Kohti laajempaa vastuullisuutta: asiakkaiden ostopäätökset Alkossa
Niskanen, Markus (2024)
Niskanen, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521156
Tiivistelmä
Vastuullisuus on kasvava trendi Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Alko Oy:n yksi tärkeimmistä arvoista on vastuullisuus ja sen kehittäminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaan ostopäätökseen vaikutta-via vastuullisuustekijöitä. Yrityksen tavoitteena on uudistaa Vihreät & Eettinen -konseptia, joka käsitteli alkoholituotteiden vastuullisuutta. Tutkimuksen tulosten avulla on tarkoitus kehittää Alko Oy:n vastuullisuus-työtä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja kyselytutkimuksen toteutukseen käytettiin Webropol-työkalua. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vastuullisuuden ja ostokäyttäytymisen teoriasta. Vastuullisuu-den teoriaosuudessa syvennytään vastuullisen liiketoiminnan- ja viestinnän periaatteisiin, yritysvastuullisuu-teen ja kestävään kehitykseen. Ostokäyttäytymisen teoriassa syvennytään kuluttajan ostopäätökseen, tar-vehierarkiaan, asiakaskokemukseen ja ostopäätökseen vaikuttaviin vastuullisuustekijöihin.
Tutkimuksen mukaan tärkeimpiä alkoholituotteen ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olivat tuotteen luon-nonmukaisuus, tuotteen kierrätettävyys, pakkauksen ekologisuus ja tuotteen turvallisuus. Vähiten vaikutusta ostopäätökseen oli matala-alkoholisuudella, kotimaisuudella, vegaanisuudella ja alkuviini-merkinnällä. Tu-loksissa syvennytään myös Vihreät & Eettinen -konseptia koskeviin palautteisiin ja vastaajien mielikuviin vastuullisista tuotteista.
Alko Oy tekee vahvaa työtä vastuullisuuden osa-alueella ja kehittää sitä myös jatkuvasti. Tutkimuksen avul-la saatiin selkeä kuva asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista vastuullisuustekijöitä ja uutta tietoa vastuulli-suustyön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja kyselytutkimuksen toteutukseen käytettiin Webropol-työkalua. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu vastuullisuuden ja ostokäyttäytymisen teoriasta. Vastuullisuu-den teoriaosuudessa syvennytään vastuullisen liiketoiminnan- ja viestinnän periaatteisiin, yritysvastuullisuu-teen ja kestävään kehitykseen. Ostokäyttäytymisen teoriassa syvennytään kuluttajan ostopäätökseen, tar-vehierarkiaan, asiakaskokemukseen ja ostopäätökseen vaikuttaviin vastuullisuustekijöihin.
Tutkimuksen mukaan tärkeimpiä alkoholituotteen ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olivat tuotteen luon-nonmukaisuus, tuotteen kierrätettävyys, pakkauksen ekologisuus ja tuotteen turvallisuus. Vähiten vaikutusta ostopäätökseen oli matala-alkoholisuudella, kotimaisuudella, vegaanisuudella ja alkuviini-merkinnällä. Tu-loksissa syvennytään myös Vihreät & Eettinen -konseptia koskeviin palautteisiin ja vastaajien mielikuviin vastuullisista tuotteista.
Alko Oy tekee vahvaa työtä vastuullisuuden osa-alueella ja kehittää sitä myös jatkuvasti. Tutkimuksen avul-la saatiin selkeä kuva asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista vastuullisuustekijöitä ja uutta tietoa vastuulli-suustyön kehittämiseen.