sisällä. Motivoituneisuus organisaatiossa on nykytilanteessa jo korkealla. Kyselyn ansiosta huomattiin selkeitä kehitysehdotuksia koskien työsuhde-etuja, sekä kuinka voidaan entisestään parantaa yleistä työhyvinvointia ja motivaatiota organisaatiossa Levi`s Store Suomi.
Tutkimuksen myötä toimeksiantajaorganisaatiolle Levi`s Stores Suomi tuotettiin arvokasta, ajankohtaista, sekä tärkeää tietoa henkilökunnan työhyvinvoinnista, motivaatiosta, sekä heidän mielipiteistään yrityksen työsuhde-etuihin tällä hetkellä. Kohde organisaatio voi hyödyntää tietoa parantaakseen henkilökunnan olotilaa, sekä ylläpitää jo olemassa olevia hyviä puolia.
Asiasanat: Työhyvinvointi, motivaatio, työsuhde-edut, työhyvinvoinnin ja motivaation kehittäminen
Teoreettinen viitekehys käsittelee laajasti kolmea eri aihealuetta. Ensimmäisenä on työhyvinvointi, johon sisältyy työhyvinvoinnin osatekijät ja käsitteet, työhyvinvoinnin ilmentymät, työhyvinvoinnin kehittäminen ja johtaminen. Toiseksi tulee motivaatio, työmotivaation synty, kehittäminen, työmotivaatioon vaikuttavat tekijät, sekä johtaminen. Kolmanneksi aiheeksi opinnäytetyössä nousee henkilöstöetuudet, niiden eri muodot, sekä vaikutus työhyvin-vointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, joka toteutettiin opinnäytetyössä kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake rakennettiin pääsääntöisesti suljettujen kysymysten avulla, joiden lisäksi kyselylomakkeeseen sisällytettiin avoimia kysymyksiä tukemaan laadullista tutkimusnäkökulmaa. Kysely on luotu Microsoft Formsin avulla ja sisältää 21 kysymystä, joista 6 on avointa kysymystä. Tutkimuksen pääkysymykset olivat: ” Millainen on henkilöstön työhyvinvoinnin, sekä motivaation tila tällä hetkellä ”, ” Mitkä työsuhde-edut vaikuttavat työhyvinvointiin ja motivaatioon ”, sekä ” Mitä työntekijät toivoisivat lisää työsuhde-etujen puolelta ”.
Tutkimuksesta saaduista tuloksista saatiin käyttökelpoista tietoa Levi`s Store Suomen henkilökunnan mielipiteistä työsuhde-etujen vaikutuksesta työhyvinvointiin sekä motivaatioon. Kyselyn avoimien kysymysten pohjalta saatiin myös hyödyllistä tietoa yksilöiden henkilökohtaisesta mielipiteestä aihetta koskien, sekä parannusehdotuksia. Kyselyn pohjalta kävi ilmi, että työhyvinvointi yrityksessä on suhteellisen hyvällä mallilla. Avoimien kysymysten kautta saatiin arvokasta tietoa, kuinka työhyvinvointia voidaan kehittää entisestään yrityksen sisällä. Motivoituneisuus organisaatiossa on nykytilanteessa jo korkealla. Kyselyn ansiosta huomattiin selkeitä kehitysehdotuksia koskien työsuhde-etuja, sekä kuinka voidaan entisestään parantaa yleistä työhyvinvointia ja motivaatiota organisaatiossa Levi`s Store Suomi.
Tutkimuksen myötä toimeksiantajaorganisaatiolle Levi`s Stores Suomi tuotettiin arvokasta, ajankohtaista, sekä tärkeää tietoa henkilökunnan työhyvinvoinnista, motivaatiosta, sekä heidän mielipiteistään yrityksen työsuhde-etuihin tällä hetkellä. Kohde organisaatio voi hyödyntää tietoa parantaakseen henkilökunnan olotilaa, sekä ylläpitää jo olemassa olevia hyviä puolia.
Asiasanat: Työhyvinvointi, motivaatio, työsuhde-edut, työhyvinvoinnin ja motivaation kehittäminen